گنبد آهنین صهیونیست ها چگونه شکست؟

روزنامه ملت ما نوشت:

سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین ناشناس در حریم هوایی رژیم صهیونیستی روز گذشته به تیتر یک بسیاری از رسانه‌های جهان تبدیل شد. هواپیمایی که اگرچه هویت آن نامعلوم مانده است اما مانند ابزاری برای دامن زدن به بهانه‌جویی‌های رژیم صهیونیستی تبدیل شد. اسرائیلی‌ها که همواره به دنبال بهانه‌ای برای متهم کردن ایران و حزب‌الله هستند این‌بار نیز انگشت اتهام را به سمت آنها روانه کرده‌اند. اگرچه مقامات رسمی رژیم صهیونیستی تاکنون سخنی از عوامل یا کشور ارسال‌کننده این پهپاد به میان نیاورده‌اند اما بازار اتهام‌زنی در رسانه‌های اسرائیلی داغ بود.

بلافاصله پس از سرنگونی این پهپاد، رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شدند که احتمال دارد این هواپیما توسط ایران یا حزب‌الله به پرواز درآمده باشد. روزنامه یدیعوت آحارونوت گزارش داد که نیروی هوایی رژیم صهیونیستی صبح شنبه یک هواپیمای بدون سرنشین که هویتش مشخص نبود و به حریم هوایی این رژیم وارد شده بود را رهگیری کرد. ایهود باراک، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در واکنش به ورود هواپیمای بدون سرنشین به حریم هوایی این کشور گفت: «اسرائیل در آینده نزدیک ورود این هواپیما به حریم هوایی‌اش را تلافی خواهد کرد.»

باراک همچنین گفت که ورود این هواپیمای بدون سرنشین به خاک اسرائیل به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. هنوز مشخص نیست که این هواپیما دقیقا از کجا وارد خاک اسرائیل شده است. ارتش اسرائیل گفته است که قصد دارد تحقیقاتی را درباره اهداف این هواپیما انجام دهد. به گفته ارتش، هنوز معلوم نیست که آیا این یک هواپیمای تجسسی بوده و برای جمع‌آوری اطلاعات وارد حریم هوایی اسرائیل شده بوده یا هدفش حمله به شهرها و ساختمان‌های وابسته به ارتش بوده است.

یک سخنگوی وزارت جنگ این رژیم گفت که این هواپیمای بدون سرنشین توسط دو جت ۱۶I ـ Fدر محوطه باز منطقه نقب سرنگون شد و لاشه آن در محوطه باز منطقه کوهستانی الخلیل پراکنده شد. نیروهای ارتش برای جمع‌آوری لاشه آن به امید شناسایی این هواپیما به حالت آماده‌باش درآمدند. وزارت جنگ رژیم صهیونیستی برآورد کرده است که این پهپاد از نوار غزه بلند شده است. کشور مبدا آن هنوز مشخص نشده و هیچ‌گونه مواد انفجاری با خود حمل نمی‌کرده است.

این هواپیمای ناشناس کمتر از ۳۰ دقیقه در آسمان رژیم صهیونیستی پرواز کرد. براساس گزارش خبرگزاری فلسطین، معان، این هواپیما یک پرنده هدایت‌پذیر از راه دور (پهپاد) بوده که از نوار غزه برخاسته و بر فراز شهرها و پایگاه‌های رژیم صهیونیستی پرواز کرده است. براساس گزارشات، رژیم صهیونیستی ابتدا بر این گمان بود که این هواپیما از صحرای سینا بلند شده است اما عصر شنبه منابع نظامی گفتند که تحقیقات نظامی نشان داد که از جنوب و سواحل مدیترانه برخاسته و به سمت شرق و غزه رفته و راهی حریم هوایی این رژیم شده است.

