یافته تازه محققان از تاثیر یک ژن در وقوع یائسگی زودرس

۱۲ام بهمن ،

به گزارش خبرگزاری مهر، نتایج یک مطالعه توسط محققان سانفرانسیسکو نشان می دهد که جهش های مضر در ژن BRCA می تواند عاملی برای بروز یائسگی زودرس در زنان حامل آن باشد.

این تحقیق روی حدود ۴۰۰ زن حامل جهش در ژن BRCA و مقایسه آغاز یائسگی آنها با ۷۵۶ زن بدون این جهش انجام شده که نشان می دهد جهش های مضر در ژن BRCA در زنان که آنها را در معرض خطر بیشتری از سرطان سینه و تخمدان قرار می دهد می تواند سبب یائسگی زودتر در آنها نسبت به بقیه زنان باشد.

 

نتایج حاصل از این گزارش با ملاحظات بیشتر داده ها حاکی از آن است که زنان مبتلا به این جهش مضر، یائسگی را در سنین ۵۰ سالگی تجربه کرده اند و این درحالی است که زنان دیگر اغلب آن را در سن ۵۳ سالگی و یا بالاتر از آن تجربه می کنند.

 

علاوه بر این نتایج حاصل از این گزارش می افزاید: جهش در این ژن ها به یائسگی زودرس مرتبط است که ممکن است منجر به افزایش خطر بروز ناباروری شود و زنان سیگاری شدید حامل این ژن ها حتی زودتر از زنان غیرسیگاری با این جهش یائسه می شوند چرا که وقوع یائسگی میان آن ها در ۴۰ سالگی و یا حتی زودتر ملاحظه شده است.

 

براین اساس جهش در ژن BRCAT و BRCA2 بیشترین عوامل شناسایی شده در سبب بروز سرطان پستان وراثتی می باشند چرا که حاملین آنها تا ۵ برابر بیشتر از اشخاص بدون این جهش ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند؛ در همین حال زنان مبتلا به چنین جهش ژنی بسیار احتمال دارد که دچار سرطان سینه، مقعد و یا تخمدان شوند.

 

به گزارش مهر، نتایج این تحقیق در نشریه کانسر انتشار یافته است.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.