یافته جدید دیرین شناسان مشخص کرد: دایناسورها حداقل ۲۵۰ میلیون سال قدمت دارند

نیما دادگستر در- ۲۰۱۲-۱۲-۰۶ ۱۲:۳۵

تیمی متشکل از دیرین شناسان گمان می کنند که موفق به کشف یکی از اولین گونه های دایناسور شده اند. مخلوقی که جسه اش تقریباً به اندازه یکسگ لابرادو رتریوراست و ۲۴۳ میلیون سال قبل می زیسته. این یافته از این رو مهم است که عمر فسیل تقریباً ۱۰ میلیون سال بیشتر از قدیمی ترین فسیلی است که تا کنون کشف شده بود و از این رو می تواند دیدگاه های محققین درباره چگونگی پیدایش و تکامل دایناسورها را تغییر دهد.

تعقیب کردن این موجودات منقرض شده، در شاهراه زمان کار آسانی نبوده و نیست. فسیل هایی با این قدمت معمولاً به آسانی از هم گسسته و چند پاره می شوند. پژوهشگران نیز معمولاً درباره شجره نامه تکاملی آنها هم عقیده نیستند. با این حال دیرین شناسان چند سال پیش درباره نمونه های کوچک یافته شده در آرژانتین که ۲۳۰ میلیون سال قدمت داشتند، به نظری واحد رسیده، آنها را دایناسورهای واقعی تشخیص دادند؛ نمونه هایی که با استناد به آنها تا امروز گمان می رفت دایناسورهای اولیه متعلق به ۲۳۰ میلیون سال قبل باشند.

اما در سال ۲۰۱۰، تیمی به رهبری استرلینگ نزبیت، دیرین شناسی از دانشگاه واشینگتن در سیاتل، خبر از یافتن یکی از شبه دایناسورهای اولیه در تانزانیا داد که فسیل آن مربوط به ۲۴۲ تا ۲۴۵ میلیون سال قبل می شود. این نمونه کهآسیلیسائورسنام دارد، در طبقه دایناسورها جای نمی گیرد بلکه به طبقه ای نزدیک تعلق دارد که نزدیک ترین خویشاوندان به دایناسورها قلمداد می شوند -ولی در اصل دایناسور نیستند.

این یافته باعث شد تا نزبیت و گروهش نگاهی نزدیک تر به آنچه پیش تر در تانزانیا یافت شده بود بیندازند؛ دسته ای از فسیل ها که شامل یک استخوان دست و چندین مهره است و در دهه ۱۹۳۰ توسط آلن چرینگ (از دیرین شناسان مشهور) به دست آمده بودند ولی او نیز آنها را در دسته دایناسورها قرار نداده بلکه با نام نیاساسائورس ثبت کرده بود.

حالا گروه تحت رهبری نزبیت فسیل های جدید به دست آمده را با فسیل دایناسورها و سایر خویشاوندان شان مقایسه کرده اند و هر چند برخی مشخصات نمونه ها به دایناسورها شبیه است، ولی نمی توان به طور دقیق گفت که در این دسته جای می گیرند یا خیر.

دایناسورهای قبلی کشف شده در آرژانتین مربوط به محدوده زمانی ۱۰ میلیون سال بعد از این نمونه (یعنی ۲۳۰ میلیون سال قبل از زمان حاضر) هستند ولی با این وجود گروه های مختلفی در بین آنها یافت می شود که این تنوع، نشان دهنده میلیون ها سال تکامل قبل از آن زمان است. بنابراین می توان گفت که تکامل دایناسورها باید مدت ها قبل از آن دوره زمانی شروع شده باشد احتمالاً قدمت شان به بیش از ۲۵۰ میلیون سال هم می رسد. نزبیت می گوید که بر اساس یافته ها، می توان نیاساسائورس را یک دایناسور اولیه به حساب آورد که نزدیک ترین خویشاوندش یعنی آسیلیسائورس، در حدود ۲۴۳ تا ۲۵۰ میلیون سال پیش بر روی زمین می زیسته.

این یافته از این رو مهم است که تا پیش از این، زمان پیدایش دایناسورها بر روی زمین در حدود ۲۳۰ میلیون سال قبل تخمین زده می شد ولی حالا مشخص شده که تاریخ مذکور می تواند خیلی به عقب تر بر گردد. به این شکل یکی دیگر از شکاف های موجود در فسیل شناسی نیز از میان برداشته شده و انتظار می رود تحقیقات آینده سر نخ های دقیق تری درباره پیدایش و تکامل کلی گونه های دایناسورها را به دست دهد.
منبع :نارنجی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.