یونسکو : شش میلیون نفر درعراق بی سواد اند

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه خبری ‘ العرب انلاین ‘ یونسکو اعلام کرد که بیشتر این افراد که قادر به خواندن و نوشتن نیستند را زنان تشکیل می دهند .

‘ منی المعموری ‘یکی از فعالان بخش آموزش و پرورش در عراق ، علت افزایش نرخ بی سوادی را شرایط بد امنیتی و وخامت اوضاع اقتصادی و اجتماعی در عراق دانست .

گفتنی است بنا بر گزارش های یونسکو ، عراق نخستین کشور در خاورمیانه بود که در دهه هشتاد قرن گذشته موفق به از بین بردن کامل بی سوادی شد و به همین دلیل در سال ۱۹۸۲ میلادی ( ۱۳۶۱ ) جایزه ای از یونسکو دریافت کرد .

شرایط سیاسی خاص عراق از زمان پس از اشغال این کشور توسط نیروهای امریکایی در سال ۲۰۰۳ میلادی ( ۱۳۸۲ )و جنگ هایی که این کشور پیش از ان وارد آن شد و در ادامه محاصره و تحریم اقتصادی این کشور باعث نابودی اقتصاد ، تعطیلی آموزش و پرورش و بهداشت ونابودی تاسیسات زیر بنایی آن شد و کار به جایی رسید که عراق بار دیگر در میان کشورهایی قرار گرفت که دارای آمار بی سوادی بسیار بالایی هستند .

بنا بر اعلام یونسکو ، زنان ، روستاییان و افراد ساکن در مناطق دور از شهرها بیشترین بی سواد های عراق را تشکیل می دهند .

پیش از این نیز سازمان های غیر دولتی عراقی اعلام کرده بودند که از هر پنج نفر عراقی ۱۰ تا ۴۹ ساله ، یک نفر توانایی خواندن و نوشتن ندارد .

مترجمام **۲۰۴۱**۱۴۴۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۲۵۰۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.