۲۰ مسافر در چادرهای مسافرتی دچار مسمومیت با CO شدند

۱فروردین ۱۳،

به گزارش ویژه نامه نوروزی مشرق، دکتر غفور راستین در گفتگو با ایمنا گفت: متاسفانه در دو روز قبل با سرد شدن هوا در ساعات شب و بی احتیاطی مسافران مستقر در باغ فدک اصفهان و استفاده از گاز پیک‌نیک برای گرم کردن داخل چادر مسافرتی خود، تعداد ۲۰ نفر از هموطنان‌مان از جمله یک زن باردار دچار مسمومیت با گاز سمی منوکسید کربن شدند.

وی افزود: این اشخاص پس از ملاحظه‌ی علائمی چون سردرد و سرگیجه به پایگاه فوریت‌های پزشکی مستقر در محل اسکان خود در باغ فدک مراجعه کردند و با تلاش کارشناسان اورژانس، مورد معاینه و اکسیژن درمانی قرار گرفتند.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان تاکید کرد: گاز مونوکسید کربن (CO) یکی از خطرناکترین گازهایی است که می‌تواند سبب مسمومیت تنفسی و مرگ شود. این گاز بی‌رنگ و بی‌بو است و بر اثر احتراق ناقص مواد سوختنی تولید می گردد.

راستین خاطرنشان کرد: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، عدم استفاده از وسایل گاز سوز و گرمایشی بدون دودکش، کنترل دودکش قبل از استفاده وسایل گرمایشی و اطمینان از باز بودن مسیر آن، روشن نکردن اتومبیل در پارکینگ در بسته به مدت طولانی، اجتناب از قرار دادن منقل یا شعله باز در زیر کرسی، عدم نصب آبگرمکن در حمام از جمله مواردی است که جهت جلوگیری از گازگرفتگی باید رعایت شوند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در چند روز اخیر چندین مورد مسمومیت با CO نیز در بین شهروندان اصفهانی داشته‌ایم، اظهار داشت: سردرد، سرگیجه، تهوع و بیقراری، تنگی نفس، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید، کبودی دست و پا و اطراف لب‌ها که در نهایت منجر به تشنج، بیهوشی و مرگ می‌شود از علائم و نشانه‌های اخطار دهنده‌ی مسمومیت با گاز CO است.

دکتر راستین تصریح کرد: در صورت مواجه شدن با فرد مصدوم گازگرفته، ابتدا جلوی دهان و بینی خود را با ماسک یا پارچه مرطوب بپوشانید، وسیله‌ی گرمازا را خاموش و درب و پنجره را باز کنید، فورا مصدوم را از منطقه آلوده وارد هوای آزاد کرده و سریعاً با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیرید، کمربند و یقه مصدوم را باز کنید، در صورت کاهش هوشیاری مصدوم اقدام به باز کردن راه هوایی وی نموده و در صورت لزوم اقدام به احیاء قلبی ریوی نمائید و سپس در صورت نیاز با آتش نشانی (۱۲۵) تماس بگیرید.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.