گنبد سبز نبوی ۲۰۰ ساله شد

تاریخ نشر: شنبه ۲۹ مهر   | مشاهده : ۱۹  | سایر خبرهای دین و اندیشه ارسال به دوستان
گنبد سبز نبوی ۲۰۰ ساله شد

گنبد سبز نبوی که در سال ۱۲۳۳ در روزگار سلطان محمود عثمانی بازسازی شد، امسال و در سال ۱۴۳۳ دویست ساله شد. گنبدی که روزگار فراوانی بر آن گذشته و در طول تاریخ در معرض حوادث مختلفی از جمله آتش…

گنبد سبز نبوی که در سال ۱۲۳۳ در روزگار سلطان محمود عثمانی بازسازی شد، امسال و در سال ۱۴۳۳ دویست ساله شد. گنبدی که روزگار فراوانی بر آن گذشته و در طول تاریخ در معرض حوادث مختلفی از جمله آتش سوزی و تخریب قرار گرفته بود.

سایت حج، این گنبد که تا پیش از آن، کبود رنگ بود، در روزگار سلطان عبدالحمید عثمانی به رنگ سبز درآمد و از این زمان به بعد، به قُبّه الخضراء شهرت یافت؛ گنبدی که در ابتدا از چوب ساخته شده بود و به دلیل تخریب در آتش سوزی قرن هفتم هجری، از سنگ ساخته شد تا دوران عبدالحمید عثمانی که تعمیرات اساسی شد.

پیش از آن در سال ۸۹۲ هـ .ق. تعمیراتی در گنبد بزرگ حرم نبوی انجام گرفته بود ولی دوباره در دوره ملک محمود خان تجدید بنا شد. شکاف هایی در قسمت بالایی آن پدید آمده بود که باعث شد قسمت های بالا را خراب کرده و دوباره بسازند؛ در نهایت استحکام و در نهایت ادب و احترام، بی آنکه ضربه شدید و لرزش ایجاد کنند. این تعمیرات با نصب تخته هایی در حدّ فاصل دو گنبد زیری و بالایی، برای جلوگیری از ریزش ها بر حجره و حرم پایان یافت.

در این تجدید بنا بیشتر مردم مدینه و فرزندانشان به عنوان تبرّک شرکت جستند. پس از پایان بنا، هدایایی که از سوی پادشاه برای اهل مدینه فرستاده شد، بطور یکسان میان همه تقسیم گردید. این واقعه در سال ۱۲۳۳ هـ .ق. واقع شد. سپس در سال ۱۲۵۳ هـ .ق. به دستور پادشاه، گنبد مطّهر را به رنگ سبز، رنگ آمیزی و جاهایی از مسجد را نیز مرمّت کردند.

بنا به نقل تاریخ پیشتر رنگ قبّه شریف کبود بود; به رنگ لوح های مسی که بر آن بود. پیوسته و همه ساله آن رنگ را تا زمان ما (۱۲۸۹ ق.) تجدید می کنند. پیش از این، آن را گنبد سفید، سپس گنبد کبود یا گنبد بزرگ می نامیدند و اکنون به گنبد سبز «قبّه الخضراء» معروف است.

گردآوری : گروه اینترنتی ممتازنیوز


دین و اندیشه
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.