یک نفر باید کوتاه بیاید!

ازدواج تعهدی الزام آور و قانونی بین دوفرد است که باید تا آخر عمر نسبت به هم وفادار بمانند. زوج‌های جوان باید مسائل خود را با کمک هم حل کنند. بسیاری از این مسائل در زمان عقد پیش می آید زیرا دختر و پسر در حال شناخت خصوصیات فردی و اجتماعی یکدیگرند و هنوز به عادات شخصی، علائق و عواطف هم آشنا نیستند. بسیاری از تفاوت‌ها بعد از عقد مشخص می‌شود و در دوران قبل از آن یعنی نامزدی مشخص نشده است.

 

بعضی از زوجین اختلاف‌های دوران نامزدی را نادیده می‌گیرند ولی این اختلاف‌ها بعد از عقدعمیق‌تر می‌شود. دختران و پسرانی که زمان عقد را سپری می‌کنند باید بدانند که در این دوران صداقت و راستگویی حرف اول را می‌زند. آن‌ها باید شخصیت واقعی خود را از یکدیگر پنهان نکنند و از ساختن چهره دروغین از خود در زمان عقد بپرهیزند. هیچ چیز مانند صداقت نمی‌تواند باعث جلب اعتماد شود. مشکلات موقعیتی در دوران عقد شاید حل نشوند ولی می‌توان در مورد آن‌ها باهم به تفاهم رسید. در هر اختلافی باید یکی از طرفین کوتاه بیاید.

از جمله مسائلی که در دوران عقد می‌تواند مشکل‌ساز شود دخالت خانواده‌ها در چگونگی برگزاری مراسم ازدواج است. هیچ کس به اندازه دختر و پسری که شریک زندگی هم شده‌اند نمی‌تواند برای ازدواجش تصمیم بگیرد. این که هرخانواده‌ای به خود حق بدهد تصمیم نهایی را بگیرد کار درستی نیست. زن وشوهر می‌توانند با خانواده خود مشورت کنند ولی خانواده‌ها نباید نظر خود را به فرزندان خود تحمیل کنند.

موقعیت مهم دیگری که باعث اختلاف زوجین می‌شود مسئله مسکن بعد از ازدواج است امروزه تقریبا همه دختران خواهان زندگی مستقل هستند از طرفی بعضی مواقع خانواده پسر مایل هستند که تازه عروس و داماد چند سالی را نزد آن‌هاباشند و با هم زندگی کنند تا بتوانند درآمد خود را پس انداز کنند. این مسئله موقعیتی را پدید می آورد که باعث اختلاف می‌شود. برای تصمیم‌گیری صحیح لازم است که همه شرایط در نظرگرفته شود و دو طرف خواسته‌های خود را بازگو کنند تا بعد از ازدواج اگرخواستند در یک خانه زندگی کنند دچار مشکل نشوند.

رفتن به مهمانی‌ها در دوران عقد و رفت و آمد با بعضی اقوام دو طرف معمولا اختلافاتی را پدید می آورد. دختر و پسری که در زمان تجرد به راحتی با فامیل خود رفت و آمد داشته‌اند، حالا باید در نظر داشته باشد که شریکی برای زندگیش انتخاب کرده و دیگر موقعیت قبلی را ندارد. باید در رفتارو صحبت‌های خود دقت داشته باشد و موجب رنجش همسرش نشود. از طرفی شاید بعضی از آشنایان به عمد یا غیر عمد با سخنان و رفتار خود همسرش را آزرده کنند و این امر به روابط بین آن‌ها لطمه بزند. بنابراین شایدلازم باشد با در نظرگرفتن صلاح همسر و زندگیش رابطه‌اش را با بعضی قطع کند یا به حداقل برساند.

اختلافات ریز و درشت زیادی ممکن است در دوران عقد به وجود بیایدکه اکثر آن‌ها با تدبیر و درایت دوطرف و راهنمایی‌های والدین قابل حل هستند. گاهی لازم است از مشاورین کمک گرفته شود. امروزه با زیادشدن اختلافات راه‌حل‌ها نیز افزایش پیداکرده‌اندکه باید از آن‌ها استفاده کرد تا زندگی با ثبات و مستحکمی داشته باشیم.

شمسی کیانی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.