۴۰ سال با «نیمه تاریک ماه» پینک فلوید

۸فروردین ۱۳،

حسین عیدی‌زاده: ۴۰ سالگی آلبوم «نیمه تاریک ماه» همزمان است با اجرای رادیویی یک نمایشنامه در «رادیو بی‌بی‌سی ۲» که متن آن را سر تام استوپارد، نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس برنده اسکار فیلم «شکسپیر عاشق» نوشته است.

نام این نمایش رادیویی «نیمه تاریک» است و ۲۶ اوت اجرا می‌شود. در این نمایش از موسیقی آلبوم معروف گروه پینک فلوید استفاده شده تا فضایی توهمی و فانتزی به نمایش بدهد.

در این نمایش رادیویی بیل نایی، روفوس یوئل، ایوان رون و آماکا اوکافور بازی خواهند کرد.

دیوید گیلمور عضو گروه پینک فلوید که نمایشنامه استوپارد را «معرکه» توصیف کرده اظهار داشت این نمایش بهترین راه برای گرامیداشت ۴۰ سالگی این آلبوم است.

سر تام استوپارد که یکی از طرفداران پروپاقرص گروه پینک فلوید است از همان سال ۱۹۷۳ علاقه داشته نمایشنامه‌ای با اقتباس از آلبوم «نیمه تاریک ماه» بنویسد. اما استوپارد ۷۶ ساله تا ۴۰ سال بعد راهی مناسب برای اقتباس از آلبوم پیدا نکرد.

نمایش «نیمه تاریک» نیز مثل خود آلبوم به موضوعاتی چون تعارض، حرص و جنون پرداخت. «آرکادیا» و «روزنکرانتس و گلدنسترن مرده‌اند» از معروف ترین آثار استوپارد می باشند. 

پنج دهه با پینک فلوید
گروه راک بریتانیایی پینک فلوید از سال ۱۹۶۵ به رهبری برت آغاز به کار کرد و در دهه ۱۹۷۰ به اوج شهرت رسید.

نیک میسن (درام)، ریچارد رایت (کیبورد)، سید برت (نوازنده گیتار) و راجر واترز (نوازنده گیتار) اعضای این گروه بودند.

اولین آلبوم پینک فلوید با عنوان «نی‌زن بر دروازه‌های سپیده‌دم» در این سال به بازار آمد. دیوید گیلمور به عنوان پنجمین عضو گروه دسامبر ۱۹۶۷ به پینک فلوید پیوست. برت در آوریل ۱۹۶۸ به سبب مشکلات روحی گروه را ترک کرد و پس از او واترز در نوشتن ترانه‌های گروه نقش بسیاری داشت.

«نی‌زن بر دروازه‌های سپیده‌دم» یکی از بهترین آلبوم‌های راک توهم‌زا دهه ۱۹۶۰ یاد می‌شود، گروه پینک فلوید این آلبوم را سال ۱۹۶۷ منتشر کرد.

مارس ۱۹۷۳ این گروه آلبوم «نیمه تاریک ماه» را به بازار عرضه کرد که با ۴۵ میلیون نسخه یکی از پرفروش‌ترین آلبوم‌های تاریخ موسیقی شد. موضوع این آلبوم شامل پیری، تعارض و جنون است؛ که مورد آخر احتمالاً از وضعیت روحی وخیم سید برت، الهام گرفته شده‌است. پینک فلوید برای اولین بار در این آلبوم از musique concrète و متن‌های مفهومی و فیلسوفانه استفاده کرد که بعداً به عنوان یک علامت تجاری از آثار پینک فلوید شناخته شد.

موفق‌ترین عرضه گروه آلبوم «نیمه تاریک ماه» برای ۷۴۱ هفتهٔ پیاپی (۱۴ سال) در جدول موسیقی آلبوم‌ها در آمریکا، بیلبورد ۲۰۰، باقی ماند که طولانی‌ترین زمان برای هر آلبومی در تاریخ است.

«جانوران» یکی دیگر از آلبوم‌های مهم گروه پینک فلوید است که سال ۱۹۷۷ انتشار یافت. این آلبوم انتقادی گزنده از وضعیت سیاسی اجتماعی بریتانیا در دهه ۱۹۷۰ ارائه کرد. عکس روی جلد این آلبوم یک خوک شناور را درحال پرواز بین دو دودکش نیروگاه بترسی در انگلستان نشان می‌دهد.

پس از جدایی راجر واترز از پینک فلوید در سال‌ ۱۹۸۵، گیلمور به همراه ریچارد رایت و نیک میسن دوباره گروه را تشکیل داد. پینک فلوید بدون واترز در سال ۱۹۸۷ آلبوم «لغزش آنی در عقل» و در ۱۹۹۴ آلبوم «زنگ دسته‌بندی» را منتشر کرد.

یکی از کنسرت‌های تاریخی این گروه سال ۲۰۰۸ برگزار شد. دیوید گیلمور، راجر واترز، نیک میسن و ریچارد رایت در هاید پارک لندن در کنسرت لایو ۸ شرکت کردند. این کنسرت به منظور مبارزه با فقر برپا شد. این آخرین اجرای چهار عضو اصلی پینک فلوید در کنار هم بود. رایت سپتامبر ۲۰۰۸ درگذشت.

تاکنون بیش از ۲۵۰ میلیون نسخه از آلبوم‌های پینک فلوید در دنیا به فروش رسیده است. «یک نعلبکی رمز و راز» (۱۹۶۸)، «اوماگوما» (۱۹۶۹)، «مادر قلب‌ اتمی» (۱۹۷۰)، «کاش این‌جا بودی» (۱۹۷۵) و «برش نهایی» (۱۹۸۳) از دیگر آلبوم‌های پینک فلوید است.

۳۰ مه ۲۰۱۱ راجر واترز به مناسبت سی‌امین سال توزیع آلبوم «دیوار» در پاریس برنامه اجرا کرد. او در دهه ۱۹۸۰ پس از جدایی از پینک فلوید به تنهایی کار خود را ادامه و چند آلبوم به بازار داد.

۵۸۲۴۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.