۲۴ سال؛ میانگین «سن اعتیاد» در ایران/نرخ شیوع اعتیاد در حوزه دانش‌آموزی ۲ درصد است

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: میانگین سن اعتیاد در ایران، ۲۴ سال و چند ماه است و این سن اعتیاد در دنیا، ۱۹ سال است. همچنین نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت فعال کشور ۵ درصد است و این نرخ در دنیا بالای ۷ درصد است، اگرچه وجود یک معتاد هم در ایران زینبده نیست، لیکن اگر اقدامات جمهوری اسلامی ایران نبود، وضعیت اعتیاد بدی را شاهد بودیم.

۲۴ سال؛ میانگین «سن اعتیاد» در ایران/نرخ شیوع اعتیاد در حوزه دانش‌آموزی ۲ درصد است

به گزارش ممتاز نیوز، دومین پارک مرکز بازپروری، صیانت و اشتغال‌زایی شهید زیادیان با عنوان «روان‌درمانی» با ظرفیت ۱۲۰۰ نفر افتتاح شد، روان درمانی یکی از پارک‌های پنجگانه این مرکز است که با بهره‌برداری همه آنها، ظرفیت مرکز به ۵ هزار نفر خواهد رسید.

دکتر اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر امروز در مراسم افتتاح پارک «روان‌درمانی» مرکز بازپروری، صیانت و اشتغال‌زایی شهید زیادیان، ضمن درود به روح پرفتوح بنیان‌گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و تبریک فرا رسیدن ایام الله دهه مبارک فجر و همچنین قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات انجام شده در این مرکز، به عملکرد جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با موادمخدر اشاره کرد و گفت: تلاش‌هایی که از ابتدای انقلاب در عرصه مبارزه انجام شد، ستودنی است و نتایج خوبی هم به همراه داشته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز در عرصه مبارزه با موادمخدر تقدیم کرده و مبارزه بی‌امانی را در حوزه جلوگیری از ورود و قاچاق موادمخدر و اقدامات خوبی را در حوزه درمان، صیانت و نگهداری از معتادان انجام داده است.

دبیرکل ستاد بیان کرد: میانگین سن اعتیاد در ایران، ۲۴ سال و چند ماه است و این سن اعتیاد در دنیا، ۱۹ سال است. همچنین نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت فعال کشور ۵ درصد است و این نرخ در دنیا بالای ۷ درصد است، اگرچه وجود یک معتاد هم در ایران زینبده نیست، لیکن اگر اقدامات جمهوری اسلامی ایران نبود، وضعیت اعتیاد بدی را شاهد بودیم.

مؤمنی نرخ شیوع اعتیاد در حوزه دانش‌آموزی را ۲ درصد خواند و گفت: این نرخ در آمریکا ۱۷ درصد و در برخی کشورها نیز ۲۰ درصد است که رقم بالایی است. در همه ابعاد اگر بخواهیم شاخص را تعیین کنیم، وضعیت جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از کشورها فاصله زیادی دارد.

وی با اشاره به حوزه ساماندهی معتادان متجاهر بیان کرد: در دنیا سالانه، ۵۰۰ هزار نفر از این معتادان فوت می‌کنند که ۸۶ هزار نفر صرفاً از آن آمریکا هستند. در جمهوری اسلامی ایران نیز حدود ۴ هزار نفر بر اثر مصرف موادمخدر در سال فوت می‌کنند که البته می‌دانیم این عدد در کشورمان رقم بالایی است.

دبیرکل ستاد یادآور شد: سازمان ملل بارها به صورت رسمی از جمهوری اسلامی ایران به دلیل مبارزه با موادمخدر در دنیا تشکر کرده و به شهدای امر مبارزه نیز ادای احترام کرده است. همچنین در حوزه ایجاد سرپناه و نگهداری معتادان متجاهر نیز از ایران قدردانی کرده است.

مؤمنی با بیان اینکه هیچ کشوری در دنیا همانند ایران نیست که همه ظرفیت‌های کشور پای کار آمده باشند تا این آسیب اجتماعی، ساماندهی شود، گفت: برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی مصرف برخی موادمخدر را قانونی کردند و سازمان ملل از این کشورها انتقاد و عنوان کرد که این امر، باعث افزایش تولید و مصرف موادمخدر شده است، به‌گونه‌ای که طبق گزارش سازمان ملل، جمعیت معتادان در آمریکا بعد از ۵ سال، به ۱۴۰ درصد افزایش یافت.

