یک مقام قضایی: پرداختن به «عفاف» مهم‌تر از «حجاب» است

00-76.jpg

رییس کل دادگستری استان خوزستان گفت: در بحث پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی، مقوله پیشگیری اجتماعی و فرهنگی حرف اول را می‌زند.

به گزارش ایسنا، محمدباقر الفت در اولین کارگروه پیشگیری‌های اجتماعی – فرهنگی دادگستری استان خوزستان تصریح کرد: امروزه دنیا معتقد است اگر جامعه‌ای بخواهد به مسئله پیشگیری بپردازد باید ۷۰ درصد وقت خود را به این دسته از پیشگیری‌ها اختصاص دهد زیرا این اقدامات در نهادینه شدن رفتار و تفکر افراد نقش به سزایی دارند.

وی ادامه داد: این دست پیشگیری‌ها در دو سطح به اجرا در می‌آیند؛ سطح اول مربوط به گرایش به آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها و ارتقای سطح کیفی افراد جامعه است که در این سطح، شاخص‌های زندگی افراد مانند فقر، گرایش به مواد مخدر، بی بند و باری و عدم عفت و پوشش مناسب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه پرداختن به مقوله عفاف در جامعه مهم‌تر از حجاب است، تصریح کرد: اگر عفاف و حیا در جامعه نهادینه شود، قطعا با مشکلات کمتری در بحث پوشش و حجاب روبه‌رو خواهیم بود.

الفت گفت: در این زمینه باید شاخص‌های یک زندگی سالم بررسی و الگوی مناسب به جامعه ارائه شود.

رییس شورای قضایی استان خوزستان ادامه داد: برای سطح دوم پیشگیری‌های اجتماعی، فرهنگی باید افراد آسیب‌دیده شناسایی و تدابیر لازم برای برطرف شدن این آسیب‌ها و ابتلائات اندیشیده و به کار گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: طی صد سال گذشته، در سطح کشور اقدامات موثری در زمینه پیشگیری از وقوع جرم صورت گرفته است اما هیچ‌گاه به اندازه سال‌های اخیر این مسئله به صورت جدی پیگیری نشده است.

الفت اظهار کرد: ترویج فرهنگ اطلاع‌رسانی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در برگزاری نماز جمعه و ایرادات خطیبان جایگاه ویژه‌ای دارد و موجب سالم‌سازی جامعه و ارتقای فرهنگ عمومی، اخلاقی و سیاسی می‌شود و روش‌های زندگی آموزش داده می‌شود.

وی خواستار توجه بیشتر مسئولان به امر پژوهش و جمع‌بندی راهکارهای موثر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و جرایم شد.

در ادامه این نشست، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خوزستان به ارائه آماری از اقدامات صورت گرفته در این معاونت پرداخت.

وی همچنین خواستار توجه و پیگیری اعضای شورای پیشگیری استان در خصوص وظایف محول شده به آنان در پنجمین کارگروه علمی کاربردی شد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.