گواهی سلامت جهانی برای ۱۰ محصول کشاورزی اخذ شد

ˈمحمد شریفی مقدمˈ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، ۲۳ محصول بخش کشاورزی را از تولیدات برتر جهان دانست افزود: در این راستا با تولید محصولات سالم و ارگانیک محصولاتی همچون انار، زعفران، پسته، خرما، سیب زمینی و پیاز نشان های معتبر جهانی را به خود اختصاص دادند.

وی تولید محصول سالم، ارگانیک و طبیعی را از اهداف اجرای طرح تلفیق برشمرد و اظهارکرد: طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی باید تا پایان برنامه پنجم توسعه ۲۵ درصد محصولات بخش کشاورزی از طریق اجرای طرح تلفیق تولید و به بازار عرضه شود.

مجری طرح تلفیق بخش کشاورزی تصریح کرد: امسال نیز این طرح در چهار هزار سایت (منطقه) برای حدود ۳۵ تا ۴۰ محصول به ویژه محصولات گلخانه ای، سبزی و صیفی اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: سال گذشته نیز اجرای طرح تلفیق در ۳۳۵ سایت (منطقه) و ۳۵ نوع محصول به کار گرفته شد.

شریفی مقدم، خرده مالکی اراضی کشاورزی، پایین بودن سطح اگاهی کشاورزان، ساختار سنتی کشاورزی، عدم بکارگیری دانش های نوین، کشاورزی معیشتی را از عوامل مشکلات اجرای طرح تلفیق در بخش کشاورزی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: بهینه سازی و مصرف صحیح کودشیمایی و سم در بین کشاورزان و بهره برداران در اولویت برنامه های این طرح قرار دارد

مجری طرح تلفیق با اشاره به این که ۳۵ درصد خاک کشاورزی دنیا دراثر استفاده بی رویه کودهای شیمایی و سموم از بین رفته است، افزود: هنوز در ۲۳۰ هزار هکتار از اراضی کشور اثری از استفاده کودشیمیایی و سموم دیده نشده است و در مابقی اراضی نیز به دنبال مصرف بهینه این محصولات هستیم.

وی اظهارداشت: میانگین مصرف کشور ما در استفاده آفت کش ها نسبت به سایر کشورهای تولید کننده جهان کاهش دارد و همچنین ایران در تولید برخی از محصولات کشاورزی از بکارگیری کودشیمایی و سم خود داری می کند.

اقتصام**۹۱۸۶**۱۶۰۱

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.