گیلان جای ذخیره‌سازی برنج وارداتی نیست

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس واردکنندگان برنج را کوتوله‌های سیاسی خواند و گفت: گیلان جای ذخیره‌سازی برنج خارجی و وارداتی نیست.

 

محمدحسین قربانی امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در رشت کشاورزی گیلان را حول محور برنج دانست و اظهار کرد: تمام باور ما این است که باید این صنعت را به نحو شایسته و بایسته مدیریت کرد و اگر تعللی در مدیریت صنعت برنج در بخش کشاورزی انجام گیرد به سرنوشت بسیاری از محصولات از جمله نوغان و کرم ابریشم دچار می‌شویم.

 

وی با بیان اینکه گیلان می‌توانست روزی از نعمت نوغان و ابریشم در اشتغالزایی مطرح شود، افزود: نعمت ابریشم و نوغان می‌توانست رونق معیشتی مردم گیلان را داشته باشد که این فرصت از دست رفت.

 

 

 

* افزایش هزینه تولید و کاهش ۳۰ درصدی تولید برنج در گیلان

 

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس محصول برنج را نیازمند تدبیر دانست و افزود: در این زمینه باید از کسانی که اهل فن هستند و در روش‌های تولید، بازار و مدیریت این محصول تخصص و تعهدی دارند استفاده شود.

 

وی اظهار نظر افرادی که سررشته‌ای از برنج ندارند را به صلاح ندانست و تصریح کرد: کشاورزان منطقه ما کمتر از ۰٫۷ هکتار مزرعه دارند و با توجه به اینکه بانک مرکزی اعلام کرده امسال ۲۵ درصد افزایش تورم داشتیم این رشد در کارهای جانبی بخش کشاورزی نظیر کود و سم نیز بوده و دولت اعلام کرده که آب‌بهای کشاورزی را ۲۷ درصد افزایش داده است و به همین دلیل امسال محصول برنج کمیت خوبی نداشت.

 

قربانی خاطرنشان کرد: سال گذشته در هنگام برداشت محصول برنج ۳ هزار و ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان در هر کیلو بود و امسال موقع برداشت برنج ۲ هزار و ۸۰۰ تا ۳ هزار و ۱۰۰ تومان بوده یعنی با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و دولتی مانند کود، سم، آب‌بها، دستمزد کارگر و تجهیزات کاشت، داشت و برداشت قیمت محصول برنج کاهش داشت.

 

وی با اشاره به اینکه مدیران کشاورزی کاربلد نیستند، ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که امسال داشتیم آقایان به دروغ اعلام می‌کنند که امسال ۸ درصد افزایش تولید داشتیم

 

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه خود را کشاورز زاده خواند و تصریح کرد: خودمان کشاورزی داریم و اعلام می‌کنم که امسال کمیت برنج نسبت به سال گذشته حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش داشت.

 

وی اضافه کرد: با وضعیت کاهش قیمت و کمیت برنج و نیز افزایش هزینه تولید برنج در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول چگونه ممکن است تولید افزایش پیدا کند.

 

قربانی با بیان اینکه در چنین شرایطی کشاورز توان تولید برنج را ندارد، افزود: برای تولید برنج هر کیلو طبق اعلام آقایان ۲ هزار و ۸۰۰ تومان هزینه دارد که این امر رغبت به تولید محصول برنج را از کشاورز می‌گیرد.

 

وی اضافه کرد: اگر امروز کشاورزان به امر تولید برنج مشغول هستند به دلیل سنتی بودن و جلوگیری از بیکاری است در غیر این صورت هیچ انگیزه‌ای برای تولید برنج ندارد.

 

 

 

* تغییر کاربری اراضی کشاورزی برنج در گیلان/مافیای برنج را اعلام می‌کنم

 

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس ارزش افزوده زمین را از دیگر مشکلات کشاورزی گیلان ذکر کرد و گفت: بسیاری از اراضی کشاورزی استان تبدیل به ویلا سازی و منازل مسکونی و تغییر کاربری شده است و اگر به تولید برنج بها داده نشود دچار مشکل می‌شویم.

 

وی ابراز کرد: بسیاری از مافیای برنج و ثروت و قدرت دست به کار شدند که برنج تولید کنند و تمام کسانی که امروز در امر تولید برنج کشور هستند در قالب مافیای برنج و انگشت شمارند که اگر نیاز باشد همه تمام آنها را معرفی می‌کنم.

 

قربانی، افزود: بی‌تدبیری کسانی در گیلان موجب شده بود یک کار سیاسی برای منفعت خود انجام دهند ضمن اینکه مصاحبه بنده در این راستا به مزاج برخی‌ها خوش نیامد.

 

 

 

* گیلان جای ذخیره‌سازی برنج وارداتی نیست

 

وی با تصریح بر اینکه این افراد کسانی هستند که اگر در کشور قدرت نداشته باشند، می‌میرند، اضافه کرد: کوتوله‌های سیاسی که دنبال پست و مقام و مسئولیت هستند و در گیلان نیز وجود دارند.

 

این نماینده پاسخگویی به نیاز مردم و کشاورزان را وظیفه نمایندگی خود دانست و اذعان کرد: اگر بنده به عنوان ناظر بر امور کشور و خادم مردم اظهار نکنم چه کسی باید این کار را انجام دهد.

 

وی با اشاره به اینکه در گیلان مجوز واردات ۵۰ تن برنج را با نرخ دولتی گرفتند، ابراز کرد: انعکاس این مطلب به مزاج برخی‌ها خوش نیامد و توهین و بی‌ادبی کردند.

 

قربانی با تاکید بر اینکه گیلان جای ذخیره‌سازی برنج خارجی و وارداتی نیست، یادآور شد: چرا باید گیلان برای این منظور در نظر گرفته شود و اگر قرار بود برنج وارد شود چرا باید این کار توسط تعاونی مرزنشینان صورت گیرد و چرا اجازه ندادند در قالب تعاونی‌های فرهنگیان و فروشگاه‌های رفاه برنج توزیع شود.

 

 

 

* کوتوله‌های سیاسی وارد کننده برنج هستند

 

وی افزود: آقایان تنها برای منفعت‌طلبی خودشان اقدام به واردات برنج کرده بودند و بسیاری از این افراد که در مقام پاسخگویی برآمدند و تعداد آنها از انگشتان یک دست نیز کمتر است اینها کوتوله‌های سیاسی هستند که تنها به پست و مقام فکر می‌کنند ضمن اینکه هرگز پست و مقام آنها به یک سال نکشید.

 

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس با تصریح بر اینکه امروز کسانی دیگران را متهم می‌کنند که بویی از جبهه و جنگ نبرده‌اند، ابراز کرد: امروز این افراد خود را دلسوز مردم و کشاورز می‌دانند غافل از اینکه مردم به خوبی می‌فهمند و صره را از ناصره به خوبی تشخیص می‌دهند.

 

وی با اشاره به برخورد نادرست برخی‌ها با خبرنگاران در انعکاس واقعیت‌های جامعه ابراز کرد: همین افراد که دیوار بی‌اعتمادی را ایجاد کردند و خبرنگاران پرتلاش جامعه این دیوار بی‌اعتمادی را از بین بردند، این قشر را تهدید می‌کنند.

 

قربانی خاطرنشان کرد: امیدواریم با تدبیر و درایت مدیریت کشاورزی استان در راستای توزیع ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی برای پایین آوردن هزینه تولید که تنها راه نجات کشاورزی است، اقدام‌هایی را صورت گیرد.

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.