یک دندانپزشک:حذف منبع عفونت،مهمترین روش جلوگیری از درد دندان است

2-519.jpg

یک دندانپزشک در بیان اینکه پاکسازی ناحیه و حذف منبع عفونت، مهمترین روش برای از بین بردن علت اصلی درد دندان است، گفت: التهاب و عفونت پالپ دندان عامل اصلی دندان درد است که مسکن و آنتی بیوتیک می‌تواند موجب کاهش درد موقتی آن شود.

دکتر محمدرضا خامی در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان این که دردهای دندانی مربوط به بافت نرم دندان است و تا ناحیه اعصاب پیش می رود، افزود: بافت نرم دندان از اعصاب، عروق و سلول تشکیل شده است که دور این بافت نرم یک بافت سخت‌تری به نام عاج وجود دارد که معمولا پیشرفت دردهای دندان موجب عفونت و التهاب در ناحیه پالپ می‌شود.

وی ادامه داد: پالپ ملتهب با درمان ریشه، خارج و در طی درمان، بافت‌های اطراف دندان مانند استخوان نگهدارنده‌ی آن دستکاری شده و تحت فشار قرار می‌گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه بافت نرم، دو بافت سخت دندان به نام مینا و عاج را احاطه کرده است، اظهار داشت: بر روی عاج دندان افراد یک لایه شفافی به نام مینا وجود دارد در نهایت بافت نرمی، این دو بافت مینا و عاج را احاطه کرده است.

این مدیر گروه سلامت دهان دندان در خصوص اینکه برخی افراد بر این باورند که درمان ریشه دندان موجب از بین رفتن درد می‌شود، تصریح کرد: قبل از شروع دندان‌هایی که نیاز به درمان ریشه دارند فرد دچار درد شدیدی می‌شود به طوری که بعضی بیماران بعد از درمان ریشه دندان، دچار درد هستند.

این دندانپزشک ادامه داد: دندان‌هایی که قبل از درمان درد نداشته‌اند با شروع درمان ریشه، مبتلا به درد می‌شوند.

دکتر خامی با اشاره به اینکه دندان پس از معالجه ریشه، دارای ساختار ضعیفی نسبت به دندان سالم می‌شود، گفت: دندان‌ها پس از معالجه ریشه، معمولا دچار تغییر رنگ می‌شوند که گاهی این تغییر رنگ به حدی شدید است که با روش‌های معمول سفید کردن دندان به رنگ طبیعی خود برنمی‌گردد و برای بهبود زیبایی باید دندان روکش شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در زمان پیشرفت پوسیدگی دندان به پالپ، درمان ریشه لازم است، اظهار کرد: در زمان درمان ریشه باید بعد از حذف پوسیدگی و عفونت، کانال‌ها تمیز شود و برای جلوگیری از عود عفونت آن با مواد خاص پر شوند.

این مدیر گروه سلامت دهان و دندان پیرامون اینکه درمان ریشه نیاز به مهارت بالای دندانپزشک دارد و در چند جلسه انجام می شود، اظهار داشت: عفونت و ‌وارد شدن ضربات شدید به دندان نیز می تواند باعث از بین رفتن عروق و اعصاب دندان شود به همین دلیل درمان کانال ریشه ضروری است و در زمان درمان ناموفق باید درمان مجدد صورت گیرد.

این دندانپزشک با اشاره به اینکه آلوده شدن مجدد ریشه دندان توسط باکتری‌ها نیاز به درمان مجدد دارد، تصریح کرد: آلوده شدن ریشه علل مختلفی نظیر پیچیدگی کانال ریشه دندان دارد که درمان را نیز دشوار می‌کند و به علت این پیچیدگی همواره این امکان وجود دارد که کانال‌های دندان به طور کامل در طی مراحل اولیه، درمان نشود.

دکتر خامی در پایان خاطرنشان کرد: به علت پیچیدگی دندان ممکن است پالپ عفونی در داخل کانال بماند و پس از مدتی باعث دندان درد و شکست درمان قبلی با دیده شدن علائم در رادیوگرافی شود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.