یک قصه ادامه دار / ۲۰۰ میلیارد تومان حق بیمه هنرمندان چه شد؟

ظاهرا مشکلات هنرمندان با بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی ادامه دارد و لطفی که قرار بود شامل حال آنان شود، چندان کم‌دردسر نبوده است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، اوایل فروردین امسال همان روزهایی که همه هنوز در شوک کرونا بودیم، از سوی تشکل‌های هنری مانند خانه سینما، خانه تئاتر و دفتر موسیقی خبر رسید که صندوق اعتباری هنر، حق بیمه سه ماه نخست اعضای خود را پرداخت می‌کند.

این خبر برای هنرمندان تحت پوشش این صندوق و بویژه هنرمندان تئاتر که می‌دانستند فعلا خبری از اجرای نمایش و کسب درآمد نیست، مسرت‌بخش بود و آنان فکر کردند در وضعیتی که دچار تنگناهای اقتصادی بسیار شده‌اند، دست‌کم برای مدتی کوتاه، دغدغه پرداخت حق بیمه خود را نخواهند داشت.
اما این خبر خوش چندان کم‌دردسر هم نبود و دیری نپایید که با برخی اگر و اماها رو به رو شد.
تعدادی از هنرمندانی که از طریق صندوق اعتباری هنری بیمه شده بودند، برای محکم‌کاری و اطمینان از اینکه بیمه‌شان قطع نمی‌شود، به دفترهای سازمان تامین اجتماعی مراجعه کردند اما در این دفترها به آنان اعلام شد هنوز حق بیمه‌ای برایشان پرداخت نشده است. به همین دلیل بعضی از آنان ترجیح دادند شخصا حق بیمه را پرداخت کنند تا بیمه‌شان قطع نشود.
اواخر فروردین ماه که این گونه موارد بالا گرفت، سید حسین سیدزاده، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در گفتگویی با ما توضیح داد که حق بیمه اعضای صندوق برای سه ماه نخست امسال، به عنوان یکی از موارد مندرج در بسته جامع حمایت از هنرمندان از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جبران خسارت‌های کرونا به هنرمندان، پیشنهاد شد. در همین زمینه ما با وزارت رفاه مکاتبه کردیم و این وزارتخانه هم موضوع را با بیمه تامین اجتماعی پیگیری کرد ولی هنوز تامین اجتماعی پاسخی نداده است که امیدوارم زودتر این مساله به نتیجه برسد.
به اعتقاد او، خانه‌های هنری خیلی زود پیش‌دستی و این موضوع را اطلاع‌رسانی کرده بودند که سبب شد در اعضایشان توقع ایجاد شود.
سیدزاده تاکید کرد که ماجرا در حال پیگیری است و مدتی بعد اعلام شد مشکل حل شده و کسانی که شخصا حق بیمه سه ماه نخست امسال را پرداخته‌اند، فیش‌های خود را ارایه دهند تا برای حق بیمه سه ماه بعدی لحاظ شود.
اما مشکلات به پایان نرسید. همچنان این موضوع در برخی از دفترهای بیمه تامین اجتماعی  مساله‌ساز بود و گویی به آنها ابلاغ نشده بود.
چندی پیش از سوی خانه تئاتر به اعضا اعلام شد که حق بیمه اعضای صندوق تا پایان فروردین ماه پرداخت شده و بیمه اعضا برقرار است و بتدریج حق بیمه دو ماه اردیبهشت و خرداد نیز پرداخت خواهد شد.
اما ظاهرا این موضوع در تمام سیستم‌های دفترهای تامین اجتماعی قابل مشاهده نیست و همین مساله نگرانی‌هایی را برای برخی از اعضای صندوق ایجاد کرده است.    
مدتی بعد از سوی صندوق اعتباری هنر خبر رسید که بیمه تکمیلی اعضا نیز به مدت سه ماه تمدید شده است. 
این خبر خوشحال کننده بود ولی پرسش‌هایی هم برای اعضای صندوق ایجاد کرد.
برخی از اعضای خانه تئاتر  و خانه سینما گفته‌اند در مراجعه به مراکز درمانی به آنها گفته شده دفترچه‌شان تمدید نشده است  و خودشان باید به صورت آزاد، تعرفه‌ها را بپردازند و بعدا ما به‌التفاوت مبلغ را از صندوق دریافت کنند. 
اما تاخیر در پرداخت مبلغ ما به‌التفاوت، از دیگر مواردی است که اعضای صندوق بابت آن گله‌مند هستند و پرسش‌شان این است که چه کسی در این زمینه تخلف یا کوتاهی می‌کند.
از آنجاکه سقف خدمات درمانی برای برخی از اعضای صندوق پر شده، آنان نمی‌دانند در این سه ماه چگونه می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند. 
برای پیگیری این مسایل و دریافت پاسخی برای این پرسش‌ها با مدیر صندوق اعتباری هنر تماس گرفتیم ولی با وجود وعده برای پاسخگویی که طی چند روز گذشته داده شد، تاکنون این پیگیری‌ها بی‌نتیجه مانده است. 

