۱۲ سوال درباره سفر احمدی نژاد به برزیل/دلیل لغو برنامه های رئیس جمهور در ریودوژانیرو چه بوده است؟

 در حالی که هنوز دو ماه از این اشتباه دیپلماتیک سفارت ایران در برزیل نگذشته، سفر محمود احمدی‌ن‍ژاد رئیس جمهور کشورمان به برزیل بحث‌هایی مجددا حاشیه‌هایی به همراه داشته است. به نظر می‌رسد که این بار مقامات وزارت خارجه باید سریع تر و صریح تر در مورد مسائل مطرح شده در مورد این سفر پاسخگو باشند تا از لکه دار شدن حیثیت وزارت خارجه در افکار عمومی پرهیز شود. سوالات و شبهاتی که در این زمینه مطرح هستند در برگیرنده مسائل زیر هستند:

 

۱-چه هماهنگی‌های دیپلماتیکی برای این سفر صورت گرفته بوده است؟

۲- با توجه به سفر از پیش تعیین شده رئیس جمهور به برزیل برای شرکت در این اجلاس جهانی منطقا باید از مدتها قبل رایزنی‌ها و هماهنگی‌های لازم برای این سفر صورت گرفته باشد. در رسانه‌ها آمده است به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری آمده که «محمود احمدی‌نژاد در فرودگاه ریودوژانیرو برزیل مورد استقبال محمدجواد محمدی‌زاده معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط زیست، سفیر جمهوری اسلامی ایران در برزیل و جمعی از مقامات برزیل قرار گرفت».

۳-دقیقا چه مقامی از برزیل به استقبال رئیس جمهورکشورمان رفته است؟‌

۴-۵-۶در هماهنگی‌های صورت گرفته قرار بوده که چه کسی از رئیس جمهور در فرودگاه استقبال کند؟ آیا این امر صورت گرفته؟‌ واکنش مقامات دیپلماتیک کشورمان به این مسئله چه بوده است؟‌ 

۷-منابع خبری برزیل روز سه‌شنبه خبر دادند که دیلما روسف، رییس‌جمهوری برزیل، درخواست همتای ایرانی خود، محمود احمدی‌نژاد، برای دیداری دو جانبه در حاشیه کنفرانس «ریو +۲۰» را رد کرده‌ است. آیا این مسئله صحت دارد؟

۸-آیا در هماهنگی‌های صورت گرفته برای این سفر دیدار رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور برزیل تنظیم شده بوده است؟

۹- چرا این دیدار لغو شده و واکنش دیپلماتیک ایران چه بوده است؟ 

۱۰-در خبرها آمده که قرار بوده در روز پنجشنبه و همزمان با حضور محمود احمدی نژاد در برزیل، از یک ستون بدل ستون‌های تخت جمشید که از سوی دولت ایران به این شهر اهدا شده‌ بود رونمایی شود. ولی ادواردو پائس، شهردار ریو دوژانیرو، این مراسم را لغو کرده است. آیا این خبر صحت دارد؟‌ دلیل این لغو چه بوده و واکنش ایران به این مسئله چه بوده است؟ 

۱۱-به غیر از شرکت در اجلاس ریو+۲۰ برنامه دیگری در دستور کار سفر رئیس جمهور به برزیل وجود داشته است؟‌ اگر تنها برنامه سفر حضور در این نشست بوده ضرورت شرکت رئیس جمهور در این اجلاس چه بوده است؟‌

۱۲-آیا سطح این اجلاس متناسب با شرکت رئیس جمهور کشورمان بوده است؟ چند رئیس جمهور دیگر در این اجلاس شرکت کرده‌اند؟‌ آیا شرکت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کفایت نمی‌کرد؟‌ چه مسئله ای شرکت رئیس جمهور در این اجلاس را ضروری می‌کرد؟

/۲۷۲۱۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.