یک شاهنامه تازه با ۳۰۰ تصویر مینیاتوری

۲۶م اسفند ،

به گزارش خبرآنلاین، شاهنامه «هوتون» یا شاهنامه «شاه تهماسب» در برگیرنده ۳۰۰ تصویر مینیاتور، چاپ موزه متروپولیتن و دانشگاه ییل منتشر و در فروشگاه مرکزی شهر کتاب عرضه شده است. کتاب «شاهنامه شاه تهماسب» در کارگاه هنری شاه تهماسب و به دستور پادشاه در مدت ۲۰ سال گردآوری و سپس با نیت دستیابی به صلح پایدار به سلطان عثمانی اهدا شد.

بعد از مدتی این اثر نفیس توسط خانواده «رچیلد پدر» ثروتمند معروف انگلیسی، خریداری شد که پس از مرگ او، از سوی وراث به «هوتون» فروخته شد.

در زمان پهلوی دوم و بر اساس پیشنهاد «هوتون»، هیئتی ایرانی برای بازدید از این کتاب انتخاب شدند که این هیئت مؤافق خرید کتاب «شاهنامه شاه تهماسب» به مبلغ بیست میلیون دلار نبودند. پس از مرگ «هوتون»، ورثه او حدود ۷۷ قطعه از تصاویر مینیاتوری کتاب شاهنامه را بابت مالیات بر ارث به موزه مترو پولیتن واگذار کردند.

تعداد دیگری از این مینیاتورهای نفیس نیز در حراج‌های ساتبی و کریستی به حراج گذاشته شد و باقی این مجموعه گرانبها، که شامل متن کامل شاهنامه و حدود ۱۱۷ تصویر همراه با قاب است، در زمان ریاست جمهوری علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی توسط مرحوم حسن حبیبی معاون رئیس جمهور، با تابلوی «دکونینگ» نقاش آمریکایی، از موزه هنرهای معاصر ایران معاوضه شد.

آخرین برگ فروخته شده از این مجموعه نفیس در گالری ساتبی از سلطان محمد نقاش، که متعلق به پروفسور ولش استاد دانشگاه هاروارد در رشته هنرهای زیبا بوده است به مبلغ تقریبی ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار پوند به فروش رسیده است؛ البته این اثر از مینیاتورهای ساده این مجموعه است.

این شاهنامه ۱۲ سال در دانشگاه هاروارد مورد مطالعه و تحقیق بود و با توجه به اینکه هیچ ‌یک از تابلوها دارای امضا نیستند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا مشخص شود که هر اثر، متعلق به کدام هنرمند بوده است.

در سال ۱۹۸۱ و پس ازگذشت ۱۲ سال این کتاب در دو مجلد توسط دانشگاه هاروارد در هفتصد نسخه شماره شده به طبع رسید، که از این نسخ مطبوع تعداد اندکی به چاپ رسید، همچنین خلاصه‌ای از کتاب به همراه مجموعه کامل مینیاتورهای شاهنامه شاه تهماسب به سه زبان انگلیسی، فرانسه و آلمانی با تصاویر کامل رنگی از سوی موزه متروپولیتن و دانشگاه ییل به چاپ رسیده است.

«شاهنامه شاه طماسب» در ۲۲۸ صفحه با دو جلد متفاوت (گالینگور و چرمی) و در قطع رحلی بزرگ انتشار یافته است که در حال حاضر در بخش کتاب‌های خارجی فروشگاه مرکزی شهر کتاب قابل تهیه است.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.