گمانه‌زنی‌ها بر سرمنشا ویروس مرموز چینی؛ خفاش و گرگ متهمان ردیف اول

مقامات سازمان جهانی بهداشت (WHO) در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته (پنج‌شنبه) اعلام کردند که برای اعلام خطر شیوع کروناویروسِ چینی به عنوان یک فوریت بین‌المللی هنوز “بسیار زود” است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، این تصمیم در حالی گرفته شده که این ویروس مشابه سارس با علائم شبه ذات‌الریه که به تازگی شیوع یافته و هم‌چنان در حال گسترش است و تاکنون نیز منجر به کشته شدن ۲۵ نفر و ابتلای بیش از ۸۰۰ نفر در سطح جهانی شده است، یک نگرانی بین‌المللی در عرصه بهداشت عمومی محسوب می‌شود.

با این حال مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گویند: با توجه به محدودیت  گسترش جهانی ویروس و محدود شدن مرگ و میرها به چین، اکنون زمان آن نیست که شیوع این ویروس را یک فوریت بین‌المللی خواند اما در صورتی که شیوع آن هم‌چنان ادامه یابد، می‌توان وضعیت را اورژانسی اعلام کرد.

این تصمیم سازمان جهانی بهداشت کمی پس از آن گرفته شد که دولت چین از قرنطینه کردن شهر ۱۱ میلیون نفری “ووهان” خبر داد که مرکز شیوع این ویروس جدید بوده است.

مقامات سازمان جهانی بهداشت با بیان این که اقدامات چین برای کنترل شیوع این ویروس موسوم به ۲۰۱۹nCoV و مقابله با آن تاکنون کافی بوده، اعلام کرده‌اند که برای تشکیل مجدد کمیته اضطراری، در صورت تغییر شرایط و تداوم شیوع آماده‌اند.

با این حال همین سازمان اعلام کرده که بعید است ویروس ۲۰۱۹nCoV به کشورهایی که اکنون در آن مشاهده شده، محدود شود و جامعه جهانی باید برای تکامل احتمالی این بیماری همه گیر نیز آماده باشد.

مرکز پیشگیری از امراض آمریکا نیز بالاترین هشدار سفر خود را صادر کرده است اما وزارت امور خارجه این کشور به آمریکایی‌هایی که قصد سفر به چین را دارند توصیه کرده که با احتیاط بیشتری به آنجا سفر کنند.

مقامات بهداشتی آمریکا پس از تأیید اولین مورد مشاهده شده از این ویروس در روز سه شنبه در واشینگتن که از شهر ووهان به آمریکا بازگشته بود، غربالگری مسافران ورودی از چین را در فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی در نیویورک، فرودگاه بین‌المللی سان فرانسیسکو و فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس آغاز کردند و اکنون غربالگری در دو فرودگاه دیگر هارتسفیلد-جکسون آتلانتای بین‌المللی و شیکاگو اوهار نیز صورت می‌گیرد.

مردی که از شهر ووهان به آمریکا آمده و مورد غربالگری ویروس جدید قرار گرفته بود، هیچ علائم ظاهریِ ابتلا به این ویروس را نداشته اما در حال حاضر در بیمارستانی در خارج از سیاتل قرنطینه شده است.

در همین حال در چین مقامات با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس به سرعت در حال انجام اقدامات بی سابقه‌ای هستند.

روز گذشته (پنج‌شنبه) مقامات این کشور اعلام کردند که برنامه سفر هواپیماها، قطارها و اتوبوس‌هایی که ووهان را ترک می‌کنند لغو شده است. هم‌چنین مسیرهای منتهی به این شهر نیز مسدود شده است. علاوه بر این کلیه حمل و نقل عمومی در داخل شهر از جمله اتوبوس، مترو و قایق‌ها به طور موقت متوقف خواهد شد.

چین در عین حال چندین جاذبه گردشگری و اماکن فرهنگی از جمله شهر ممنوعه پکن را که سال گذشته ۱۹ میلیون بازدیدکننده داشته، تعطیل کرده است. مقامات شهری هم‌چنین رویدادهای سال نو قمری را در پایتخت کشور و نمایشگاه‌های معابد را لغو کردند.

گمانه‌زنی‌ها بر سر منشا ویروس مرموز چینی؛ مار،‌ توله گرگ یا سوپ خفاش

برخی کارشناسان بر این باورند که کروناویروس ووهان از حیوانات وحشی که به طور غیرقانونی در بازار غذاهای غیرمتعارف مورد معامله قرار گرفته‌اند منشا گرفته و متخصصان می‌گویند این ویروس از مارها یا توله‌های گرگ به انسان منتقل شده است.

نشریه “استاندارد مدیا”ی انگلیس نیز اینطور نوشت که بر اساس مقاله‌ای که در بولتن “علوم چین” منتشر شده است، کارشناسان بر این باورند که خفاش‌های میوه می‌توانند میزبان این ویروس باشند و با توجه به رواج سوپ خفاش در شهر ووهان چین، این ویروس ممکن است از این طریق به انسان‌ها منتقل شده باشد.

این در حالی است که گفته می‌شود اگرچه ممکن است میزبان اصلی این ویروس خفاش‌ها باشند اما احتمالا یک رابط ناشناخته میان خفاش‌ها و انسان‌ها برای انتقال این ویروس وجود دارد.

بیشتر موارد ابتلا به این ویروس در چین بوده است اما مشاهده بیمارانی نیز در ژاپن، عربستان سعودی، سنگاپور، کره جنوبی، تایوان، تایلند، ویتنام و ایالات متحده تایید شده‌ است. از میان ۲۵ نفری که به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند، تقریبا همگی سالمند بوده و بیماری‌های مرتبطِ قلبی و تنفسی داشته‌اند. هم‌چنین ۲۰ نفر از پرسنل پزشکی نیز در چین به این ویروس مبتلا شده‌اند.

مرکز جهانی تجزیه و تحلیل بیماری‌های عفونی نیز اعلام کرده است: تعداد تخمینی افراد آلوده به کروناویروس در ووهان حدود ۴۰۰۰ نفر بوده که دامنه آن بین ۱۰۰۰ تا ۹۷۰۰ نفر است.

طبق اعلام متخصصان، علائم این ویروس جدید ممکن است بعد از دو روز یا تا ۱۴ روز پس از مواجهه با آن در فرد ظاهر شود.

بنا بر گزارش روزنامه دیلی‌میل، هیچ درمانی برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس یا واکسن جدید وجود ندارد و انستیتوی ملی بهداشت آمریکا می‌گوید تحقیقات برای تهیه واکسن آن در مراحل اولیه است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.