گوگل: مغزی مشابه مغز انسان ساخته ایم!

همشهری نوشت : دانشمندان در شرکت گوگل با ساختن رایانه‌ای که توانایی تشخیص صورت یک گربه را دارد،‌ اعلام کردند موفق به ساخت مغزی مشابه مغز انسان شده‌اند.
این مغز مجازی براساس شبکه‌ای عصبی متشکل از ۱۶ هزار هسته پردازشگر و دارای بیش از یک میلیارد اتصالات درونی ساخته شده‌است،‌ اتصالاتی که اتصالات نورنی مغز انسان را شبیه سازی می‌کنند.

مرحله تازه در پروژه مغز مجازی گوگل

تیمی از محققان لابراتوار گوگل موسوم Google X و دانشگاه استنفورد ۱۰ میلیون تصویر را به عنوان دوره آموزشی، از وب‌سایت یوتیوب به این مغز مجازی وارد کردند و سپس توانایی آن را در تشخیص ۲۰ هزار جسم و موضوع مختلف مورد آزمایش قرار دادند.

عملکرد این سیستم نسبت به تمامی شبکه‌های عصبی که تاکنون ساخته‌ شده‌اند،‌ دو برابر دقیق‌تر گزارش شده‌است. در‌میان موضوعاتی که این سیستم شناسایی آن را فراگرفت،‌ تصویر گربه‌ بود،‌ موضوعی که بسیاری از کاربران سایت یوتیوب در بارگذاری فایلی مرتبط با آن مهارت ویهژه‌ای دارند.

جف دین یکی از محققان گوگل در این پروژه، می‌گوید: ما هرگز در طول دوره آموزش به این سیستم نگفتیم که این تصویر یک گربه است،‌ درواقع این سیستم رایانه‌ای خود مفهوم گربه را برای خود ابداع کرده است. به طور کلی این شبکه عصبی به دقتی درحدود ۱۵٫۸ درصد دست پیدا کرده است. این سیستم علاوه بر تصویر گربه،‌ تصویر صورت انسان و بدن انسان را نیز فراگرفته و قدرت شناخت آن را به دست آورد.

به گفته محققان استنفورد،‌ ایده اصلی این است که به جای استفاده از چندین تیم از دانشمندان برای یافتن راه تشخیص مرزها و خطوط حاشیه یک تصویر،‌ با افزودن حجم زیادی از داده‌ها و الگوریتم ها به داده‌ها امکان داده شود که خود سخن گفته و نرم‌افزاری را به وجود آورد که به صورت خودکار از این داده‌ها موضوعات مختلف را فرا گرفته و تشخیص دهد.

شبکه‌های عصبی کاربردهای بالقوه و بی‌شماری دارند که از آن جمله می‌توان به تشخیص صوت و جستجوی تصویری که گوگل تلاش دارد آنها را ارتقا دهد،‌اشاره کرد. ل

ابراتوار تحقیقاتی محرمانه شرکت گوگل بر روی فناوری‌های پیشرفته‌ای از قبیل خودروهای بدون راننده و واقعیت افزوده‌شده مطالعه می‌کند.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.