گوران: مرکز هنرهای نمایشی پای مجوزهای نمایش بایستد

به گزارش خبرنگار مهر، نشست نقد و بررسی آسیب شناسی نظارت و ارزشیابی در تئاتر روز گذشته با حضور محمدرضا الوند رئیس اداره نظارت و ارزشیابی و منیژه محامدی، حسین کیانی و روزبه حسینی اعضای کانون کارگردانان خانه تئاتر برگزار شد.

در ابتدای این نشست منیژه محامدی با ابراز ناراحتی از مشکلات پیش آمده برای نمایشش گفت: در گذشته معمولا اگر مشکلاتی در یک نمایش به وجود می امد و مثلا مورد قبول اداره نظارت و ارزشیابی نبود پیشنهاداتی داده می شد و ما رعایت می کردیم و مشکلی هم پیش نمی آمد.

وی ادامه داد: در مجموع من هیچگاه با آقای الوند و یا مدیران دیگر اداره نظارت مشکلی نداشتم و در واقع نوعی اعتماد نیز بین ما وجود داشت. اما متاسفانه به تازگی مشکلات فراوانی به وجود آمده است. من قصد داشتم نمایش”مقبره سنگی” را که موضوعی درباره اتم داشت کار کنم. ابتدا آقای دشت گلی هم از کار خوشش آمد اما متاسفانه یکی از اعضای شورای نظارت ایراداتی به کار گرفت ولی در نهایت نمایش در جشنواره تئاتر فجر اجرا شد اما مشکلاتی برای اجرای عمومی آن پیش آمد.

وی توضیح داد: این نمایش برای اجرای عمومی ۵ بار به شورای حمایت ازآثار رفت و بازبینی شد. درنهایت آقای دشت گلی با پرداخت بودجه مخالف کرد و به ما اعلام کردند که به جای اتم باید بگوئیم کود شیمیایی و بعد هم گفتند که ما برای نمایشی درباره کود شیمیایی بودجه پرداخت نمی کنیم.

این کارگردان افزود: بنابراین مجبور شدم از اجرای نمایش انصراف دهم. چون نمی خواستند بودجه کامل را به من بدهند. متاسفانه آقای دشت گلی در یکی از روزنامه ها با توهین و تحقیر از من صحبت کرده است. مشکل ما آقای الوند نیست بلکه افرادی مثل شاه آبادی، محمود فرهنگ و دشت گلی هستند که باید جوابگوی ما باشند.

حسین کیانی کارگردان تئاتر و عضو کانون کارگردانان خانه تئاتر گفت: به هرحال هر هنرمندی که تصمیم به کار دارد پذیرفته که طبق قوانین کارش مورد بازبینی قرار گیرد. اما متاسفانه این روزها سلیقه ها بیشتر از قوانین اعمال می شوند. مشکل دیگری هم که وجود دارد این است که هم طراز و هم فکر آن هنرمند کارشناسی وجود ندارد تا کار را بررسی کند و اصلاحات پیشنهادی اش مورد قبول کارگردان قرار گیرد.

روزبه حسینی نیز در این زمینه گفت: باید دید این سلیقه ها از طرف شورای نظارت و ارزشیابی اعمال می شود یا معاونت هنری. چون نسل من که متعلق به بعد از انقلاب هستیم ز ابتدا یاد گرفتیم مه طبق چارچوب ها کار کنیم. و بقیه هم خودشان را موظف به رعایت قانون می دانند.

محمدرضا الوند درباره بحث های مطرح شده گفت: بیشتر انتقادات مطرح شده به دلیل مشکلاتی است که در پیکره اجرایی وجود دارد. بخشی از این مشکلات فردی است. چون افراد در دوره ای سر کار می آیند و باید پاسخگوی مقام های بالاتر نیز باشند. متاسفانه تصدی گری با مدیریت ادقام شده است. اتفاق هایی که در مرکز هنرهای نمایشی افتاده به دلیل قائم به فرد بودن این معاونت است.

