یک قوطی نوشابه ۱۰ قاشق قند دارد!

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: شاید حتی فکر خوردن ۱۷ قاشق چای‌خوری شکر هم شما را دچار حالت تهوع کند اما با خوردن یک بطری کوچک نوشابه به‌راحتی این مقدار شکر وارد بدنتان می‌شود…

بیشتر اشخاص نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های شیرین حاوی شکر را راحت و بدون توجه به کالری موجود در آنها می‌خورند غافل از اینکه مصرف مداوم این نوشابه‌ها می‌تواند خطر ابتلا به دیابت، نشانگان متابولیک، افزایش کلسترول، فشار خون بالا و چاقی شکمی را افزایش دهد و سلامت را به خطر بیندازد. اگر نگاهی به این اعداد و ارقام بیندازید خواهید دید این طعم شیرین چه تلخی‌هایی می‌تواند به دنبال داشته باشد:

طبق آمارهای جهانی، ۱۸۰ هزار مورد مرگ و میر در گوشه و کنار جهان بر اثر عوارض ناشی از مصرف نوشابه‌های شیرین رخ می‌دهد که ۲۵ هزار مورد آن مربوط به آمریکایی‌هاست.

طبق اعلام انجمن قلب آمریکا، نوشیدن نوشابه‌های شیرین با ۱۳۳ هزار مرگ ناشی از دیابت، ۴۴ هزار مرگ در اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی و ۶ هزار مورد مرگ ناشی از سرطان ارتباط دارد.

۷۸درصد مرگ و میر مرتبط با مصرف نوشابه‌های شیرین در کشورهای کم درآمد و کشورهایی با درآمد متوسط رخ می‌دهد.

بیشترین مقدار مرگ و میر مرتبط با مصرف نوشابه‌های گازدار در مکزیک و کمترین مقدار این مرگ و میر در ژاپن اتفاق می‌افتد.

نوشیدن نوشابه، آبمیوه یا نوشابه انرژی‌زا می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را در مردان حداقل ۲۰ درصد افزایش دهد.

احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ و نشانگان متابولیک در اشخاصی که روزانه یک یا ۲ بطری نوشابه می‌خورند، در مقایسه با اشخاصی که در ماه کمتر از یک بطری نوشابه می‌خورند، بیشتر است. نتایج مطالعه محققان دانشگاه‌ هاروارد نشان داده است مصرف یک یا ۲ بطری نوشابه حاوی شکر در روز احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را ۲۶ درصد و خطر ابتلا به نشانگان متابولیک را ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.

۷۰ درصد زنانی که بیش از یک بطری نوشابه در هفته می‌خورند، اضافه وزن دارند در حالی که این عدد در زنانی که کمتر از این مقدار نوشابه می‌خورند، ۴۷درصد است.

یک قوطی کوچک نوشابه ۳۰ تا ۵۰ گرم قند دارد که معادل ۱۰ قاشق چای‌خوری و ۱۵۰ کیلوکالری انرژی است. هرچه اندازه بطری نوشابه بزرگ‌تر باشد، مقدار شکر و کالری آن هم بیشتر می‌شود. یک قوطی ۶۲۰ گرمی نوشابه حاوی ۱۷ قاشق چای‌خوری شکر است.

۱۰ تا ۱۵درصد کالری دریافتی کودکان از نوشابه‌ها و آبمیوه‌هایی که به آنها شکر اضافه شده است، تامین می‌شود.

با خوردن یک بطری نوشابه در روز بدون تعدیل کالری دریافتی و کاهش مصرف سایر خوراکی‌ها، در پایان سال حدود ۷ کیلوگرم وزن اضافه ایجاد خواهد شد.

خوردن یک بطری نوشابه در ماه، خطر ابتلا به دیابت را در زنان در مقایسه با زنانی که مصرف نوشابه‌شان کمتر از این مقدار است، ۸۳ درصد افزایش می‌دهد.

مصرف روزانه نوشیدنی‌ها و نوشابه‌های شیرین، خطر چاقی را در کودکان و نوجوانان۶۰درصد افزایش می‌دهد. این در حالی است که بررسی‌ها نشان داده نوجوانان روزی ۳ بطری نوشابه می‌خورند.

مصرف نوشابه‌های حاوی شکر خطر ابتلا به بیماری قلبی را در بزرگسالان افزایش می‌دهد. بررسی‌ها نشان داده است شکر کلسترول خوب خون را کاهش می‌دهد.

خطر دچارشدن به دیابت نوع ۲ در زنانی که روزانه یک یا ۲ بطری نوشابه می‌خورند، ۲ برابر بیشتر است.

در آمریکا از هر ۳ بزرگسال، یک نفر و از هر ۳ کودک، یک نفر اضافه وزن دارد. سالانه حدود ۱۹۰ میلیارد دلار صرف درمان چاقی و مشکلات بهداشتی مرتبط با آن می‌شود.

افزایش مصرف نوشابه‌های شیرین با شیوع چاقی ارتباط دارد. در آمریکا هر روز ۵۰درصد مردم نوشابه می‌خورند. ۲۵ درصد این مصرف‌کنندگان با خوردن نوشابه حداقل ۲۰۰ کالری دریافت می‌کنند.

از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۸، انرژی دریافتی از طریق شکر در کودکان ۶ تا ۱۱ ساله ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده و درصد کودکانی که نوشابه می‌خورند از ۷۹ به ۹۱درصد رسیده است.

افزایش تولید نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های حاوی شکر و تبلیغات در این زمینه سبب افزایش مصرف این محصولات و شیوع بیشتر چاقی شده است.

جایگزین کردن آب به جای نوشابه‌های شیرین خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. بررسی‌ها نشان داده است با مصرف هر فنجان نوشابه، خطر ابتلا به دیابت ۱۰ درصد بیشتر می‌شود و با جایگزین کردن آب به جای آن، می‌توان خطر ابتلا به دیابت را ۷ تا ۱۰ درصد کاهش داد. این بررسی ۱۲ ساله روی ۸۳ هزار زن و به‌وسیله محققان دانشگاه‌ هاروارد انجام شده است. به نقل از این محققان، آب جایگزین سالمی است و می‌توان آن را با میوه‌هایی مانند لیمو و پرتقال هم طعم‌دار کرد. چای و قهوه تلخ، شیر بدون چربی و شیرسویا گزینه‌های سالم دیگری می باشند که می‌توان به عنوان نوشیدنی سالم جایگزین نوشابه کرد.
منبع:‌هفته نامه سلامت

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.