یک میلیون و۸۹۶ هزار مجوز چاپ و نشر قرآن در سال ۹۱

اردیبهشت ۱۴۰۳

رئیس سازمان دارالقرآن از صدور یک میلیون و ۸۹۶ هزار چاپ و نشر قرآن خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران مهدی قره شیخلو وی در نشست خبری خود در تشریع عملکرد سازمان دار القرآن با توجه به بودجه و اعتبارات این سازمان اظهار داشت: مهمترین حوزه ی برنامه ی سازمان دارالقرآن، توسعه آموزش های قرآنی است.
بر این اساس در سال ۹۱، ۳۰ هزار نفر تحت آموزش های عمومی و ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از آموزش های تخصصی این سازمان بهره مند شدند.
وی در ادامه افزود:در آموزش مفاهیم ۵۰ هزار نفر، حفظ قرآن درقالب های مختلف ۲۶ هزار نفر، و آموزش یک هزار مدیر موسسات قرآنی، بر پایی کارگاه های مهارت زندگی قرآنی برای ۲۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر در ۱۲ دوره آموزشی از اقدامات این سازمان  در سال قبل است.
وی با توجه به فعالیت های بخش پژوهش اظهار داشت: راه اندازی چند شورای مختلف کارشناسی و ارائه ۱۰۰ طرح و برنامه، تألیف ۱۲ عنوان کتاب از فعالیتهای سازمان در این بخش است.
وی با اشاره به برگزاری نهمین دوره مسابقات تفسیر عنوان کرد: شرکت ۱۰ هزار نفر در نهمین دوره مسابقت تفسیر ، شرکت ۶هزار و ۵۱۵ نفر در هفتمین دوره ی اعطای مدرک به حفاظ قرآن کریم، برگزاری ۶۲ جشنواره قرآنی کودک و خانواده، برگزاری محفل انس با قرآن در ماه مبارک رمضان در ۱۳۰ مسجد کشور به صورت هفته ای، ۴۰ اردوی تفریحی و آموزشی، ۱۵۰۰ برنامه ی قرآنی در دهه ی فجر، از جمله فعالیت های این سازمان در سال قبل است.
قره شیخ لو با اشاره به اینکه مدیریت ۳۷ درصد مؤسسات قرآنی را آقایان و ۶۳ درصد به عهده خانم هاست گفت: برای کیفی کردن مؤسسات طرح سطح بندی یک هزار و ۵۲۴ مؤسسه در دستور کار قرار گرفت و مؤسسات از درجه ۱ تا ۵ سطح بندی شدند.
وی با اشاره به فعالیت های حوزه نظارت بر چاپ و نشر قرآن این سازمان اظهار کرد: سال قبل ۱۲ هزار و ۹۸۹ جزء قرآن توسط کارشناسان سازمان دارالقرآن تصحیح و ۳۵۳ مجوز چاپ برای ۳ میلیون ۹۲۰ هزار و ۲۲۰ قرآن صادر و ۱۸۴ مجوز نشد، و یک میلیون و ۸۹۶ هزار مجوز چاپ و نشر صادر شد.
* تولید یک میلیون عدد کالای قرآنی درسال ۹۱

قره شیخلو در ادامه با اشاره به فعالیت های نمی درصد این سازمان بیان داشت: پس از کم کردن ۳ درصد اعتبارات برای راه اندازی صندوق حمایت از فعالیت های قرآنی ۱۱ میلیارد و ۳۷۵ میلیون و ۷۳ هزار تومان سال قبل به سازمان اختصاص پیدا کرد.
وی  در ادامه تصریح کرد: با بهر گیری از اعتبارات نیم درصد؛ ۱۲۰ هزار نفر در زمینه قرائت قران و نماز آموزش دیدند و به هر کدام یک جلد کتاب روخوانی، تجوید و سی دی آموزشی نماز به صورت رایگان اهدا شد.
وی اظهار داشت: آموزش ۷ هزار نفر در حوزه ی پیش دبستانی و چاپ و توزیع ۱۴ هزار جلد کتاب راه اندازی ۳۰۰ جلسه قرآن خانگی با در نظر گرفتن یک بسته حمایتی به ارزش ریالی ۷۰۰ هزار تومان بود.
وی همچنین به راه اندازی ۲۹ مرکز آموزش تخصصی قرآن در ۲۹ استان کشور اشاره کرد و بیان داشت: ۵۰۰ مدیر قرآنی در حوزه ی مفاهیم آموزش های لازم را فرا گرفتند و در حوزه ی مجازی سند راهبردی قرآن و فضای مجازی تدوین شد.
وی تاکید کرد: سازمان دارالقرآن در بودجه نیم درصد، ۱ میلیون عدد کالا و محصول قرآنی تولید و توزیع  داشته است.
وی در ادامه از راه اندازی صندوق حماسه از فعالیت های قرآنی خبرداد و گفت : این صندوق با سرمایه اولیه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فعال خود را آغاز می کند و تا ۳ ماه آینده قادر خواهد بود، به ۳۰۰ مؤسسه قرآنی مردمی وام قرض الحسنه  اعطا کند.
وی تصریح کرد: سقف اعتبار این وام بر اساس درجه بندی مؤسسات متفاوت است و تلاش است با افزایش بودجه ی صندوق تعداد بیشتری از مؤسسات وام اعطا شود.
وی در پایان از همه ی مؤسسات و ادارات در خواست انتشار یافتن عملکرد قرآنی خود را با استفاده از بودجه ی نیم  درصد داشت و تأکید کرد:  از همه ی دستگاههای فرهنگی درخواست می کنیم که گزارش عملکرد خود را به مردم ارائه کنند تا اثرات فعالیت های قرآنی مشخص باشد./ف


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.