۴۰ درصد دانش آموزان به خاطر کوله‌پشتی نامناسب گرفتار گردن‌درد و کمردرد می باشند

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : علی سنگی امروز در نشست خبری بازگشایی مدارس که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت:‌ طبق بررسی‌هایی که در وزارت بهداشت انجام شده، ترویج مدارس مروج سلامت و بازنگری در کیفیت آنها مانند سلامت روان، سلامت محیط و سلامت جسمی دانش‌آموزان در حال انجام است تا بسته‌های آموزشی مرتبط تهیه و تدوین شود.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه برای سال تحصیلی جاری ۵ برنامه سلامت محور در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، گفت: آموزش مربیان به ویژه مراقبان بهداشتی، تهیه محتوای آموزشی برای بهداشت یاران در مقطع ابتدایی، تهیه محتوای آموزشی برای والدین با رویکرد سبک زندگی سالم، همگی با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش در حال انجام است.

سنگی گفت: همچنین معاینه دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی را در بدو ورود به دانشگاه از سال قبل آغاز کرده‌ایم و ۳۰ هزار نفر در سال قبل مورد معاینه قرار گرفته‌اند.

مدیرکل سلامت جمعیت و مدارس وزارت بهداشت به خانواده‌ها برای تهیه کیف و کفش مناسب در آغاز سال تحصیلی تازه پیشنهاد‌هایی کرد و گفت: خانواده‌ها باید سعی کنند تا فقط ظاهر زیبا را برای تهیه وسایل فرزندانشان مدنظر قرار ندهند و کیف‌ها و کوله‌پشتی‌های استاندارد که فشاری روی بدن کودکان تحمیل نمی‌کند را تهیه کنند.

وی در مورد عوارض استفاده از کوله‌پشتی‌های غیر استاندارد گفت: ۴۰ درصد دانش‌آموزانی که از کوله‌پشتی‌های غیر استاندارد استفاده می‌کنند دچار درجه‌های خفیف تا شدید دردهای گردن و کمر می‌شوند که در آینده می‌تواند به دردهای مزمن در این نواحی تبدیل شود.

سنگی در مورد مشخصه یک کوله‌پشتی مناسب گفت: جنس کوله‌پشتی‌ها باید عمدتاً چرمی یا برزنتی باشد و متناسب با جثه دانش‌آموز تهیه شود. قطر تسمه‌های کوله‌پشتی حداقل بین ۳ تا ۵ سانتی متر باشد تا به رگ‌های گردن فشار نیاورد.

وی گفت: تهیه کفش‌های سبک طبی با حداقل ۲ سانتیمتر پاشنه را به والدین پیشنهاد کرد و گفت: کفش‌های برزگتر از اندازه پای کودکان به مرور زمان ممکن است به درد ساق پا منجر شود.

سنگی افزود: مهمترین بیماری که در دوران مدرسه باید به آن توجه شود، کج شدن یک طرفه کمر است که به نقل از سنگی در ابتدا علائم مشخصی ندارد و با دردهای خفیف بروز می‌کند و می‌تواند به درجات شدید منجر شود.

وی به خانواده‌ها پیشنهاد کرد تا حتماً در پایان هر روز کیف کودک خود را برای خارج کردن بار اضافی کنترل کنند تا آسیبی به بدن کودکان وارد نشود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.