۱۶هزار مدرسه در سایه هوشمند سازی به اینترنت مجهز شدند

۱۶هزار مدرسه در سایه هوشمند سازی به اینترنت مجهز شدند

در آستانه سال تحصیلی جدید ۱۶ هزار مدرسه در سطح کشور به شبکه اینترنت با پهنای باند دو مگابایت مجهز شدند.

به گزارش عصر ارتباط، سال تحصیلی ۹۱- ۹۲ را دانش‌آموزان ۱۶ هزار مدرسه کشور با شبکه اینترنت دو مگابایتی آغاز خواهند کرد، پیش از این نیز وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود در صورت همکاری مخابرات استان‌ها و ترمیم زیرساخت‌های مخابراتی، تمام مدارس کشور تا پایان سال تحصیلی ۹۱ به شبکه اینترانت متصل خواهند شد.

تاکنون نزدیک به ۵۳۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح هوشمند سازی مدارس و اختصاصا در زمینه تامین تجهیزات هزینه شده است و امسال نیز قریب به ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات هوشمندسازی مدارس که تنها شامل برد هوشمند و کامپیوتر است در نظر گرفته شده است.

با این وجود هوشنگ فتحی مدیرعامل ماشین های اداری خوزستان، در گفتگو با خبرنگار عصر ارتباط، هزینه هوشمندسازی هر کلاس ۳ میلیون تومان برآورد کرده است.

تامین تجهیزات بدون محتوا

یوسف نوری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و و پرورش با بیان اینکه برای تولید محتوایی که خوراک پس از هوشمند سازی مدارس است، باید شبکه ملی رشد راه‌اندازی شود، گفت:«شبکه ملی رشد ابزار محتواسازی این طرح به شمار می‌رود که بر مبنای آن بستری ایجاد خواهد شد تا آموزگاران بتوانند با بهره‌گیری از این ظرفیت، علوم مختلف را تحلیل محتوا کنند.»

او همچنین از راه‌اندازی فاز نخست شبکه ملی رشد با همکاری دانشگاه صنعتی شریف خبر داد و افزود: «تا پایان آبان ماه امسال، فاز اول این شبکه با همکاری دانشگاه صنعتی شریف راه‎اندازی خواهد شد که در کنار تجهیزاتی که تاکنون تامین شده است موجب شکل‌گیری شبکه یادگیری مفید و موثری برای فرهنگیان، دانش‌‏آموزان و اولیای آنان می‌شود.»

این در شرایطی است که هنوز شبکه ملی رشد به عنوان یک ابزار محتواساز پس از چند سال که از مطرح شدن این طرح می‌گذرد هنوز به مرحله اجرا نرسیده اما تجهیزات بسیاری در مدارس کشور نصب شده و طبق آخرین آمار اعلام شده تاکنون ۱۶۰۰ مدرسه در سطح بالای هوشمندسازی قرار گرفته‌اند که این صرفا به معنای نصب تجهیزات است که بدون وجود محتوای مناسب نمی‌تواند نقشی در آموزش و پرورش دانش‌آموزان داشته باشد.

همین‌طور طبق اعلام رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و و پرورش قرار است تا پایان سال جاری نیز مدارس کشور به شبکه اینترانت متصل شوند که باز هم بدون محتوا نمی‌تواند ثمربخش باشد.

به گفته نوری کتاب هوشمند سازی مدارس نیز توسط آموزش و پرورش تدوین شده است و وزارت‌خانه متبوعش با توجه به اقدامات اجرایی در حوزه دولت الکترونیکی، ‌سال گذشته رتبه دوم را در میان دستگاه‌های کشور کسب کرده است.

هوشمند سازی مدارس زیر ذره‌بین آمارها

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش آماری در خصوص هوشمند سازی مدارس و گفت:«آموزش و پرورش با بیش از یک میلیون فرهنگی و ۱۳ میلیون دانش‎آموز در ۱۰۳ نقطه کشور دارای ظرفیت بالایی برای تحقق اهداف این طرح است و تمامی برنامه‌های این وزارت‌خانه نیز روی آن متمرکز شده است.»

طبق آخرین آمارهایی که وزارت آموزش و پرورش به عصر ارتباط اعلام کرده ،‌ تاکنون ۸ هزار و ۶۴۶ مدرسه در مقطع ابتدایی و در دوره‌های راهنمایی و متوسطه در مجموع نزدیک به ۶ هزار و ۳۹۴ مدرسه در فرآیند هوشمند سازی قرار گرفته‌اند و متاسفانه برای مقطع دبیرستان به طور مستقل آماری منتشر نشده است.

همینطور در شهر تهران یک هزار و ۳۹۰ مدرسه یعنی مجموعه دو هزار و ۸۲۳ کلاس درس هوشمند شده‌اند و در شهرستان‌های استان تهران نیز ۶۸۷ مدرسه و در مجموع هزار و ۱۴۵ کلاس درس تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

این در شرایطی است که به موجب بند الف ماده ۱۹ برنامه پنجم توسعه کشور،‌ وزارت آموزش و پرورش تنها ۳ سال دیگر برای اجرای کامل طرح هوشمندسازی مدارس کشور فرصت دارد.

از اهداف اجرای طرح هوشمندسازی مدارس، تامین و توسعه تجهیزات و امکانات زیرساختی در حوزه فناوری‌های ارتباطی اعلام شده است و طی آن همه آموزشگاه‌های کشور باید از حداقل تجهیزات مربوط به هوشمندسازی مدارس بهره‎مند شوند.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.