وی افزود: ما در مقایسه با دنیا شرایط بسیار متفاوتی داریم اما در مقایسه با خودمان باید شرایط بهتری داشته باشیم که در این حوزه سپاه، بسیج، ناجا و… پای کار آمده‌اند و همه تلاش خود را انجام می‌دهند.

دبیرکل ستاد یادآور شد: در سال ۹۷ و به دنبال تأکید مقام معظم رهبری برای کنترل و رفع آسیب‌های اجتماعی، تفاهم‌نامه‌های با سپاه تدوین و امضا شد تا ۱۰ اردوگاه نگهداری معتادان متجاهر ایجاد شود که اردوگاه شهید زیادیان یکی از آن ۱۰ اردوگاهی بود که در کمترین فاصله زمانی، فاز اول آن در سال ۱۳۹۸و با ظرفیت ۵۰۰ نفر فراهم شد.

مؤمنی بیان کرد: امروز شاهد افتتاح پارک دوم مرکز شهید زیادیان با ظرفیت ۱۲۰۰ نفری هستیم و این پای کار آمدن؛ یعنی حل آسیب‌های اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران، صرفاً یک شعار و وظیفه یک نهاد نیست.

وی بر توجه به مراحل سم‌زدایی، روان‌درمان، حرفه‎آموزی، جامعه‌پذیری و اشتغال برای تکمیل چرخه درمان تأکید کرد و گفت: این مراحل باید همسو با یکدیگر باشند تا شاهد خروج همه مددجویان از مرکز و عدم بازگشت آنان به این مراکز باشیم؛ زیرا همه کشور و ارکان نظام دغدغه این را دارند تا مددجویان مراکز ترک اعتیاد به سلامت به آغوش جامعه برگردند.

همچنین سردار حسن حسن‌زاده فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران در افتتاح فاز دوم پارک گفت: سپاه و بسیج، مستضعفین تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کردند تا در سراسر کشور کمپ‌های مناسبی را با هدف رفع آسیب‌های اجتماعی احداث و ایجاد کنند.

وی با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری گفت: ایشان فرموده‌اند که «ترتیبی دهید تا آن‌ها بتوانند در یک اردوگاهی مجبور شوند بمانند و خودشان و زندگی‌شان را تأمین کنند، کشت کنند، زحمت بکشند و زندگی خود را تأمین کنند. لذا برنامه‌ریزی کنید. شاید این کار شد، اگر این کار شود، شاید تأثیر اساسی خواهد گذاشت، تحول یعنی این، این یعنی تحول.»

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران با بیان اینکه این مرکز با ظرفیت ۵۰۰ نفر و با چشم‌انداز ۵ پارک راه‌اندازی شده است، گفت: پارک‌های پنج‌گانه این مرکز، شامل سم‌زدایی، روان‌درمانی، حرفه‌آموزی، جامعه‌پذیری و اشتغال است که امروز شاهد افتتاح پارک دوم؛ «روان‌درمانی» هستیم.

حسن‌زاده گفت: بعد از افتتاح این پارک‌ها، ظرفیت مرکز به ۵ هزار نفر خواهد رسید و در این مراحل پنج‌گانه، صیانت از فرد مددجو خانواده‌اش نیز انجام خواهد شد.

وی اذعان کرد: مددجویان افراد خوش استعداد و باهوش، پر تلاش و زحمت‌کش هستند؛ لذا آنان باید در مسیر درمان، صیانت و اشتغال قرار بگیرند، همچنین خروجی این افراد از این مرکز باید مورد توجه قرار گیرد تا در جامعه مشکلی به وجود نیاید و به راحتی پذیرش شوند و وارد بازار کسب‌وکار شوند؛ چراکه مأموریت ما کمک به افرادی است که برای بازگشت به جامعه نیاز به خدمات دارند.

حسن‌زاده در پایان گفت: همچنین در تلاش هستیم تا به زودی بزرگ‌ترین کارگاه خیاطی، نجاری و سالن پیرایشی را در مرکز احداث کنیم، تمام تلاش ما در این مرکز بازگشت معتادان به جامعه بر اساس مراحل و استانداردهای لازم است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.