یزد، میزبان همایش منطقه‌ای چاووشی خوانی

۰۶م آذر ،

مدیرکل ارشاد استان یزد از برگزاری همایش منطقه‌ای چاوشی خوانی در استان یزد خبر داد.

به گزارش هنرآنلاین، بهرام عبدالحسینی، مدیرکل ارشاد استان یزد گفت: چاووش خوانی از سنت‌های دیرین مردم شهرهای مختلف یزد است که در آن دسته‌هایی با صدای بلند و رسا اشعاری را می‌خوانند و با کوبیدن بر سنج و دمام های عزا، مردم را به انجام مراسم عاشورایی دعوت می‌کنند.

وی ادامه داد: این همایش در نیمه دوم محرم در شهرستان مهریز با حضور پنج استان از جمله فارس، اصفهان و یزد برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: چاووشی خوانی تنها یک آیین مذهبی و سنتی نیست بلکه روایتی از فرهنگ مردم برای جاودانگی حماسه عاشورا از گزند تحریف و خرافه است.

عبدالحسینی در ادامه یزد را حسینه ایران دانست و تصریح کرد: با توجه به عرق مذهبی مردم یزد، چاوشی خوانی و تعزیه از هنرهایی است که در این استان قدمتی دیرینه دارد و همواره مورد توجه بوده است.

وی با اشاره به اینکه جشنواره تعزیه خوانی، قبل از فرا رسیدن ماه محرم در شهرستان تفت برگزار شد، افزود: بنا داریم تعزیه خوانی را با بهره گیری از متون دقیق و مستنداتی بهتر از سال‌های قبل برگزار کنیم.

مدیرکل ارشاد یزد تعزیه را زیباترین عرصه هنر توحیدی دانست که ریشه در اتفاق کربلا دارد و افزود: قرار شده تا دبیرخانه دائمی جشنواره تعزیه خوانی را در تفت داشته باشیم و سال آینده این جشنواره را نیز به صورت منطقه ای برگزار کنیم.

وی گفت: آثار هنری که به نام اهل بیت (ع) تهیه و اجرا می‌شود از تاثیرگذاری و ماندگاری فراوانی در جامعه برخوردارست به همین سبب باید از آسیب‌ها و گزندها محفوظ بمانند که لازم است اقداماتی در خور شأن در این زمینه صورت گیرد.

انتهای پیام/۳۸
 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.