یک مسوول فرهنگی بر لزوم ارتقا سهم فرهنگ و هنر در اشتغال ملی تاکید کرد

‘عیسی کشاورز’ روز دوشنبه در نشست خبری ‘همایش بین المللی و بین رشته ای هنر، زبان و فناوری’ در مشهد افزود: به رغم ظرفیتهای بسیار کشور در زمینه های فرهنگی و هنری، سهم فرهنگ و هنر در اشتغال ملی پایین است.

وی ادامه داد: ارزش افزوده فرهنگ و هنر بالا است لذا باید با افزایش سهم آن در اشتغال ملی از ظرفیتهای این بخش برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی جامعه نهایت استفاده بشود.

او اشتغال و کارآفرینی در بخش فرهنگ و هنر از طریق توسعه کمی و کیفی آموزشهای لازم را، از جمله رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت فرهنگی برای انسجامبخشی و پرهیز از موازیکاری در فعالیتهای فرهنگی و هنری گفت: هم اکنون بیش از ۲۶ دستگاه اجرایی در این بخش در کشور فعالیت می کنند.

مدیرکل آموزش و توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ادامه داد: اگر دستگاههای اجرایی فرهنگی و هنری از ظرفیتهای این بخشها برای مقابله و خنثی سازی تهاجم فرهنگی دشمنان استفاده کنند فعالیت آنها یک فرصت مهم برای کشور است.

وی اظهار داشت: چنانچه دستگاههای فرهنگی و هنری به دلیل نداشتن ستاد سازماندهی و هماهنگی برخی مواقع به جای تاثیرگذاری بیشتر فعالیتهای همدیگر را خنثی کنند اقدامهای آنها به جای فرصت برای کشور یک تهدید محسوب می شود.

او گفت: هم اکنون بیش از چهار هزار و ۷۰۰ آموزشگاه فرهنگی و هنری، ۴۰ هنرستان هنرهای زیبا و ۷۰ مرکز علمی و کاربردی فرهنگ و هنر در زمینه آموزش در این بخشها در سطح کشور فعالیت دارند.

وی اظهار داشت: کشورمان در توسعه کمی آموزشهای فرهنگی و هنری در خاورمیانه عنوان نخست را به خود اختصاص داده ولی از نظر کیفی با ضعف در این آموزشها مواجه هستیم.

کشاورز گفت: بیش از دو هزار گونه فرهنگی و هنری اعم از لهجه، گویش، موسیقی، مواریث فرهنگی و آثار تمدنی در جهان تحت تاثیر فرهنگهای غالب از بین رفته اند و کشورمان نیز بی تاثیر از این آسیبها نیست.

وی افزود: باید با برگزاری همایش و جشنواره های مختلف در کنار آموزشهای کارآمد برای حفظ این میراثها و بسترهای فرهنگی و هنری در کشور گامهای موثری برداشته شود.

مدیرکل آموزش و توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: همایش بین المللی و بین رشته ای هنر، زبان و فناوری به دنبال آن است که با استفاده از توان صاحبنظران داخلی و خارجی تاثیر و ارتباط هر یک از این موارد، تقابل آنها با یکدیگر و راهکارهای هویت بخشی را شناسایی و بررسی کند.

دبیر اجرایی همایش بین المللی و بین رشته ای هنر، زبان و فناوری نیز در این نشست گفت: این همایش با اهداف ارتقاء مشارکت و همکاریهای ملی و بین المللی برای تلفیق هنر، زبان و فناوری و افزایش توان ملی در حوزه های هنری، علمی و فناوری طی روزهای ۲۸ الی ۳۰ تیر ماه جاری با حضور ۵۵۰ نفر از محققان، پژوهشگران، اساتید و دانشجویان دانشگاههای جهان در مشهد برگزار می شود.

‘رضا دیده بان’ افزود: صاحبنظران و اساتید دانشگاه از ۱۴۴ دانشگاه جهان در این همایش شرکت می کنند که از این تعداد ۱۰۰ دانشگاه داخلی و بقیه از دانشگاههای برزیل، هلند، فرانسه، لهستان، ارمنستان، آلمان، استرالیا، چین، مالزی، انگلستان، رومانی، اسپانیا، مکزیک، دانمارک، آمریکا، جمهوری آذربایجان، ایرلند، نروژ، کره جنوبی، عمان و روسیه است.

وی مهمترین محورهای برگزاری همایش را ‘چالشها و نوآوریهای حوزه آموزش و یادگیری هنر، روش ‌شناسی آموزش هنر، کاربرد فناوری در آموزش هنر، کاربرد هنر در آموزش و یادگیری زبان’ ذکر کرد.

او گفت: از مجموع ۳۶۴ مقاله ارسالی از دانشگاهها و صاحبنظران مختلف دنیا به دبیرخانه همایش ۱۵۷ مقاله انتخاب شد و در قالب ارایه حضوری، فضای مجازی و تصویری در مدت برگزاری آن ارایه می شود.

همایش بین المللی و بین رشته ای هنر، زبان و فناوری توسط مرکزآموزش علمی و کاربردی فرهنگ و هنر شماره یک خراسان رضوی و موسسه فرهنگی و هنری عطار با مشارکت سازمان بین المللی آیسیسکو، سازمان سینمایی و دانشگاه جامع علمی و کاربردی و دفتر آموزش و توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود.ک/۳

۷۴۹۰/۶۵۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۲۷۹۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.