یک پژوهشگر قبرسی: ترکیه به دنبال دستیابی به رهبریت اهل تسنن است

۱۳م اسفند ،

یک پژوهشگر قبرسی با اشاره به تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: ترکیه پس از وقوع این تحولات نقش خود را در منطقه تغییر داد تا بتواند رهبری سنی‌ها را در منطقه به دست بگیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دومین نشست تخصصی همایش بین‌المللی خلیج فارس با عنوان «خیزش‌های جهان عرب و منطقه‌ی خلیج فارس: تاثیر متقابل» عصر سه‌شنبه با حضور اندیشمندان و صاحب‌نظران برگزار شد.

محی‌الدین تولگا گوزاگلام، پژوهشگر قبرسی دربارهٔ‌ی سیاست خارجی ترکیه گفت: از سال ۲۰۰۲ ترکیه با اتخاذ رویکرد تازه در حوزه‌ی سیاست خارجی‌اش تلاش کرد که روابط خود را با کشورهای یونان و روسیه بهبود بخشد.

او با اشاره به روابط ایران و ترکیه پس از سال ۲۰۰۲ گفت: پس از بر روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه، حجم تجارت با ایران بسیار افزایش یافت و بسیاری از سیاست‌های قبل با ایران تغییر پیدا کرد؛ به گونه‌ای که معاملات تجاری میان ایران و ترکیه رقم به ۲۲ میلیارد دلار رسیده است و ترکیه ۱۶ درصد از نفت وارداتی خود را از ایران دریافت می‌کند.

این پژوهشگر قبرسی با اشاره به تحولات اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا افزود: در سال ۲۰۱۰ با وقوع بهار عربی، رویکرد سیاست خارجی ترکیه تغییر پیدا کرد. در آن دوران که آمریکا و اتحادیه اروپا سیاست محافظت از منافع خود را در پیش گرفته و مداخله در کشورها برای حفظ منافع خود را در اولویت قرار دادند، ترکیه نیز این راه را در پیش گرفت و در مصر و لیبی ورود پیدا کرد و در مداخله در سوریه هیچ تعللی نکرد؛ در حالی که در قبل با سوریه لغو روادید امضا کرده و خانواده‌ی اردوغان و اسد با هم به تعطیلات می‌رفتند. اما پس از تحولات سوریه، داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که بشار اسد باید برود.

وی با اشاره به کمک ترکیه به دولت تازه لیبی مبنی بر ۱۰۰ میلیون دلار و کمک تسلیحاتی و مالی به ارتش آزاد سوریه، ادامه داد: ترکیه حمایت خود را از ارتش آزاد سوریه بسیار گسترش داده و حتی به مخالفان سوری در قبرس آموزش نظامی می‌دهد. این در حالی است که روزنامه‌نگاران و ناظران بین‌المللی اعلام می‌کنند که اشخاصی از القاعده در ارتش آزاد سوریه می باشند. اما هم‌چنان ترکیه کمک‌های تسلیحاتی خود را به این ارتش ادامه می‌دهد.

این پژوهشگر قبرسی در ادامه‌ی اظهاراتش خاطرنشان کرد: در حال حاضر ترکیه با روسیه و ایران دربارهٔ‌ی سوریه اختلاف نظر دارد که پس از استقرار موشک‌های پاتریوت این اختلاف نظرها تشدید پیدا کرد اما ترکیه از روابط خود به خصوص روابط اقتصادی با ایران و روسیه دست برنمی‌دارد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.