گوگل؛ فیلتر شده است؟ فیلتر می شود؟ فیلتر خواهد شد؟

 

 

 

شبکه ایران/حـــامد مظفـــری: بعد از مدتها ایجاد اختلال در وبسایت گوگل به تازگی شایعه ای با این مضمون در رسانه ها پیچیده شده که بناست گوگل فیلتر شود. هرچند در چرایی این مساله بحث بارگذاری فیلم موهن به پیامبر(ص) از طریق یکی از سایتهای زیرمجموعه گوگل شنیده می شود اما از آنجا که هیچ یک از مقامات به طور رسمی در این باره اعلام نظر نکرده برای یافتن پاسخ این پرسش که اولا آیا فیلتر شدن این سایت صحت دارد یا نه و ثانیا دلیل این فیلترینگ چیست در ابتدا به سراغ علیرضا چرخابی مسئول گروه ساماندهی و نظارت بر کار وبسایتهای مستقر در وزارت ارشاد رفتیم.

 

چرخابی با بیان اینکه وظیفه گروهی که تحت امر اوست فقط ساماندهی و نظارت بر کار سایتها است به شبکه ایران گفت:«فیلترینگ سایتها به گروه ما ارتباطی ندارد. من مسئول گروه ساماندهی و نظارت بر عملکرد سایتها هستم و در این گروه به ساماندهی سایتها و به خصوص روال قانونی شدن آنها و اعطای پروانه ثبت به آنها مبادرت می کنیم.»

 

چرخابی درباره ارگان مسئول با فیلترینگ هم اظهار می دارد:«این مورد را باید از طریق دفتر جناب پاک آیین مدیر کل مطبوعات و خبرگزاریهای وزارت ارشاد جویا شوید.»

 

ارتباط با دفتر پدرام پاک آیین هم ما را به نتیجه جدیدی نرساند چراکه یکی از کارمندان این دفتر به شبکه ایران گفت که او هم خبر را شنیده و از صبح امروز دیده که جی.میل باز نمی شود اما اینکه سایت فیلتر شده یا نه را او تایید یا تکذیب نمی کند. این کارمند، دادستانی کل کشور را مسئول فیلترینگ دانسته و از ما می خواهد برای پرس و جو درباره فیلترینگ گوگل یا هر سایت دیگری به سراغ آنها برویم.

 

تماس با روابط عمومی دادستانی هم لینک می شود به صحبت با کارمندی  در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه؛ این کارمند هم در پاسخ به این سوال که آیا گوگل فیلتر شده یا نه می گوید:«گوگل فیلتر شده؟» وقتی به او می گوییم از صبح امروز در برقراری ارتباط کاربران داخلی با صفحه جی.میل مشکل ایجاد شده هم وی تنها به گفتن «من نمی دانم» اکتفا کرده و حتی وقتی از وی می خواهیم لااقل بگوید در این باره باید با چه کسی صحبت کرد هم می گوید:«خدا نگهدار» و گوشی را قطع می کند. جالب اینکه تماس دوباره با دادستانی هم نتیجه جدیدی را پیش روی ما نمی گذارد!

 

هرچند اختلال در سایت گوگل مدتهاست در داخل کشور وجود دارد و ماههاست بسیاری از کاربران ایرانی در دسترسی به برخی بخشهای گوگل و از جمله بخش تصاویر مشکل دارند اما طی ماههای اخیر هیج یک از نهادهای درگیر در این مساله از اظهارنظر قطعی درباره دلیل این مشکلات صحبت نکرده و تنها به گفتن عباراتی نظیر اینکه اختلال گوگل، جهانی است یا مشکل از مخابرات است نه فیلترینگ، بسنده کرده اند.

 

در اینکه فیلتر کردن یک سایت حق قانونی دادستانی است شکی وجود ندارد؛ همان طور که ممیزی در سینما و دیگر حوزه ها را پذیرفته ایم، ممیزی در حوزه اینترنت را هم چاره ای نداریم جز اینکه بپذیریم اما به نظر می رسد اولا روال فیلتر شدن سایتها باید با ذکر دلایل کافی از ارگان فیلترکننده صورت گیرد و ثانیا با فیلتر کردن سایتی مانند گوگل که عنصری مفید برای جستجوست، وبسایتهای جایگزین هم معرفی شوند. اینکه به حذف بپردازیم بدون ایجاد آلترناتیو، کار عاقلانه ای نیست چون با این کار فقط و فقط درصد استفاده کنندگان از آنتی فیلترها را بالا برده ایم.

 

 

منبع: شبکه ایران

بر چسب دیواری مدل Red flower

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.