یک کارشناس هندی: تحولات خاورمیانه با الهام از انقلاب ایران انجام گرفت

۱۹فروردین۱۳،

یک پژوهشگر هندی با اشاره به تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: مردم کشورهای عربی با الهام از انقلاب ایران علیه حکومت‌شان، آمریکا و اسراییل به پا خاستند.

آفتاب کمال پاشا، استاد دانشگاه در هند در گفت‌وگو با خبرنگار بیداری اسلامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) دربارهٔ نقش ایران در تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: اکنون تحولاتی در کشورهای مصر، تونس، یمن و حتی در بحرین رخ داده است، در سال ۱۹۷۸ نیز در ایران مردم به پاخاسته و با رهبری امام خمینی توانستند طاغوت را شکست دهند. با پیروزی انقلاب ایران، ایدئولوژی اسلامی در کشورهای اطراف گسترش یافت. مردم ایران حکومت جمهوری اسلامی را تشکیل دادند و مجلس، قانون اساسی و دموکراسی، احزاب مختلف را در ایران برپا کردند، این مساله الهامی برای مسلمانان سایر کشورها شد که ایران توانست چنین کاری انجام دهد،سیستمی را تاسیس کند که مردم رییس جمهور، نمایندگان مجلس را از طریق انتخاب برگزینند، بر همین اساس آنها نیز می توانند چنین کاری انجام دهند.

این کارشناس هندی با اشاره به وضعیت حکومتی کشورهایی مانند مصر و تونس گفت: سیستم حکومتی مبارک و بن‌علی کاملا وابسته به غرب به خصوص آمریکا بود و رفتارهای آنها نسبت به مردم شان همانند رفتار شاه با ملت ایران بود. مردم در این کشورها در ترس به سر می‌برند و همین مساله سبب شد که آنها با الهام از ایران علیه حکومت کشورشان، آمریکا و اسراییل به پاخیزند. این به پاخاستن علیه همه حکومت‌هایی است که نمی‌توانند در حکومت‌داری مستقل از ابرقدرتها رفتار کنند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: زمانیکه مردم عرب ملاحظه کردند ایرانیان شاه را به عنوان یک دیکتاتور از کشور خارج کردند، به این فکر افتادند که آنها نیز می‌توانند همان این اقدام را انجام دهند.

وی اضافه کرد: ایران پس از پیروزی انقلاب از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا مورد تحریم است اما با وجود این تحریم های اعمالی باز هم به پا ایستاده و حتی پیشرفتهایی در حوزه اقتصادی و علمی داشته است،‌ در واقع ایران توانسته است دموکراسی را در فضای اسلامی و توسعه را در راستای یکدیگر به پیش برد و در تمام این مدت تنها وابسته به ثروت داخلی بوده و به آمریکا و کشورهای غربی وابسته نبوده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اکنون احزاب اسلامی همانند ایران در کشورهای عربی مانند النهضه در تونس، اخوان‌المسلمین در مصر وارد عرصه سیاسی شده اند، گفت: مردم عرب در طول این مدت دیدند که ایران پس از پیروزی انقلاب با گذشت سال‌ها نه تنها گامی به عقب بر نداشته بلکه روبه جلو حرکت کرده است و هیچ تغییری در این کشور به وجود نیامد و ایران تبدیل به مدلی برای آنها شد.

وی افزود: این الهام برای کشورهای عربی پس از اشغال عراق توسط آمریکا و شکست این کشور در افغانستان و عراق بیشتر نمایان شد و مساله دیگر موضوع فلسطین بود که در این راستا اعراب دیدند که هنوز تحریم‌ها، محاصره‌ها و درگیری‌ها علیه ملت فلسطین ادامه دارد و همه این عوامل سبب شد که تحولات در کشورهای عربی رخ دهد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.