یکی از کوارتت زهی‌های مطرح دنیا آثار خیام را می‌نوازد

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

کوارتت زهی کرونوس (Kronos Quartet) چندی پیش به هوشیار خیام، آهنگساز ایرانی سفارش ساخت قطعه‌ای برای آنسامبل زهی داده است و نتیجه آن کوارتت زهی شماره۲ ˝مُنیر˝ در هفت موومان است که در بیستم ماه مارس توسط گروه کرونوس در سانفرانسیسکو اجرا و ضبط شد.

به گزارش هنرآنلاین، این کوارتت در اصل برای موسیقی فیلمی در حال ساخت از زندگی هنرمند ایرانی «منیر فرمانفرمایان» به کارگردانی بهمن کیارستمی نوشته شده که هنوز اکران نشده است.

کوارتت زهی کرونوس که توسط دیوید هرینگتون در سال ۱۹۷۳تشکیل شده، پرسابقه‌ترین کوارتت زهی در حال کار است. این گروه در کنار اجرای آثار آهنگسازان برجسته و شناخته شده معاصر، به کشف استعدادهای کمتر شناخته شده می‌پردازد و علاقمندی ویژه‌ای به موسیقی‌های غیر از مکتب‌های کلاسیک غربی دارند.

هوشیار خیام دربارهٔ نحوه گرفتن سفارش و انجام کار گفت: سال پیش به طور اتفاقی آلبوم «تمامِ تو» کار مشترک من و امیراسلامی (نشرهرمس) به دست کوارتت زهی کرونوس رسید که گویا قطعه «زخمه» از این آلبوم مورد توجه گروه قرارگرفت.

او ادامه داد: دیوید هرینگتون، مؤسس گروه در سفر کرونوس به نیوزلند از هواپیما با من تماس گرفت و پیشنهاد ساخت قطعه‌ای برای گروه داد؛ اتفاقی که برایم هیجان‌انگیز بود و نتیجه آن کوارتت زهی شماره۲ «مُنیر» است.

کوارتت زهی کرونوس تا کنون بیش از ۳ هزار اجرا را تجربه کرده و جوایز متعددی از جمله جایزه ASCAP، ادیسون، گرمی و ….تصاحب کرده‌اند.

همچنین بیش از یک‌ونیم میلیون نسخه از آثار آنها به فروش رفته است. آنها در حال حاضر با حدود ۵ دهه فعالیت جدی و موثر در عرصه موسیقی مشهورترین کوارتت زهی جهان به شمار می‌آیند.

هوشیار خیام دارای مدرک فوق لیسانس از کنسرواتوار موسیقی سینسیناتی آمریکا است. از او تا کنون کتاب‌ها و آثار موسیقایی مختلفی انتشار یافته که آخرین آنها آلبوم «زهی‌ها» بود که سال قبل توسط انتشار یافتنات هرمس روانه بازار شد.

پایان پیام/۴۶


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.