یک گزارش از نمایشگاه ۱۱۰ چهره سینمای ایران+علی معلم درباره عکس در سینمای ایران

تهیه‌کننده فیلم سینمایی “آل”، توجه به هنرهای تجسمی در سینما را ضرورت می‌داند و معتقد است، ورود تهیه‌کنندگاه غیر حرفه‌ای و تولید آثار سفارشی که مخاطب در آنها کم اهمیت است، سبب از بین رفتن نقش اساسی عکس و تبلیغات در سینما شده است.

علی معلم منتقد و تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین پیراون موضوع آسیب شناسی زیبایی شناسی در سینما با اشاره به مغفول ماندن بخش عکس در سینما عنوان کرد: متاسفانه این روزها در بخش عکس سینما دچار مشکل هستیم و این به دلیل وجود تهیه‌کنندگان غیر حرفه‌ای است که اطلاعات چندانی در این حوزه ندارند. از سوی دیگر نیز گسترش آثار سفارشی که مخاطب در آنها کم اهمیت است باعث شده تا عکس و تبلیغات نقش اساسی در سینما نداشته باشند.

این تهیه‌کننده سینما ادامه داد: با ورود حجم وسیعی از نیروهای بی‌تجربه و بالا آمدن عوامل کم کار و بی اطلاع در حوزه کاری خود باعث شده بخش عکاسی فیلم که جزو اولین‌ها و مهمترین بخش‌ها در یک پروژه سینمایی است مغفول مانده و دچار تزلزل شود و هر کسی که دوربین در دست داشت فکر کند عکاس فیلم است. این نگاه متاسفانه به شدت از نظر زیبایی شناسی ضعیف است و پاسخ مناسب برای گیشه و مطبوعات ندارد در نتیجه بحرانی را بوجود آورده است که در حافظه بصری مخاطبان نمی‌توانند قرار بگیرند، این درحالی است که بسیاری از فیلم‌ها با یک فریم و حتی یک عکس به یاد مانده‌اند و درحال حاضر این بعد از کار بسیار کمرنگ است و دیده نمی‌شود.

مدیر مسئول ماهنامه “دنیای تصویر” در ادامه خاطرنشان کرد: یک عکس خوب باید معرف شناسایی فیلم در مقام و ژانری که نمایش داده می‌شود باشد و از خصایص زیبایی شناسی بهره‌مند باشد، با یک عکس خوب یا با چند فریم عکس خوب می‌توان فضای فیلم را تشخیص داد و بسیاری از فیلم‌های این روزهای سینمای ایران فاقد این موضوع هستند و دیگر نمی‌توان گفت عکس‌های سینمایی کارت شناسایی فیلم هستند.

معلم در پایان گفت: سینما بخشی از زیبایی‌شناسی‌اش را مدیون هنرهای تجسمی به خصوص نقاشی و عکاسی است، گفت: سینما مدیون فرآیند هنرهای پیش از خود است و در بسیاری از موارد از آنها درس و الگو گرفته است. نزدیکی یک فیلمساز به شناخت تصویری آثار پیش از همه به خود وی کمک می‌کند تا بتواند فیلمش را سامان دهد و بسیاری از کسانی که از این عرصه آمده‌اند بسیار دقیق‌تر هستند و آشنایی با هنرهای تجسمی از بعد زیبایی شناسی هنر نیز کمک بسزایی انجام می‌دهد.

 ***

این روزها به همت علی معلم و مجله دنیای تصویر نمایشگاه ۱۱۰ چهره سینمای ایران در گالری پردیس ملت برپاست و امروز و فردا ساعت ۱۸ میزگرد تخصصی پیرامون عکاسی پرتره سینمایی و مسایل عکاسی با حضور صاحبنظران برپزار می‌شود.

وارد سالن که می‌شوی چشمانت پر می‌شود از چهره‌هایی که بیشترشان را می‌شناسی و آنها نه در قاب تلویزیون و سینما بلکه در قاب عکس‌هایی به روی دیوار رفته‌اند.

همه هستند از خسرو شکیبایی و رسول ملاقلی‌پور گرفته تا عزت‌الله انتظامی و داریوش ارجمند و جوان‌ترهایی چون نیکی کریمی، بهرام رادان، رضا عطاران و محمدرضا گلزار…

ایستادن در برابر هر عکس بی‌اختیار خاطراتی را از هر تصویر به یادت می‌آورد و این بار می‌توانی روبروی هر عکس بایستی و برای دقایق طولانی نظاره‌گر چهره‌هایی باشی که هیج گاه از ذهن تو پاک نمی‌شوند.

***

شهاب‌الدین عادل که عکاسی این مجموعه را بر عهده داشته درباره این عکس‌ها به خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،گفت: ضرورت ایجاد یک آرشیو عکس از هنرمندان سینما و تئاتر همواره احساس می‌شود اما متاسفانه هیچ گاه یک آرشیو عکس به صورت کامل از هنرمندان سینما و تئاتر نداشته‌ایم.

این هنرمند که یکی از مهمترین دغدغه‌هایش آرشیو جامعی از عکس‌های هنرمندان سینما و تئاتر بوده است،گفت: عکس‌های پرتره هنرمندان را از حدود ۱۵ سال پیش جمع‌آوری کردم.

ریاست دانشکده سینما و تئاتر همچنین درباره سیاه و سپید بودن عکس‌ها توضیح داد: برابری و هم‌ارزشی عکس‌ها برایم اهمیت داشت،زیرا همواره صحنه‌های سیاه و سپید یادآور گذشته در ذهن افراد است و چهره‌ها در عکس‌های سیاه و سپید حالات واقعی‌تر پیدا می‌کنند.

عادل در ادامه به استفاده از لنزهای تله که دارای فاصله کانونی بلند هستند، اشاره کرد و گفت: لنزهای ۱۳۵-۷۵ میلیمتری سبب برجسته شدن چهره اشخاص در عکس‌های پرتره‌ای و کم عمق شدن میدان دید در پیش‌زمینه عکس‌ها می‌شود و برای عکاسی از این مجموعه مناسب بود.

او که اکثر عکس‌های این مجموعه را به صورت مدیوم شات گرفته،علت اصلی انتخاب فرم پرتره را برجسته کردن و تاکید بر چهره هنرمندان دانست.

مدرس دانشکده سینما و تئاتر با تاکید بر واقعی بودن و بدون گریم بودن هنرمندان در این عکس‌ها،ادامه داد: در عکس‌های گرفته شده هم من و هم هنرمندان چهره واقعی خود را داشتند و این نکته را می‌توان از صمیمیت چهره آنان دریافت.

او که از موسسان انجمن عکاسان سینمای ایران است درباره چیدمان عکس‌ها توضیح داد: عکس‌ها در این مجموعه بر حسب کسوت هنرمندان چیده شده و ترکیبی از بزرگان سینما تا جوان‌ترها را دربرمی‌گیرد.

عادل در پایان از علی معلم و مجله «دنیای تصویر» برای برپایی این نمایشگاه تقدیر کرد و از برگزاری نمایشگاه‌های دیگری در همین زمینه در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

نمایشگاه عکس «صد و ده چهره سینمای ایران» به همت نشریه دنیای تصویر و علی معلم در حال برگزاری است و علاقه‌مندان می‌توانند تا ۲۵ تیرماه از ساعت ۱۱ تا ۲۱ برای بازدید از این

Tags:


کافه‌سینما-سینمای ایران

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. پیام:

    استاد عادل واقعا استادی نیستن که بشه استاد خطابشون کرد

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.