یک فراری رکورددار گرانترین خودروی وارداتی سال ۹۲, ادامه پرداخت یارانه به واردات خودروهای لوکس

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

گمرک گزارش داد: گرانترین خودروی وارداتی سال ۹۲ به کشور وارد شد

علی پاکزاد: براساس تازه ترین گزارش گمرک ایران طی شهریور ماه سال ۹۲ بالغ بر ۵۲۲۶ دستگاه خودرو به کشور وارد شده که بالاترین میزان واردات خودرو طی شش ماهه اول سال جاری محسوب می گردد، کل واردات خودرو به کشور طی نیمه اول سال ۹۲ بالغ بر ۲۲ هزار و ۲۲۲ دستگاه است که بیش از ۲۳ درصد آن طی شهریورماه صورت گرفته است.

براساس این گزارش واردات خودروهای لوکس با قیمت بیش از ۱۰۰ هزار دلار به شدت کاهش پیدا کرده است در شهریور ماه تنها سه دستگاه خودروی با قیمت بیش از ۱۰۰ هزار دلار وارد کشور شده است که البته گرانترین خودروی وارداتی در سال ۹۲ نیز در جمع این خودروهای قراردارد، این خودرو یک دستگاه فراری اسپایدر کروک ۴۵۸ است که با قیمت ۲۰۴ هزار دلار به کشور وارد شده است ارزش ثبتی این خودرو قبل از اخذ عوارض قانونی در گمرک با احتساب ارز ۲۴۸۰ تومانی معادل ۵۰۷ میلیون تومان محاسبه شده است.

فهرست گرانترین خودروهای شهریورماه

فهرست گرانترین خودروهای شهریورماه 1392

قابل ذکر است یک بار دیگر واردات یک دستگاه فراری ۴۵۸ در آبان سال ۹۰ در فضای خبری کشور تنش های فراوانی به دنبال داشت براساس قوانین واردات خودرو بدون داشتن نمایندگی رسمی خدمات ممنوع است البته شنیده ها حکایت از آن دارد که مجوزهای خاص که به طور به طور مثال در اختیار مدال آوران ورزشی قرار می گیرد امکان واردات خودروهایی از این دست را به کشور فراهم می کند. هرچند صحت این موضوع تائید نشده ولی گفته می گردد مجوز این اشخاص در بازار تا حدود ۱۵۰ میلیون تومان دست به دست می گردد. به نظر می رسد توجیه برای صدور چنین مجوزهایی بودجه نداشتن فدراسیونهای ورزشی کشور است، نبود بودجه برای تقدیر از مدال آوران بهانه ای برای صدور مجوزهای خاص شده و در نهایت این مجوزها به سبب نداشتن تمکن مالی توسط وزرشکاران برای واردات خودروهای لوکس سر از دست دلالان خودرو در می آورد.

پرداخت یارانه وارداتی به خودروهای لوکس

به هر شکل ثبت رسمی واردات خودروهایی با قیمت چند صد هزار دلاری با افزایش نرخ رسمی ارز از ۱۲۲۶ تومان به ۲۴۸۰ تومان به شدت کاهش پیدا کرده است ولی سئوال اینجاست اگر حتی چنین ارزی توسط اتاق مبادلات ارزی در اختیار واردکنندگان خودروهای لوکس قرار نمی گیرد، چرا باید از محل مابه التفاوت نرخ ارز آزاد و رسمی در محاسبه گمرکی این خودروها به واردات خودروهای لوکس یارانه داده شود؟

در صورتی که تعرفه واردات خودروهای لوکس به قیمت ارز آزاد محاسبه شود برای واردات فراری ۲۰۴ هزار دلاری باید ۵۰۶ میلیون تومان گمرکی اخذ شود در حالی که در حال حاضر با احتساب دلار ۲۴۸۰ تومانی ۳۸۰ میلیون تومان تعرفه گمرکی از وارد کننده این فراری اخذ شده است. حال سئوال اینجاست چرا دولت باید از محل مابه التفاوت نرخ ارزی که نگران کاهش آن است به واردات خودروی لوکس رقمی معادل ۱۲۶ میلیون تومان یارانه بدهد، این رقمی که معادل حداقل دستمزد ۲۱ کارگر طی یک سال است. آیا سیستم مکانیزه گمرک کشور امکان محسابه گمرکی واردات خودروهای لوکس بر اساس نرخ روز دلار را نمی دهد؟ اگر دولت نگران کسر بودجه از مجل کاهش نرخ ارز است چرا چنین فضاهای رانتی همچنان در اقتصاد کشور وجود دارد؟

در شش ماهه اول سال جاری بالغ بر ۱۴ دستگاه خودروی با قیمت بیش از ۱۰۰ هزار دلار به کشور وارد شده است، که تمامی این خودروها به سبب ظرفیت بالای ۲۵۰۰CC مشمول تعرفه وادراتی ۷۵ درصدی می باشند، حقوق گمرکی اخذ شده از این خودروها براساس ارز ۲۴۸۰ تومانی معادل ۳٫۹ میلیارد تومان بوده است در حالی که قیمت این خودروها در بازار با ارز آزاد ۳۳۰۰ تومانی قیمت گذاری می گردد و از محل مابه التفاوت ارز در محاسبه حقوق گمرکی درواقع وارد کنندگان این خودروها بالغ بر ۱٫۳ میلیارد تومان(معادل حداقل حقوق یک سال ۲۲۸ کارگر) حقوق گمرکی کمتری پرداخت کرده و عملا یارانه گرفته اند.

مسئولان دولتی باید پاسخگو باشند در شرایطی که برای جلوگیری از نرخ ارز و کسر بودجه، رئیس کل بانک مرکزی را قربانی می کنند، چرا باید به واردات خودروهای لوکس از محل همین ارز بالا نگه داشته شده یارانه پرداخت شود؟


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.