یمنی‌ها در تظاهراتی گسترده محاکمه عبدالله صالح را خواستار شدند

۰۸ام بهمن ،

همزمان با سفر بی‌سابقه هیاتی از شورای امنیت به یمن، ده‌ها هزار یمنی امروز (یکشنبه) در صنعاء بنا به دعوت ائتلاف “جوانان انقلابی” برای لغو مصونیت قضایی علی عبدالله صالح و محاکمه وی و بلوکه کردن دارایی‌هایش تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، خبرنگار خبرگزاری فرانسه گزارش داد که تظاهرکنندگان در خیابان “الزبیری” که صنعاء را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند، به راه افتادند و شعارهایی برای لغو مصونیت قضایی علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن و باز پس‌گیری اموال غارت شده از سوی خانواده‌اش سر دادند. “شورای امنیت خواسته ما این است که هیچ مصونیت قضایی برای صالح و یارانش باقی نماند” و “مردم خواهان محاکمه آدم کش می باشند”، از شعارهایی بود که بر روی پلاکاردها نوشته شده بود و مردم آنها را سر دادند.

تظاهرکنندگان در جریان تظاهرات بیانیه‌ای را توزیع کردند که در این بیانیه خواسته‌های آنها همچون “تشکیل کمیته تحقیقات بین‌المللی که انجام تحقیقات در خصوص جنایت‌های نظام پیشین را بر عهده داشته باشد” و “درخواست از شورای امنیت برای اتخاذ قطعنامه‌ای فوری با هدف بلوکه کردن دارایی‌های عاملان نظام پیشین و بازگردانی آن به خزانه‌داری دولت” مطرح شده بود.

در این بیانیه درخواست اعمال تحریم‌های بین‌المللی بر طرف‌ها و گروه‌های مسلحی که از سلاح برای محقق ساختن اهداف سیاسی خود استفاده می‌کنند، مطرح شد.

اعتراضات گسترده‌ای از اوایل ۲۰۱۱ برای سرنگونی علی عبدالله صالح در یمن شکل گرفت.

بر اساس طرح کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که در نوامبر ۲۰۱۱ منعقد شد و ابرقدرت‌ها نیز آن را تایید کردند، علی عبدالله صالح از قدرت دست کشید و به وی مصونیت قضایی اعطا شد.

در حالی که احزاب سیاسی که مخالفان سابق را تشکیل می‌دادند، به اعطای مصونیت به صالح راضی شدند، اما “جوانان انقلابی” همچنان خواهان محاکمه رئیس‌جمهوری سابق یمن به اتهام کشتار صدها تظاهرکننده می باشند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.