۶۶ شهید پرستار در دوران کرونا/علت تفاوت آمار وزارت بهداشت و نظام پرستاری

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به تعیین تکلیف پرونده ۶۶ شهید پرستار مدافع سلامت در حوزه کرونا، گفت: علت تفاوت آمار ارائه شده از سوی ما و سازمان نظام پرستاری، طولانی شدن پروسه تعیین مصادیق شهداست که این انتقاد وارد است.

۶۶ شهید پرستار در دوران کرونا/علت تفاوت آمار وزارت بهداشت و نظام پرستاری

به گزارش ممتاز نیوز، دکتر عباس عبادی در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت روز پرستار با درود بر روح شهدای مدافع سلامت، گفت: اگر در هر حوزه بویژه حوزه سلامت نتوانیم از مشارکت مردم استفاده کنیم ممکن است به اهداف از پیش تعیین شده نرسیم. کار ما به عنوان یک کار تیمی به سلامت مردم کمک می کند. امیدواریم در دولت جدید مردم را بیشتر در تصمیم گیری های مرتبط با سلامت و آشنایی با حقوق دخالت دهیم. بدون شک آگاهی بخشی و مشارکت آنان در بهبود شاخص‌های مرتبط با نظام سلامت موثر است.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم طی روزهای پیش رو رویکرد نظام سلامت را تغییر دهیم‌. به اذعان متخصصان ما نظام سلامت را گران کنترل می‌کنیم که شاید بخشی از آن به مدیریت منابع انسانی بازمی گردد. تاکید بر استفاده از تکنولوژی‌های های‌تک و شاید توزیع نامناسب این موضوع سبب افزایش قیمت‌ها شده است‌. همکاران پرستار ما با توجه به دوره‌های آموزشی خود این مهارت، دانش و امکان برایشان میسر است که نقش آفرینی بیشتری در توسعه سلامت مردم داشته باشند. این نقد به ما وارد است که ما تنها بخش اندک توانایی همکاران پرستار را استفاده می کنیم، درحالی که اگر در کنار مردم باشیم و نقش پیشگیری و توانبخشی را افزایش دهیم، نیاز به این تعداد تخت بستری نخواهیم داشت چون پیشگیری کردیم. در دو دهه آینده با چالش پیری جمعیت مواجه می‌شویم که یکی از راهکارهای برون رفت از این موضوع توجه به نقش های دیگر پرستار است.

عبادی در پاسخ به سوال درخصوص تعیین مصداق شهدای مدافع سلامت در حوزه پرستاری، اظهار کرد: آماری که به شکل قطعی از شهدای پرستاری در کمیته ۳ نفره تعیین مصداق شدند تعداد ۶۶ نفر پرونده شهادتشان قطعی شده است‌. همکارانی که در دوران کووید۱۹ مرحوم می‌شوند و بحث شهادت برایشان مطرح می‌شود یک فرایندی برایشان پیش بینی می‌شود که مصادیق آن در کمیته ۳ نفره انجام می‌شود. علت تفاوت آمار ارائه شده از سوی ما و سازمان نظام پرستاری، طولانی شدن پروسه تعیین مصادیق شهدا است که این انتقاد وارد است.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگر درباره وضعیت تبدیل قرارداد پرستاران، بیان کرد: نسبت تخت به پرستار دارای دو بخش پرستاران حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای است. یک تخت به ازای پرستار حرفه‌ای ۱.۸ است و در مجموع یک تخت به ازای ۲.۵ نفر است‌ آنچه در شرایط موجود فراهم است نصف این عدد است و اکنون میانگین کشوری تخت به پرستار حدود ۰.۹ است و در برخی مناطق کمتر هم است. اگر همه کارکنان حوزه نظام سلامت با رابط های استخدامی متفاوت را بتوانیم تبدیل وضعیت دهیم بازهم با عدد استاندارد تفاوت داریم. در بسته حمایتی آماده شده وزارت بهداشت شامل ۶ بند است و یکی از بندها این بود که همه همکارانی که در حوزه کرونا داوطلبانه کنار مردم ماندند را تبدیل وضعیت کنیم، با دو هدف رفع کمبود و دوم حرمت نهادن به کسانی که کنار مردم خود ایستادند.

