۶۰ میلیون دلار داروی کمیاب در انبار خاک می‌خورد

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : رئیس سندیکای تولید کنندگان دارو گفت: به سبب ناهماهنگی بین بانک مرکزی، بانک‌های عامل و گمرک حدود ۶۰ میلیون دلار دارو از جمله فاکتور ۸ و شیر خشک‌های رژیمی چند ماه است که در گمرک مانده‌اند.

محمود نجفی در گفت‌و‌گو با فارس افزود: کمبودهای دارویی به سرعت در حال رفع شدن می باشند، تا حدود ۲ ماه پیش تعداد اقلام دارویی که در بازار کمبود داشتند حدود ۳۰۰ قلم بود ولی الان این تعداد به ۶۰ قلم رسیده است.

وی ادامه داد: مشکل اساسی که امروز با آن مواجه هستیم، اثر روانی کمبود دارو در بین مردم است و چون مردم نگرانی از آینده دارند از این نظر که ممکن است نتوانند در آینده داروهای مورد نیازشان را تهیه کنند، داروهای مورد نیازشان را جمع و انبار می‌کنند.

نجفی گفت: این مسئله اثر خودش را بیشتر در مورد داروهای بیماران مزمن مثل دیابت(انسولین) یا داروهای بیماران قلبی نشان می‌دهد و یکباره با تقاضای چند برابر نیاز واقعی این داروها در بازار مواجه شده ایم که خودش عامل کمبود داروست.

رئیس سندیکای تولید کنندگان دارو افزود: بیشترین کمبودها نیز مربوط به بعضی اقلام دارویی وارداتی است که البته مقدار قابل توجهی از این داروها وارد شده اما به سبب ناهماهنگی بین بانک مرکزی، بانکهای عامل و گمرک چندین ماه است که در گمرک مانده و ترخیص نشده‌اند.

وی گفت: معادل حدود ۶۰ میلیون دلار هنوز در انبارهای گمرک مانده‌اند که مهمترین آنها شاید داروی فاکتور ۸ و شیرخشکهای رژیمی باشد که کمبود آنها در بازار نگران کننده شده است.

نجفی ادامه داد: در مورد داروهای تولید داخل مشکل کمتر است و تعداد داروهای تولید داخل که در بازار کمبود دارند به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد که شاید مهمترین آنها شیافها می باشند که این مسائل نیز به سرعت در حال حل شدن است.

رئیس سندیکای تولید کنندگان دارو اضافه کرد: مشکلات دارویی کشور به سرعت در حال حل شدن است و به نظر می‌رسد تا ۲ ماه آینده مشکل خاصی نداشته باشیم به جز کمبودهای مقطعی چند قلم دارو که همیشه بوده و حتی پیشرفته‌ترین کشوهای دنیا نیز به علل مختلف وجود دارد.

وی گفت: با توجه به این روند مثبت، رسانه‌ها نیز باید از نگران کردن مردم و ایجاد جو روانی منفی اجتناب کنند تا ولع و نگرانی مردم که خودش عامل کمبود دارو و سوء استفاده اشخاص سودجو است، بر طرف شود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.