در عین حال پایگاه اینترنتی اسرائیل نشنال نیوز مدعی شد که وزارت جنگ رژیم صهیونیستی بر این گمان است که این هواپیما توسط حزب‌الله و احتمالا از جانب ایران به منطقه اعزام شده است. این گزارش مدعی است که ممکن است این پهپاد در جست‌وجوی اهدافی برای حملات ایران بوده باشد. به ادعای این گزارش، باور بر این است که هواپیمای ناشناس از لبنان برخاسته باشد. این گزارش در ادامه ادعا می‌کند، تحقیقات مقدماتی نشان می‌دهد این هواپیمای بدون سرنشین مشابه هواپیماهای بدون سرنشینی است که مورد استفاده ایران قرار می‌گیرد.

حزب‌الله از هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران و ساخت روسیه استفاده می‌کند. براساس این گزارش، ژنرال بنی گنتر، رئیس ستاد مشترک وزارت جنگ این رژیم جلسه ویژه‌ای از افسران ارشد را برای مذاکره درباره اقدامی تلافی‌جویانه مناسب برای نفوذ این هواپیما تشکیل داده است. واحد مانیتورینگ هوایی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی تشخیص داده که این هواپیما که مسلح نبوده و فقط مناسب اهداف اطلاعاتی بوده به دنبال جمع‌آوری اطلاعات از پایگاه‌های وزارت جنگ رژیم صهیونیستی و توانایی‌های عملیاتی نیروی هوایی این رژیم بوده است.

اسرائیل در گذشته هم شاهد نفوذ هواپیماهای بدون سرنشین به خاکش بوده است. در سال ۲۰۰۶ میلادی و در جریان جنگ اسرائیل و حزب‌الله، جنبش حزب‌الله هواپیماهای بدون سرنشین ایران موسوم به ابابیل را که قادر به حمل مواد منفجره بودند، مورد استفاده قرار داد. گفته شده که این هواپیماها پس از نفوذ به خاک اسرائیل توسط جت‌های جنگنده نیروی هوایی آن کشور سرنگون شدند. در سال ۲۰۰۴ میلادی هم هواپیمای بدون سرنشین دیگری از لبنان به خاک اسرائیل وارد شد، اما ارتش اسرائیل نتوانست این هواپیما را شناسایی کند.

این هواپیمای بدون سرنشین پس از چند دقیقه پرواز برفراز آسمان اسرائیل، حریم هوایی آن کشور را ترک و در مسیرش به لبنان در دریای مدیترانه سقوط کرد. در پی این حادثه نیروی هوایی اسرائیل به دلیل آن‌که نتوانسته بود این هواپیمای بدون سرنشین را قبل از ورود به خاک اسرائیل شناسایی کند، مورد انتقاد قرار گرفت. در سال ۲۰۱۰ میلادی هم نیروی هوایی اسرائیل ظاهرا توانست یک بالن بدون سرنشین را که برفراز رآکتور اتمی دیمونا، در حرکت بود، سرنگون کند.

انگشت اتهام به سمت حزب‌الله و ایران

در این میان روزنامه هاآرتص، حزب‌الله را مظنون شماره یک در این ماجرا معرفی کرده است. به نوشته این روزنامه، هواپیمای بدون سرنشینی که روز شنبه هدف قرار گرفت از نوار غزه به پرواز درآمده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا گروه‌های فلسطینی در اعزام آن به اسرائیل دست داشته‌اند یا خیر. دفتر سخنگوی ارتش اسرائیل فیلم رسمی ۱۴ ثانیه‌ای از لحظات انهدام پهپاد را در اختیار رسانه‌های داخلی و خارجی گذاشت. مسیری که این پهپاد از لحظه ورود به حریم اسرائیل تا انهدام طی کرده بود، اگر روی زمین اندازه‌گیری شود، معادل یکصد کیلومتر بوده است.

بر اساس اعلام ارتش اسرائیل بقایای این پهپاد از سوی ارتش مورد بررسی قرار گرفته تا معلوم شود که چه عوامل یا کشوری می‌تواند آن را به سوی آسمان اسرائیل فرستاده باشد. اما برخی رسانه‌های اسرائیل ارسال این پهپاد را به جمهوری اسلامی ایران نسبت داده‌اند. در همین رابطه سایت روزنامه یدیعوت آحارونوت، نوشت که فرستادن این پهپاد تلاشی از سوی جمهوری اسلامی ایران برای آزمودن میزان آمادگی اسرائیل است. به ادعای این روزنامه حزب‌الله لبنان این کار را به نیابت از سوی ایران انجام داده است.

