گوگل برای پیش فرض بودن در iOS چه مبلغی به اپل می پردازد؟

۲۵ام بهمن ،

فاوانیوز: اپل در سال قبل سرویس نقشه و یوتوب متعلق به گوگل را از فهرست اپلیکیشن های پیش فرض iOS خارج کرد ولی چطور تاکنون گوگل هنوز به عنوان موتور جستجوی پیش فرض iOS باقی مانده؟ جدای از کیفیت آن، همیشه پای پول در میان است.

آقای استیون دوویت (Steven Devitt) از بنگاه مالی مورگن استنلی، در یادداشتی که همراه با تحسین عملکرد گوگل است نوشته که این شرکت احتمالاً برای این منظور، رقمی تا سقف ۱ میلیارد دلار را به طور سالانه به اپل می پردازد تا گوگل موتور پیش فرض iOS در آیفون، آیپد و آیپاد تاچ باشد. این ادعا را ابتدا بیزینس اینسایدر مطرح کرد و اشاره ای ناب داشت به اینکه در این حیطه، کسی روی دست گوگل نبوده و نیست: «گوگل بعدی، خود گوگل است.»

آقای دوویت به این نکته نیز اشاره کرده که کسب و کار جستجوی گوگل جای رشد بیشتری دارد و در کنار آن، انتظار می رود تا سال ۲۰۲۰ درآمد سالانه یوتوب به ۲۰ میلیارد دلار برسد. بنابراین پرداخت حداکثر ۱ میلیارد دلار به اپل، فقط یک گاز از سیب درآمدهای گوگل است. او همچنین انتظار دارد که در سال های آینده مبلغ پرداختی به اپل افزایش یابد.

پیش تر نیز بعضی گزارش ها از تقسیم درآمد حاصل از سرویس جستجوی گوگل در بستر iOS، بین دو قبیله کوپرتینو و مانتین ویو پرده برداشته بودند. آقای دوویت نیز معتقد است که اپل در ازای قرار گرفتن گوگل به عنوان موتور پیش فرض، مبلغی را به ازای هر دستگاه دریافت نمی کند بلکه در عوض از درآمدهای تبلیغاتی سهمی را بر می دارد و بر این اساس، درآمدش از موتور جستجوی گوگل می تواند تا سقف ۱ میلیارد در سال هم برسد.

مسلم است که رابطه مالی قدرتمندی در زمینه جستجو بین دو شرکت برقرار است و گوگل نمی خواهد از درآمدهای تبلیغاتی خود در بستر iOS چشم پوشی کند. درآمدهایی آنقدر بسیار که پرداخت ۱ میلیارد دلار از آن، سهل و آسان است.

منبع: نارنجی

فاوا نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.