یک چهارم آب تولیدی کشور هدر می‌رود

۲۱ آبان ،

getty-383.jpg

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به وضعیت هدر رفت آب در کشور، گفت: درحال حاضر بیش از یک چهارم آب تولیدی کشور هدر می رود که رقم بالایی است و باید آب بدون درآمد در کشور به ۱۵ درصد کاهش یابد.

به گزارش تفسیری خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید مهدی ثمره هاشمی در اولین جشنواره ونمایشگاه توانمندی‌های بهره برداری در صنعت آب و فاضلاب کشور با اشاره به این‌که شاخص آب بدون درآمد در شرکت‌های آب و فاضلاب در بخش شهری به میزان ۳۰ درصد در سال ۸۵، امروزه به ۲۶ درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: در بخش هدر رفت شاهد بهبود مناسب وضعیت بودیم به گونه‌ای که در بخش روستایی نیز هدر رفت آب از ۳۸ درصد به ۳۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

ثمره‌هاشمی با اشاره به این‌که یک چهارم‌ آب تولیدی در تاسیسات بدون درآمد می باشند و آن‌ها را از دست می‌دهیم، اظهار کرد: باید با توجه به کمبود آب قیمت همه شده آن هدررفت آب و میزان آب بدون درآمد را کاهش دهیم و به ۱۵ درصد برسانیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به این‌که تا سال ۸۴ ، ۵۰ کیلومتر شبکه فاضلاب وجود دا شت گفت: اکنون شش هزار کیلومتر شبکه فاضلاب وجود دارد و نقشه‌های ۴۵۰۰ کیلومتر از فاضلاب کشور تهیه شده است.

وی با اشاره به تهیه آیین نامه تعیین صلاحیت شرکت‌های بهره بردار در شرکت‌های فاضلاب و تصفیه‌خانه‌ها اظهار کرد: این کار اقدام خوبی برای برون سپاری بخشی به بخش خصوصی است.

ثمره هاشمی ادامه داد: در هشت سال قبل شدت انرژی به میزان شش درصد کاهش یافت و بها‌های برق نیز به میزان ۱۵ درصد کاسته شد.همچنین ۱۴۲ مورد سامانه کلرزن گازی به سایر سامانه‌های گندزایی تبدیل شد تا خطر گاز کلر را کاهش دهیم.

مدیرعامل آبفای کشور گفت: در هشت سال قبل از انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله باد، نور و بیو گاز حاصل از تصفیه خانه فاضلاب استفاده کرده‌ایم؛ سامانه تله‌متری ۱۷ مرکز استانی کشور به سامانه کنترل از راه دور در تاسیسات آب و فاضلاب تبدیل شد؛ سامانه‌های نگهداری و تاسیسات پیشگیرانه و تاسیسات از ۸۷ مورد در سال ۸۴ به ۳۸۳ مورد افزایش یافت که ملاحظه می‌شود رشد ۳۶۰ درصدی داشته است.

وی با اشاره به این‌که دو هزار و ۳۰ مورد عملیات ویدئومتری چاه‌هایی که بیش از ۱۰ سال عمر داشته‌اند صورت گرفت، گفت: ۱۳۸۶ حلقه چاه بازسازی و آماده استفاده مجدد شد؛ ۳۷۰۰ کیلومتر خط انتقال بازسازی شد و تعداد آزمایشگاه‌ها از ۴۱۵ باب به ۷۶۷ باب افزایش یافت.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.