گوگل بعد فیلتر در ایران رتبه جهانی خود را از دست داد ! + عکس

رتبه جهانی سایت گوگل پس از سال ها صدر نشینی سقوط کرد .
 
جستجوگرهای مختلف الگریتم و معیار خاصی برای رتبه بندی سایتها در نظر گرفته اند. که برحسب این رتبه بندی بازدید کنندگان را به این سایتها هدایت می کنند.

از آنجا که این جستجوگرها در حال رقابت با یکدیگر نیز هستند،به رتبه بندی یکدیگر اهمیت چندانی نمی دهند. مثلا شاید یک سایت  با رتبه خوبی در صفحه اول یاهو جا خوش کرده باشد اما  نه تنها در صفحه اول گوگل بلکه در صفحه دوم و سوم هم جایی نداشته باشد.

نکته قابل توجه اینجاست که سایتی به نام الکسا با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف اقدام به رتبه بندی سایتها می نماید. رتبه بندی الکسا بین المللی بوده و بین تمام جستجوگرها اهمیت خاصی دارد. الکسا حتی به خود جستجو گرها نیز رتبه می دهد مثلا گوگل در الکسا رتبه یک را داراست. اما سایت اعتبار سنجی الکسا در جدید ترین به روز رسانی خود رتبه گوگل را به ۲ تغییر داد، در حالی که گوگل در چند سال اخیر به عنوان پربازدید ترین سایت جهان و در رتبه یک جهان قرار داشت.

در این رتبه بندی سایت فیسبوک در جایگاه نخست قرار گرفت و عنوان پربازدید ترین سایت دنیا را کسب کرد.

رتبه دوم گوگل

رتبه دوم گوگل

کارشناسان یکی از عوامل سقوط رتبه سایت گوگل را با ماجرای فیلم موهن و  تحریم این سایت در بسیاری از کشورهای اسلامی مرتبط می دانند .
همچنین فیلتر شدن سایت گوگل در ایران را نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل کاهش آمار بازدید این سایت باید دانست . چرا که گوگل در ایران در رتبه نخست سایت های پربازدید قرار دارد و از چند روز پیش به دلیل حذف نکردن فیلم موهن و حذف نام خلیج فارس از طرف کشور جمهوری اسلامی ایران تحریم شد.

گوگل در بهار ، نام خلیج فارس را از نقشه آنلاین خود حذف کرده‌است و این خلیج در این نقشه بدون نام است. گوگل در پاسخ به دلیل این کار گفته‌است لازم نمی‌بیند که نام هر نقطه‌ای از جهان را در نقشه‌اش بیاورد و نیز نمی‌خواهد وارد بازی‌های سیاسی شود. همچنین چندی پیش نیز فیلمی توهین آمیز به حضرت محمد (ص)  در سایت یوتیوب منتشر شد که علی رغم اعتراضات مسلمانان سایت گوگل اعلام کرده است که این فیلم را از سایت یوتیوب حذف نمی کند.

گوگل در ایران روزانه چند میلیون بازدیدکننده دارد و با توجه به اینکه هر بازدید کننده ایرانی به صورت میانگین ۱۰ لینک را مشاهده می کند با فیلتر شدن این سایت ، گوگل ده ها میلیون بازدید روزانه خود را از ایران از دست داده است.

( مسعود طاهری – عصر ایران )

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.