یک مقام مسوول: شدت مصرف انرژی در ایران ۱۳ برابر کشور ژاپن است

شدت مصرف انرژی نسبت مقدار مصرف انرژی (تن معادل نفت خام) به هر یک هزار دلار تولید ناخالص داخلی GDP در سطح کلان کشورها گفته می شود.

به گزارش ایرنا محمد حسن زربخش روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی یک روزه مدیریت انرژی در سالن همایش های مرکز بین المللی رشد قشم افزود: مصرف انرژی ایران معادل کشوری با جمعیت ٧۵٠ میلیون نفر است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ٣٧ درصد مصرف بنزین و گازوئیل خاورمیانه به ایران اختصاص دارد، تصریح کرد: سرانه مصرف برق خانگی کشور سه برابر استاندارد جهانی وسرانه مصرف گاز خانگی کشور چهار برابر متوسط مصرف جهانی است.

به ادعای وی با توجه به رشد۱۰و نیم درصدی مصرف گازطبیعی در ایران، تا سه سال آینده، ما قادر به تامین گاز مصرفی کشور نیستیم و با روند فعلی مصرف، تا سال ١۴٠۴ همه تولیدات داخلی نفت و گاز کشور جوابگوی مصرف نیست و ناچار به واردات نفت خام و گاز می شویم.

***’سیمای مصرف انرژی’

مدیر دفتر آموزش و اطلاع رسانی سازمان بهره وری انرژی ایران که در خصوص ضرورت بهینه سازی مصرف انرژی در کشور سخن می گفت در تشریح سیمای مصرف انرژی کشورمان از ایران به عنوان دومین کشوردارای منابع گاز و چهارمین کشور دارای منابع نفت دنیا و دومین کشور صادر کننده نفت اوپک نام برد و یادآور شد: اما متاسفانه مصرف انرژی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار بالاست و الگوی مصرف انرژی در ایران شبیه به هیچ کشوردیگری در دنیا نیست.

زربخش با ذکر این مطلب که قبل از هدفمند سازی یارانه ها سالانه ۴۵ میلیارد دلار صرف یارانه های انرژی می شد، اثرات انسانی و جانبی ناشی از آلودگی محیط زیست بخاطر مصرف انرژی را بسیار بیشتر از هزینه های ناشی از اتلاف انرژی دانست و پتانسیل صرفه جویی انرژی در کشور را سالانه ٢۵ میلیارد دلار(یک سوم فروش نفت) اعلام کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح روند جریان انرژی در کشوراز طریق نمودار، درباره وضعیت مصرف انرژی الکتریکی در کشور به مقایسه مصرف برق در بخش های مختلف درایران و ترکیه پرداخت و گفت: بیش از ۵۷درصد کل مصرف برق در ترکیه به صنعت اختصاص دارد، در حالی که این رقم در کشور ما ۳۲درصد است.

به گفته وی این رقم در بخش مصرف خانگی برق در ترکیه و ایران به ترتیب ۲۳ و ۳۳درصد و در بخش مصرف عمومی برق نیز به ترتیب پنج و ۱۲درصد است.

وی به ترازمصرف انرژی الکتریکی در یک ساختمان اداری در کشور نیز اشاره کرد و خاطرنشان کرد: سرمایش و تهویه مطبوع با ۴۰درصد بیشترین سهم این نوع مصرف را به خود اختصاص داده و بعد از آن روشنایی با ۲۵درصد، گرمایش و آبگرم مصرفی با ۱۹درصد و سایر لوازم برقی با ۱۵درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

مدیر دفتر آموزش و اطلاع رسانی سازمان بهره وری انرژی ایران عوامل مؤثر درایجاد بار سرمایشی کشور را وجود ١۴میلیون کولر آبی که سالانه حدود ٨٠٠ هزار دستگاه جدید نیز نصب و جایگزین می شود، از مهمترین این عوامل خواند و گفت: وجود چهار میلیون کولر گازی که سالانه ۶۰۰هزار الی ۸۰۰هزار دستگاه جدید نیز جایگزین می شود همراه با چیلرهای تراکمی مختلف که دارای ظرفیت سه میلیون تن تبرید است و سالیانه ٨٠هزار تن تبرید به آن اضافه می شود، از دیگر این عوامل محسوب می شود.

تبرید عبارت است از جذب حرارت از یک سیال و دفع آن به سیال دیگر و این سیال می تواند هوا یا آب و یا هر نوع گاز یا مایع دیگر باشد و تن تبرید عبارت است از سرمایی که یک تن یخ (۲۰۰۰پوند) در موقع ذوب در مدت ۲۴ساعت ایجاد می کند.

***’راهکارهای اجرایی برای تغییر وضعیت’

محمد حسن زربخش راهکارها و پیشنهادات اجرایی خود برای تغییر وضعیت موجود را در دو بخش فنی و قانونی ارائه کرد و گفت: در بخش فنی به صورت کوتاه مدت می توان ۱۰تا ۱۵درصد تعدیل بار سرمایشی را از طریق نصب کنترل کننده های هوشمند در تاسیسات وساختمان های اداری و عمومی و استفاده از رنگهای عایقی روی کولر آبی و سقف بام انجام داد.

وی توزیع رایگان نوار درزگیر ولایه های باز تابنده در مناطق گرمسیر و نصب سایه بان روی کولرهای گازی وآبی در مناطق گرمسیر را از دیگر راهکار های پیشنهادی خود در این بخش اعلام کرد.

به گفته وی در بلند مدت نیز ٣٠ تا ۴٠ درصد تعدیل در بار سرمایشی را از طریق اجرای گسترده عایق کاری حرارتی ساختمان ها، تعویض الکتروموتور و پمپ کولرهای آبی، جایگزینی چیلرهای جذبی در ساختمان ها و مجتمع ها و نصب پرده های هوا می توان انجام داد.

وی افزود: جایگزین نمودن کولرهای موجود با کولرهای راندمان بالا(خورشیدی)، جلوگیری از ورود و تولید محصولات برقی سرمایشی راندمان پائین، و توسعه مولد های همزمان ‘CCHP’ ( برق، حرارت و سرمایش) از راهکار های دیگر محسوب می شود.

مدیر دفتر آموزش و اطلاع رسانی سازمان بهره وری انرژی ایران راهکار های پیشنهادی خود را در بخش قانونی نیز شامل کنترل و نظارت مستمر بر بازار از طریق نمونه گیری، ابلاغ خاموشی سرمایشی درعصرها بعد از ساعات اداری و تعطیلات مؤسسات و ادارات، اعمال محدودیت مصرف مشترکین پر مصرف و تغییر تعرفه پیک تابستانی اعلام کرد.

به گفته وی تغییر و اصلاح قراردادهای بهره برداری تأسیسات ساختمانهای دولتی، اصلاح نظام تعرفه ای برق با رویکرد قیمت گذاری اوج بار از منظرمناطق جغرافیایی، سیاست های تشویقی جهت جایگزینی محصولات برقی راندمان بالا، اعما ل محدودیت از طریق اخطار روی قبوض و اجرای برنامه های برچسب انرژی لوازم خانگی از دیگر راهکارهای این بخش است.

وی تغییر نظام تعرفه گمرکی، تدوین قوانین و مقررات انتخاب سیستم سرمایشی بهینه، محدودیت عرضه تجهیزات راندمان پایین در بازار، اجرای برنامه های برچسب انرژی ساختمان، تهیه و تدوین ابلاغ قراردادهای همسان بهره برداری و اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان را نیز از دیگر پیشنهادهای خود اعلام کرد. /ک۲

۱۸۷۱/۶۶۷/۵۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۲۵۲۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.