وی ادامه داد: اما سال ۸۹ شیوه نامه حمایت از اثار با هدف بهره مندی از خرد جمعی مصوب شد اما در بندهای این شیوه نامه یک شتابزدگی وجود دارد و کارشناسی درستی درباره آنها صورت نگرفته است. اداره کل هنرهای نمایشی باید حدود اختیارات را مشخص کند.

الوند توضیح داد: در دوره ای که آقای پارسایی رئیس مرکز بودند در روز آخر فعالیتشان قرارداد تیپ مصوب شد. اما از آنجاکه این قرارداد با عجله و بدون کارشناسی درست امضا شده بود در نهایت هنرمندان را با مشکلات بسیاری روبرو کرد. در حال حاضر نیز قوانین شورای حمایت هم به همین شکل است و معایب آن باید برطرف شود. همچنین قوانین شورای نظارت هم که در شورای انقلاب فرهنگی تصویب شده است نیاز به تفسیر و بررسی دارد و باید قوانین آن به درستی تعریف شود.

رضا گوران کارگردان تئاتر که در جلسه حضور داشت در این باره گفت: مرکز هنرهای نمایشی اعلام کرده که تنها از کارهای فاخر و ملی حمایت می کند. ما نیاز داریم تا آثار خوب در تئاتر روی صحنه برود اما معنی کار فاخر چیزی  نیست که از آن صحبت می شود. متاسفم که از نمایشنامه های خارجی هیچ حمایتی نمی شود.

وی ادامه داد: چرا خود هنرمندان باید پاسخگوی یک ذهن بیمار و یک سلیقه فردی باشند که ممکن است تصور غلطی از یک حرکت نمایشی داشته باشد و آن را برای خودش تفسیر کند. اداره نظارت و ارزشیابی باید پای مجوزی که به یک نمایش می دهد بایستد.

حسینی در این ارتباط گفت: آقای مسافر آستانه اعلام کرده بود که شورای حمایت برای جلوگیری از فساد مالی برخی مدیران تصویب شده تا یک نفر مبلغ هنگفتی را برای یک نمایش دریافت نکند و شخص دیگری بودجه کمتری بگیرد.

الوند توضیح داد: متاسفانه مدیریتهای قائم به فرد مسائلی را به وجد می آورد و باعث گرفتن تصمیمات نادرست می شود. چون متاسفانه برخی از افراد هدفشان نابود کردن تئاتر و تئاتر شهر است و از طریق ایراداتی که به هنرمندان می گیرند می خواهند تئاتر را به نابودی بکشانند. رفتار شخصی هنرمند را باید از خود تئاتر جدا کرد.

وی ادامه داد: حکم و آئین نامه ای برای کار نکردن آثار خارجی وجود ندارد. اما یک بسته حمایتی در معاونت هنری تصویب شده است که در آن اولویت در تولید تئاتر ایرانی و فاخر مورد توجه قرار گرفت. من از زمانی که به شورای نظارت امدم در حال بررسی کارگروه شورای انقلاب فرهنگی هستم تا یک فرد وقتی وارد یک مجموعه می شود نتواند نظرش را تحمیل کند. نباید با نظران فردی و سلیقه ای طرف باشیم. من اگر در این پست ماندم فقط به خاطر هنرمندان تئاتر بوده است.

عباس غفاری نیز که در جلسه حضور داشت در این باره گفت: سه سال است که معاونت هنری بدترین بلاها را بر سر هنرمندان می آورد. متاسفانه شیوه نامه در دفتر آقای شاه آبادی تصویب شده و هنرمندان هیچ نقشی در نوشتن آن نداشتند. به نظر می رسد که هنرمندان اصلا دیده نمی شوند.

در این جلسه هنرمندانی چون افسانه ماهیان، الهام کردا، نسیم ادبی، غزاله معتمد، علی عابدی، حجت علیخانی و… حضور داشتند.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.