یک افراط‌گرای انگلیسی مغز متفکر حمله به مقر سیا در افغانستان

۲۲ آبان ،

فیلمی که از سوی شبه‌نظامیان طالبان پاکستان انتشار یافته نشان می‌دهد که یکی از افراط گرایان انگلیسی از طراحان اصلی حمله انتحاری ویرانگر به مقر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در افغانستان بوده است.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، “عمر شهید انگلیسی” در این فیلم تبلیغاتی ۳۰ دقیقه‌ای شناسایی شد که در آن از افراط گرایانی که جان خودشان را در حملات به غربی‌ها یا نیروهای پاکستانی از دست داده‌اند، قدردانی می‌کرد.

این فیلم تبلیغاتی حاکی از آن است که این فرد انگلیسی یکی از همدستان در حمله‌ای است که توسط ابو دوجانه، از عاملان سه جانبه اردن سه سال پیش در مقر آمریکا در منطقه خوست در افغانستان صورت گرفت.

وی توسط سازمان اطلاعات اردن و سازمان سیا برای نفوذ در میان شبه‌نظامیان القاعده در منطقه قبیله‌ای پاکستان فرستاده شده بود اما کشته شد. این اتفاق پس از آن رخ داد که جلیقه حاوی مواد منفجره‌ی وی هنگامی که برای مذاکره به اردوگاه “چاپمن” رسید، منفجر شد و سبب کشته شدن جنیفر متیوز، رئیس قرارگاه، شش تن دیگر از پرسنل آمریکایی و مربی اردنی‌اش شد.

این فیلم تبلیغاتی در وب‌سایت روزنامه ساندی تایمز انتشار یافت. این اولین بار است که از یک فرد انگلیسی در ارتباط با این حمله نام برده شده است.

راوی اردو زبان که بر روی تصاویر این عامل انتحاری صحبت می‌کرد، گفت: این عامل انتحاری (عمر) با امیر حکیم الله که این حمله را کاملا برنامه‌ریزی کرده بود، همدست بوده و سپس آنرا دکتر ابو دوجانه علیه مقر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در منطقه خوست افغانستان اجرا کرد.

در این فیلم این عامل انتحاری (عمر) که نام کاملش اعلام نشده در کنار ابو دوجانه نشسته است. این عامل انتحاری به زبان انگلیسی نیروهای آمریکایی را به “سگ‌هایی توصیف کرده که هنگام دویدن دمشان بین پاهایشان قرار دارد.”

این فیلم حاکی از آن است که این عامل انتحاری در انگلستان به سبب فعالیت‌های شبه‌نظامی پیش از مسافرت به افغانستان دستگیر شده بود اما در یک حمله انتحاری در سال ۲۰۱۰ میلادی کشته شد.

حمله انتحاری به اردوگاه چاپمن در ۲۵ سال اخیر بدترین روز برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بود.

ابو دوجانه، پزشک و وبلاگ‌نویس توسط سازمان جاسوسی اردن به خدمت گرفته شد. وی معتقد بود که به سازمان بازخواهد گشت و به عنوان یک عامل دوجانبه فعالیت می‌کند و پس از آن اطلاعات را در خصوص محل اختفای معاون ایمن الظواهری، رهبر القاعده به دست می‌آورد.

مقام‌ها بعدا اعلام کردند که همزمان با ورود وی به مقر سیا از بیم آنکه اعتماد این جاسوس را خدشه‌دار نکنند، او را مورد بازرسی قرار ندادند.

شبه‌نظامیان طالبان پاکستان مسئولیت این فیلم را که دو هفته پس از حمله انتحاری انتشار یافته، به عهده گرفته‌اند و می‌گویند این حمله برای انتقام در خصوص حمله انتحاری بوده که ماه‌ها پیش از آن سبب کشته شدن بیت‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستان شده بود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.