یک پدیده نادر در چشم جوان ایرانی/ رفع یک عیب خودروی پژو

۲۱م دیماه ،

رفع یک عیب خودرو پژو از سوی محققان کشور

به گزارش خبرنگار مهر، در هفته ای که گذشت پژوهشگران پارک علم و فناوری خراسان جنوبی با بهبود یکی از قطعات خودروی پژو سبب کاهش آسیب به موتور این خودرو شدند ضمن آنکه توان موتور را نیز افزایش دادند.

غلامرضا خزایی- مجری این طرح تحقیقاتی، یکی از ضعفهای خودروی پژو را تسمه تایم آنها دانست و افزود: تسمه تایم یکی از اقلام مصرفی موتور خودرو است که بر اثر شرایطی چون استفاده از دورهای بالای ۴۰۰ دور در دقیقه، شتاب مثبت ناگهانی (Tack off) و یا کاهش ناگهانی شتاب، استفاده نکردن از خودرو برای طولانی مدت و یا استفاده از تسمه‌های نامرغوب زودتر از زمان مقرر عمر تسمه تایم به پایان می‌رسد و پاره می‌شود.

خزایی، هزینه‌های تعمیر خودرو در این وضعیت در خودروهای پژو را از ۷۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان ذکر کرد و یادآور شد: در این راستا با اجرای پروژه تحقیقاتی و طراحی و ساخت میل سوپاپ بهبود یافته، اقدام به رفع این عیب در خودروهای پژو کردیم.

کشت گیاه با استفاده از آب دریا

طی هفته قبل رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس از شناسایی گونه ای گیاه شورپسند در بوشهر خبر داد و گفت: با ارائه طرحی از سوی یک محقق ایرانی خارج کشور قرار است این گیاه با استفاده از آب دریا زراعت شود.

دکتر مهدی محمدی از شناسایی گونه‌ گیاهان بومی در اراضی بوشهر خبر داد و افزود: این گیاه که “سالی کرنیا” نامیده می‌شود، یک گیاه شور پسند و بومی کشور است. سالی کرنیا گیاهی خودرو است که در کنار دریا رشد می‌کند. 

وی مصرف خوراکی از این گیاه، تولید روغن از بذر آن و جلوگیری از فرسایش خاک را از اهداف این طرح نام برد و گفت: با اجرای این طرح درصدد هستیم تا گیاه سالی کرنیا را در این منطقه با استفاده از آب دریا پرورش دهیم.

تقلب در تست سرعت اینترنت

احمد نخجوانی – مدیرعامل گروه شرکت های شاتل با اشاره به آمارهایی که برای معرفی برترین شرکتهای ارائه دهنده اینترنت پرسرعت از سوی مرکز متما – مرکز توسعه مدیریت اینترنت- به صورت ماهیانه اعلام می‌شود، اظهار داشت: متما امکانی را برای کاربران فراهم کرده که آنها می توانند با دانلود نرم افزار سنجش سرعت اینترنت، سرویس اینترنتی مورد استفاده شان را تست کنند و اینترنت خود را به لحاظ متوسط سرعت و کیفیت دریافت و ارسال، بسنجند اما در واقعیت این تست سرعت با تقلب هایی همراه است.

وی با اشاره به اینکه در این ارزیابی، سرویس دهندگانی که دارای تعداد تست کمتر از ۱۰ از سوی کاربران خود باشند حذف می شوند و این سرویس دهندگان باید با تشویق کاربران خود به انجام تست، در این رده بندی قرار گیرند، اضافه کرد: براین اساس از طریق این نرم افزار تقلب هایی به راحتی قابل انجام است.

ضوابط تازه استانداردسازی پورتالهای دولتی

معاون سازمان فناوری اطلاعات هفته قبل از ابلاغ آیین نامه ضوابط فنی درگاههای دستگاههای دولتی که با هدف ساماندهی پورتالهای خدمات رسان دستگاههای دولتی از نظر افزایش میزان دسترسی و استانداردسازی در کارگروه فاوای دولت تصویب شد تا یک ماه آینده خبر داد.

علی اصغر انصاری با بیان اینکه دستورالعمل مربوط به اجرای آیین نامه درگاهها و پورتال های دستگاههای دولتی و اجرایی حداکثر تا یک ماه آینده از سوی سازمان فناوری اطلاعات به این دستگاهها ابلاغ خواهد شد، اظهار داشت: براین اساس دستگاههای اجرایی ملزم خواهند شد براساس این ضوابط نسبت به ایجاد یک پورتال استاندارد و یکپارچه اقدام کنند.

وی استانداردسازی پورتالهای دستگاههای دولتی را از دیگر مزیتهای این دستورالعمل عنوان کرد و گفت: این استانداردسازی می تواند در یکپارچگی ارائه خدمات دولت الکترونیک موثر واقع شود.

تولید نمایشگرهای نشکن به نازکی کاغذ

به گزارش مهر، هفته قبل صفحه نمایشگر تازهی برای تبلت ها رونمایی شد که به نازکی ورقه کاغذ است و می توان بدون آنکه آسیب ببیند آن را لوله کرد و به زمین انداخت.

این نمایشگر که توسط محققان دانشگاه کوئین کانادا با همکاری شرکت پلاستیک لاجیک و آزمایشگاه های اینتل ابداع شده است، می تواند به گجت های تازه و بدیعی منجر شود که نه تنها به نازکی کاغذ می باشند بلکه عملا نمی شکنند.

شرکت سازنده این صفحه نمایشگر، نسخه تازهی از یک میزکار را عرضه کرده است که ورقه های کاغذ به جای نمایشگر بر روی آن قرار دارد. از این ورقه های نازک می توان به عنوان کتاب الکترونیکی نیز استفاده کرد که در آن کاربر به آسانی نمایشگر را برای ورق زدن کتاب، تکان می دهد.

انجام تازهترین نوع پیوند دست

درهفته قبل جراحان انگلیسی برای اولین بار شکل نادری از عمل پیوند دست را در این کشور انجام دادند که در این جراحی ۸ ساعته که در بیمارستان لیدز انجام شد، دست یک فرد درگذشته به یک مرد ۵۱ ساله پیوند زده شد.

دلیل مرگ اهدا کننده عضو، هنوز اعلام نشده اما گفته می‌شود احتمالا بر اثر تصادف یا سکته جان باخته است. “مارک کهیل”، گیرنده عضو، اکنون می‎‌تواند برای اولین بار نوه‌اش را با این دست تازه بغل کند. او که دست راست خود را بر اثر ابتلا به نقرس از دست داد اکنون می‌تواند انگشتان دست تازه خود را تکان دهد.

رویش مو در کره چشم یک جوان ایرانی

مورد نادر یک تومور در چشم یک جوان ۱۹ ساله ایرانی به رشد مو در داخل کره چشم وی منتهی شده است.

محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کردند که این تومور limbal dermoid نام دارد و از زمان تولد وی در داخل چشمش به صورت یک توده ملاحظه شده اما به تدریج اندازه آن افزایش یافته به طوری که درحال حاضر قطر آن به ۵ میلیمتر می رسد و روی آن چندین تار موی سیاه رشد کرده است.

تومورهای limbal dermoid نامتعارف می باشند و براساس اظهارات دکتر مارک فرومر پزشک مرکز چشم فرومر در نیویورک و چشم پزشک بیمارستان لنوک هیل که در تحقیقات روی چشم این مرد ایرانی سهمی نداشته اند این تومور به قدری نادر است که ممکن است یک چشم پزشک در طول دوره کاری خود یک یا دومورد از آن را ملاحظه کند.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.