۱۷ دستگاه مادر از ورود اطلاعات خود خودداری کردند

به جریان افتادن پرونده مبهم سامانه ثبت حقوق و مزایا و اعلام رسمی سازمان اداری و استخدامی نشان داد که همچنان برخی دستگاه‌ها که تعدادشان کم هم نیست حتی حاضر به ورود به سامانه نشده و هیچ اقدامی جهت شفاف‌سازی پرداخت‌ها نکرده‌اند. در کنار آن دستگاه‌هایی مانند دیوان محاسبات و مجلس که مکلف به نظارت بر این جریان هستند، خودشان هم اطلاعی از وضعیت پرداخت‌هایشان ارائه نداده‌اند.

۱۷ دستگاه مادر از ورود اطلاعات خود خودداری کردند

به گزارش ممتاز نیوز، راه انداری سامانه ثبت حقوق و مزایا و ایجاد شفافیت در پرداخت‌ها، زمانی به برنامه ششم توسعه آمد و در ماده ۲۹ به تکلیفی برای دستگاه‌های مشمول تبدیل شد که قبل از آن ماجرای فیش‌های نجومی پیش آمده و چالش و حواشی بسیاری ایجاد کرده بود؛ از این رو قرار شد با راه‌اندازی این سامانه دستگاه‌ها به سمت شفاف سازی پیش‌بروند ولی آنچه که در این سال‌ها اتفاق افتاد نشانی از عملکرد مثبت و دقیق در این رابطه نداشت.

اما اخیرا سازمان اداری و استخدامی از برخورد با دستگاه‌هایی که برای ثبت اطلاعات ورود نکرده‌اند خبر داد و اعلام کرد که در راستای اجرای قانون بودجه، پرداخت حقوق کارکنان در آبان ماه انجام نخواهد شد؛ مگر دستگاههایی که به طور کامل اطلاعات خود را وارد کرده باشند.

گرچه در سال‌های اخیر درخواست افکار عمومی از سازمان اداری و استخدامی در رابطه با اعلام گزارشی از وضعیت سامانه حقوق و مزایا و پرداخت‌ها بی‌نتیجه مانده بود ولی لطیفی-رئیس سازمان اداری و استخدامی- در تازه‌ترین اظهارات خود  از آماری جدید رونمایی کرده است که به نوعی نشان می‌دهد دستگاه‌هایی که در چند سال اخیر هم روند ورود آنها به سامانه مورد نقد بود، همچنان زیر بار این تکلیف قانونی نرفته‌اند.

۱۷  دستگاه مادر از ورود اطلاعات خودداری کردند

بنابر گزارش معاون رئیس جمهور، از۱۵۰ دستگاه اصلی و مادر که در سامانه پاکنا احصا شده‌اند، نزدیک به ۳۰ دستگاه به طور تقریبا کامل و ۴۰ دستگاه بیش از ۸۰درصد از اطلاعاتشان را وارد کرده‌اند ولی ۱۷ دستگاه هیچ اطلاعاتی را در سامانه ثبت نکرده‌اند.

کم کاری گمرک، بانک مرکزی، وزارت ورزش و…

رئیس سازمان اداری واستخدامی اشاره‌ای هم به وضعیت دستگاه‌ها داشته که قابل تامل است. وی گفته که نهاد ریاست جمهوری تا حدودی وضعیت خوبی در ورود اطلاعات دارد ولی از آنچه که مد نظر است فاصله دارد. در بین دولتی‌ها اشاره شده به اینکه دستگاه‌هایی مانند گمرک اطلاعات کمی ارائه کرده و از بانک مرکزی هم اطلاع چندانی در دست نیست. همچنین بین صندوق‌ها و یا شرکت‌ها اوضاع مناسب نیست. به عنوان مثال صندوق کار آفرینی امید هیچ اطلاعی از حقوق های خود نداده و سازمان خصوصی سازی و سازمان غذا و دارو یا وزارت ورزش، پارک‌های فن آوری و دانشگاه‌های دولتی هم چنین وضعی دارند.

 نظارتی‌ها نظارت نشدند!

اما در اظهارات رئیس سازمان اداری واستخدامی، کم کاری دستگاه‌های نظارتی در اجرای تکلیف قانون مورد توجه است . به گفته وی دیوان محاسبات، مجلس و سازمان حسابرسی در این رابطه وضع مناسبی نداشته و اطلاعات حقوقی خود را بارگذاری نکرده‌اند.

این در حالی است که دیوان محاسبات که خود بازوی نظارتی به شمار می‌رود در حالی در سال پایانی برنامه ششم توسعه یعنی بعد از گذشت چهار سال هنوز حاضر به شفاف سازی حقوق های خود نشده که چندی پیش در گزارش تفریغ بودجه ۱۳۹۹ از وضع نامطلوب سامانه حقوق و مزایا و عدم اجرای قانون انتقاد کرده بود و در این گزارش تاکید داشت که در سال گذشته ۲۳۲ دستگاه اجرایی اطلاعات خود را در سامانه “کارمند ایران” ثبت کردند ولی در رابطه با سامانه ثبت و حقوق و مزایا ۶۳۲ دستگاه اجرایی اطلاعات خود را هنوز در این سامانه ثبت و به روزرسانی نکرده اند.

به هر حال با توجه به شرط تعیین شده برای پرداخت حقوق آبان ماه، این انتظار وجود دارد که برای این دستگاه ها هم پرداخت حقوق انجام نشود، مگر اینکه به الزام سازمان اداری و استخدامی عمل کنند که بر اساس آن باید هر دستگاه‌ به این سازمان تعهد کتبی بدهد که اطلاعات را هرچه سریع‌تر در سامانه وارد کند تا  مجوز پرداخت حقوق کارکنان برای آن صادر شود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.