یک گروه چپ‌گرای افراطی در ترکیه مسئولیت حمله به سفارت آمریکا در آنکارا را بر عهده گرفت

۱۵ام بهمن ،

AFP1-14.jpeg

یک گروه رادیکال مارکسیست ترکیه مسئولیت حمله انتحاری به سفارت آمریکا در آنکارا را بر عهده گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این گروه مارکسیست چپ‌گرای افراطی موسوم به “جبهه آزادی انقلابی خلق” (DHKP-C) که مقام‌های ترکیه‌ای پیشتر نیز آن را عامل بمب‌گذاری روز جمعه سفارت آمریکا در آنکارا معرفی کرده بودند، دولت واشنگتن را به “قاتلان جهان” توصیف کرده است.

وب‌سایت “صدای مردم” دو تصویر از عامل انتحاری را با نام “اجویت‌ سانلی” ۴۰ ساله در حالی که سلاحی در دست دارد نمایش داد.

مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کرده‌اند که این عامل انتحاری پیشتر نیز به سبب دست داشتن در حمله به یک ساختمان نظامی در استانبول در سال ۱۹۹۷ به زندان افتاده بود.

در جریان حمله انتحاری به سفارت آمریکا در آنکارا که روز جمعه رخ داد یک گارد سفارت کشته و سه تن دیگر نیز زخمی شدند. این حمله هم‌زمان با انتصاب جان کری به عنوان وزیر امور خارجه تازه آمریکا رخ داد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا نیز این حمله را که علیه نهادهای دیپلماتیک آمریکا است، محکوم کرد و گفت: ما در دورانی بسیار خطرناک و پیچیده به سر می‌بریم. حمله به سفارت آمریکا در آنکارا علیه مقام‌های خارجی ما صورت گرفته است.

در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۱۲ نیز در جریان حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی لیبی سفیر این کشور و سه تن دیگر کشته شدند.

بیانیه‌ای که از سوی جبهه آزادی انقلابی خلق ترکیه انتشار یافته این مساله را مشخص می‌کند که ۷۰ هزار دیپلمات آمریکایی در معرض خطر می باشند. این گروه همچنین تهدید کرده که حملات دیگری را علیه دیپلمات‌های آمریکای انجام می‌دهند.

اجویت سانلی، عامل انتحاری روز جمعه خود را در اولین ایست بازرسی در ساختمان سفارت آمریکا در آنکارا و با استفاده از یک نارنجک و شش کیلوگرم ماده منفجره تی.ان.تی منفجر کرد. وی که در سال ۱۹۹۷ دستگیر شده بود در سال ۲۰۰۱ آزاد شد و پس از آن ترکیه خارج شد و چند سال بعد با استفاده از اوراق جعلی به این کشور بازگشت.

این عامل که در جریان حبس در سال ۱۹۹۷ دست به اعتصاب غذا زده بود، به سندرم کمبود آنزیم تیامین دچار شد که ناتوانی مغزی به همراه دارد. وی به این سبب به عنوان عامل انتحاری انتخاب شده بود که در آخرین روزهای عمرش به سر می‌برد.

حمله روز جمعه به سفارت آمریکا در آنکارا توسط کشورهایی چون فرانسه و انگلیس و همچنین از سوی دولت واشنگتن و اتحادیه اروپا محکوم شده است. همچنین وزارت امور خارجه ترکیه این اقدام خصمانه تروریستی را مورد انتقاد قرار داد.

این گروه چپ‌گرای افراطی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی در فهرست سازمان سیا قرار دارد و عامل حملاتی در چند دهه قبل در ترکیه محسوب می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.