به دنبال این وضعیت، موارد را با  محمود رضا رحیمی ، سخنگوی خانه تئاتر مطرح کردیم و او به ایسنا توضیح داد: آنچه در این مدت موجب آشفتگی ذهن هنرمندان شد، سخنان جسته گریخته‌ای است که از سوی افراد مختلف نقل شد. به همین دلیل صلاح بود که همه موارد از تریبون صندوق اعتباری هنر اعلام شود.

او اضافه کرد: تاکنون بخشی از تعهدات صندوق انجام شده است ولی به هر حال وضعیت پیش‌بینی نشده‌ای بود و صندوق اعتباری هنر هم شرایط خاص خود را دارد و باید دید این پول چگونه باید جایگزین شود. طبیعتا صندوق باید این پول را از ارشاد دریافت و به تامین اجتماعی پرداخت کند. ظاهرا این پول با قدری تاخیر در اختیار تامین اجتماعی قرار داده شده است.

رحیمی یکی از مهم‌ترین نکات را در اجرای این طرح، آیین نامه‌های اجرایی آن دانست و خاطرنشان کرد: اجرای این مصوبه نیازمند آیین‌نامه‌های اجرایی است ولی متاسفانه در این فاصله مشکلاتی پیش آمد و برخی از دوستان گمانه‌زنی‌هایی کردند. برخی فیش پرداخت حق بیمه را گرفتند و شخصا پرداخت کردند و تعدادی هم دست نگه داشتند و کاری نکردند ولی قرار است پول تامین اجتماعی در سه قسط پرداخت شود و تاکنون تا پایان فروردین ماه پرداخت شده است و دو ماه اردیبهشت و خرداد هم با فاصله پرداخت خواهد شد.

سخنگوی هیات مدیره خانه تئاتر درباره مشکلاتی که برای بیمه تکمیلی اعضا به وجود آمده است، توضیح داد: خانواده تئاتر استفاده بالایی از بیمه تکمیلی دارند. به طور مثال آنلاین نبودن این بیمه یکی از مشکلات است. ضمن اینکه بازپرداخت هزینه‌ها همواره دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد. البته در این مورد خاص، همواره دیر و دیر دارد!  

رحیمی تاکید کرد: در حال حاضر هم همان وضعیت قبلی را در مورد بیمه تکمیلی داریم. در گذشته هم هزینه‌ها با دو ماه فاصله پرداخت می‌شد. حالا هم همین است اما از آنجاکه متاسفانه نرخ خدمات پزشکی و دارو و درمان خیلی بالا رفته، بیمه تکمیلی ناچار است بخشی از تعهدات خود را کم کند ولی می‌دانم که آقای سید زاده مدیر صندوق اعتباری هنر پیگیر حل این مشکلات هستند.
عضو هیات مدیره خانه تئاتر متذکر شد: هرچند شرایط دشواری است ولی برای ما چیز زیادی تغییر نکرده است و نسبت به قبل عقب‌تر نرفته‌ایم. ضمن اینکه می‌دانیم همواره در تمام حوزه‌ها، نحوه اجرایی شدن مصوبات بزرگترین مشکل و جزو ناله‌های همیشگی ما بوده است.

رحیمی در پایان سخنانش افزود: هرچند بابت برخورداری از بیمه تامین اجتماعی شاکریم ولی متاسفانه بیمه ضعیفی است و بیمه تکمیلی باید کمبودها را پوشش دهد و دوباره تاکید می‌کنم که وضعیت ما نسبت به قبل تغییری نکرده است.
این وضعیت در حالی ایجاد شده است که پیش‌تر اعلام شده بود دولت برای پرداخت حق بیمه هنرمندان مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص می‌دهد. طبق اطلاعات خبرنگار  ایسنا، معاونان وزیر ارشاد خواستار آن بودند که خود، این موضوع را پیگیری کنند و نه صندوق. درنهایت اما هرچند از این ۲۰۰ میلیارد تومان صحبت و طبیعتا در هنرمندان ایجاد توقع شد، این ماجرا محقق نشد و هیچ حاصلی هم در بر نداشت.
انتهای پیام
 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.