یارانه دو برابری

محمد حیدری

ممتاز نیوز، مدت‌هاست وعده افزایش دوبرابری یارانه توسط مسوولان به گوش می‌رسد؛ موضوعی که پای ثابت تمام مناظره های ریاست جمهوری بوده و گاهی نامزدهای ریاست جمهوری با طرح افزایش چند برابری یارانه ماهانه سعی در جذب آرا بودند.

مسیر ثابت هدفمند سازی یارانه ها با حذف حامل های انرژی به عنوان یک طرح تحول اقتصادی برای تغییر فرایند پرداخت یارانه رونمایی گردید و قرار بود به مرور زمان با حذف یارانه های مواد غذایی، آب، برق و سایر اقلام مشمول یارانه طرح کامل شود.

اواخر دهه هشتاد مبلغ یارانه ۴۵هزار تومان تعیین گردید و آنچه از آمار مشخص است مرحله اول هدفمندی یارانه ها منجر به گسترش فقر شد؛ شعار زیبا بود، اما طرح هدفمندی که قرار بود عدالت ‍‍‍در بهره‌مندی طبقات ضعیف از محل یارانه حامل های انرژی را به همراه بیاورد، در عمل شکاف طبقاتی را افزایش داد.

قطار یارانه ها بدون توقف به حرکت خود ادامه داد و در دولت ابراهیم رئیسی به ایستگاه آخر رسید؛ شاید مبلغ ۴۵هزار تومان دهه هشتاد هزینه خرید سه یا چهار کیلو گوشت را کفاف میداد، اما تورم فرآیند دهه نود و اولین سال قرن جدید به گونه ای قدرت خرید خانوارها را پایین آورده که با مبلغ فعلی یارانه، تنها یک سطل ماست می توان خرید کرد.

در عمل شاهد بودیم معمای حذف حامل‌های انرژی و هدفمندسازی یارانه ها بدون تغییر پلکانی عدد یارانه ها، جز یک نمایش غم انگیز، هیچ تحول و دستاوردی به همراه نداشته است!

محسن رضایی، معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی خبر مسرت بخش!!دو برابری یارانه ها را از چند ماه قبل اعلام نمود و سرانجام قرار است از دی ماه یارانه ها دوبرابر شود.

این یک ادعا نیست بلکه بر اساس آمارهای بانک مرکزی و شاخص فلاکت اوضاع بسیار نگران‌کننده است؛ در حالی که خط فقر در سال ۱۴۰۰ بین دو عدد ۸میلیون تا ۱۰میلیون تخمین زده می شود و در خوشبینانه ترین حالت از هر سه ایرانی یک نفر در فقر به سر می برد، حذف دهک های بالا و دوبرابری یارانه‌ها با چنین وضعیتی به یک شوخی دردناک شباهت دارد؛ احتمالا بسته های حمایتی یا نظام کوپنی هم در راه است.

حذف ارز ترجیحی در سال آینده موج جدیدی از تورم را در پی خواهد داشت و شاید چند برابری یارانه فعلی هم به قول کارشناسان مالی پیش‌خور شده باشد.

امروز طنز تلخ‌تری نیز به چشم می خورد، بسیاری از یارانه بگیران در خانه‌هایی سکونت دارند که به دلیل رشد شدید تورم ارزش میلیاردی پیدا کرده اما در تامین مایحتاج ماهانه خود در مانده اند‌

سال ۱۴۰۱ دولت ابراهیم رئیسی با چالش های فراوانی روبروست که در حوزه داخلی اقتصاد، حرف اول را می زند.

شکاف طبقاتی در جامعه و گسترش فقر دو سوی نابرابر یک سکه است جایی که ایران به لحاظ تعداد ثروتمندان و بر اساس بازدهی بازار سرمایه در مقام چهاردهم جهان قرار دارد.

کارشناسان افزایش قیمت دلار و تورم مضاعف حذف ارز ترجیحی را دو عامل ناکامی سیاست دوبرابری یارانه ها می دانند؛ باید تعامل کنیم ببینیم آیا دولت ابراهیم رئیسی طرحی برای برون رفت از بحران پیش‌رو دارد.

تحریم ها و مشکلات امنیتی پیرامونی اگر با مشکلات اقتصادی داخلی همراه شود معجون خطرناکی ساخته خواهد شد.

لزوم بازنگری کلی در سیاست های اقتصادی دولت و بکارگیری کارشناسان و متخصصان امکان کاهش اثرات مشکلات اقتصادی را خواهد داشت.

اما عملکرد چند ماه گذشته دولت یک پیام را القا می کند “دولت برنامه مدونی برای مباحث اقتصادی ندارد”

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.