یدیعوت آحارونوت، این ادعا را نیز مطرح کرده که نه تنها نیروهای ایرانی خود در عملی کردن این عملیات هوایی به حریم اسرائیل نقش مستقیم داشته‌اند، بلکه این پهپاد را نیز از ساخته‌های صنایع هوایی جمهوری اسلامی ایران معرفی کرده است. این روزنامه در ادامه ادعاهای خود می‌نویسد که ارسال چنین اشیای پرنده‌ای در چنین مسافتی نیازمند تجهیزات پیشرفته ای است که تاکنون حزب‌الله لبنان فاقد آن بوده و لذا این احتمال را که ایران خود در آن نقش دارد، تقویت می‌کند. این گزارش مدعی است: هواپیماهای بدون سرنشین حزب‌الله در گذشته از شمال وارد حریم هوایی اسرائیل شده‌اند اما فعال‌سازی آنها نیازمند سیستم هدایتی نیست.

گمانه‌زنی‌ها درباره ماموریت پهپاد

برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی آزمودن توانایی ردیابی رژیم صهیونیستی را به عنوان اهداف ارسال این پهپاد عنوان کرده‌اند و برخی دیگر ماموریت این هواپیما را نفوذ به حریم رآکتور هسته‌ای دیمونا دانسته‌اند. یدیعوت آحارونوت در گزارشی آورده است؛ این هواپیما ظاهرا توسط ایران یا یکی از متحدانش برای آزمودن توانایی‌های شناسایی و ردیابی رژیم صهیونیستی و احتمالا برای جست‌وجوی اهدافی در جنوب به حرکت درآمده است. آحارونوت افزود، ایران اخیرا اعلام کرده است که هواپیماهای بدون سرنشین کوچک و موشک‌های کروز با برد صدها و شاید هزاران کیلومتر ساخته است.

این هواپیما که اوایل شنبه رهگیری شد ممکن است یکی از مدل‌های جدید ساخت ایران باشد. سوریه نیز قادر است هواپیماهای بدون سرنشین را از فاصله دور فعال کند. یک مقام نظامی اسرائیل نیز گفت: در هرحال، این احتمال که حماس عامل این اقدام باشد، صفر است هر چند که پهپاد از طریق غزه به آسمان اسرائیل رخنه کرده بود؛ این شیء پرنده از آسمان دریای مدیترانه و از فراز خاک نوارغزه که هم مرز با آب‌های این دریا است، به سوی اسرائیل فرستاده شد.

ایران همواره تاکید کرده است که در دکترین دفاعی خود اقدام پیشدستانه جایگاهی ندارد و فقط در صورتی که مورد تهاجم قرار گیرد واکنشی دندان شکنانه از خود نشان خواهد داد. کارشناسان اطلاعاتی اسرائیل گفته‌اند که پهپاد تجسسی با ماموریت گردآوری اطلاعات از جنوب اسرائیل، به حریم هوایی این منطقه فرستاده شده بود. کارشناسان نظامی می‌گویند که هدف قرار دادن و شکار پهپادی که سرعت بسیار کمی دارد، در حریم هوایی کشوری بسیار کوچک مانند اسرائیل، برای جنگنده‌های سریع السیر، امری بسیار دشوار است و لذا ایجاد چنین چالشی، برای دشمنان اسرائیل، یک جذبه نظامی مناسب محسوب می‌شود.

رسانه‌های اسرائیل خبر داده‌اند که ژنرال بنی گانتس رئیس ستاد کل ارتش از نخستین لحظات ماجرا، در جریان آن بوده است.  گزارش دیگری مدعی شد که این هواپیما که ظاهرا ساخت ایران است قصد آزمودن گزینه نفوذ به حریم رآکتور هسته‌ای دیمونا و شاید بررسی گزینه هدف گرفتن این نیروگاه در آینده را داشته است.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.