وی افزود: البته سازمان‌های خارج از وزارتخاته که تصمیم گیر هستند موانع قانونی مانند آزمون استخدامی را مطرح می‌کنند که در حال پیگیری است و نظام پرستاری هم کنار ما بوده است و امیدواریم به یک زبان مشترک برسیم. همکاران خارج از وزارت بهداشت باید اهمیت موضوعات مرتبط با سلامت را درک کنند. شاید بتوان از برخی اقلام حیاتی چشم پوشی کرد؛ اما حوزه سلامت چنین نیست. نظام سلامت حقوق اولیه شهروندی است.

عبادی ادامه داد: بحث تعرفه گذاری و فوق العاده خاص با ضریب ۳، تبدیل وضعیت و… را پیگیری می‌کنیم. باید همت کنیم و پیگیر امور باشیم اما بخش دوم مربوط به خارج از وزارت بهداشت است که امیدواریم پیگیری صورت گیرد. پرستاران ظرفیت زیادی دارند و باید از تمام این ظرفیت استفاده شود.

وی درباره جلسه معاونت پرستاری با نهاد ریاست جمهوری، افزود: در این جلسه از شورای عالی بیمه، سازمان اداری استخدامی، نظام پرستاری حضور داشتند ولی متاسفانه نماینده سازمان برنامه و بودجه حضور نداشتند. در جلسه چالش‌ها مطرح شد ولی چون نماینده برنامه و بودجه نبود، کسی نبود تا برای اعتبار خاص حوزه تعرفه گذاری صحبت کند. البته همکاران سازمان استخدامی هم به موانع قانونی اشاره کردند. مقرر شد خلاصه مذاکرات به اطلاع معاون اول ریاست جمهوری برسد تا قبل از روز پرستار دستور ویژه بگیریم. وقتی از مدافعان سلامت صحبت میکنیم بحث جنگ متفاوتی است که جان برکف از سلامت انسان‌ها دفاع کردند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، گفت: مدل تدوین بودجه امسال با مدل های قبلی متفاوت است. سازمان برنامه و بودجه اعتبارات را به شکل گلوبال می‌دهد. اعتبارات N ریال و باز توزیع منابع در وزارت بهداشت صورت می‌گیرد. بنابراین کل بودجه گلوبال است و تعرفه گذاری در قبال این بودجه خواهد بود.

عبادی گفت: به لحاط قانونی همکارانی که در دوره بارداری فعال هستند باید در بخش غیرکووید فعال باشند و هر مورد غیراز این قابلیت پیگرد قانونی دارد.

او تاکید کرد: تفاوتی که نظام پرداخت در حوزه پرستاری وجود دارد این است که همیشه ما نگران نیاز القایی بودیم. روش های غیرپرستاری مبتنی بر انجام یک اقدام است و ممکن است نیاز القایی باشد. پکیج تعرفه گذاری خدمات پرستاری برای جلوگیری از این آفت است و البته باید دقت کنیم بیمار خدمات کم هم دریافت نکند. پرداختی از جیب مردم مشابه سایر خدمات است و چون مدل بودجه نویسی تغییر کرده مکانیسم این امر هم تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی ما برای اجرای تعرفه گذاری بود که اگر  یک چهارم مبلغ در اختیارمان قرار گیرد برای شروع در سه ماه پایانی امسال کفایت می‌کند.

او ادامه داد: سال ۹۳ یک مطالعه‌ای انجام شد که هموطنانی که نیاز به خدمات روانشناسی داشتند ۲۳ درصد بودند و این عدد در دوره کووید افزایش یافت و به ۲۹ درصد رسید. مطالعه طرح بر کارکنان سلامت و پرستاران نشان داد که پرستاران ۷ تا ۸ درصد بیش از میانگین جامعه نیاز به خدمات روانشناسی دارند و این شاهدی برای سختی کار همکاران ما است. مطالعه دیگری ابتدای امسال در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد که همکاران غربالگری شدند و همکاران به ۳ دسته تقسیم شدند. کسانی که خدمات مشاوره لازم نداشتند، کسانی که خدمت فوری لازم داشتند و کسانی که خدمات حد وسط داشتند. نباید از حمایت از پرستاران غافل شویم.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.