۷۰ درصد نارسایی‌ کلیه بر اثر فشارخون/فشارخون یک بیماری خاموش

۰۱ تیرماه ۱۳،
ممتاز نیوز : معاون آموزشی مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد علل نارسایی‌های کلیه و دیالیزی شدن مربوط به بیماری فشار خون است.فشارخون یک بیماری خاموش و بدون علامت است بطوریکه اغلب مبتلایان از بیماری خود مطلع نیستند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از تسنیم ؛ دکتر منصور گتمیری در نشست خبری سمینار تازه‌های فشار خون اظهارداشت: فشارخون پس از دیابت، دومین عامل بروز بیماری‌های کلیوی است بطوریکه بیش از ۳۰ درصد عامل بیماری‌های کلیوی مربوط به فشار خون است و با توجه به بی‌علامت بودن فشارخون ۲۰ تا ۵۰ درصد اشخاص از بیماری فشار خون خود اطلاعی ندارند.

معاون آموزشی مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: فشارخون در جهان رو به افزایش است؛ هم اکنون ۲۰ تا ۳۰ درصد جمعیت عمومی کشورهای مختلف مبتلا به فشار خون می باشند.

دکتر گتمیری افزود: هرچه شاخص‌های بهداشتی یک کشور بهتر باشد به سبب پیشگیری از مرگ و میرها، تعداد اشخاص مسن بیشتر خواهد شد و شیوع فشارخون نیز افزایش می‌یابد، البته فشارخون به دلایل دیگری از جمله افزایش وزن، استرس، آلودگی هوا و توسعه شهرنشینی نیز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به سن امید به زندگی در کشور که از ۵۰ سال مربوط به دوران قبل از انقلاب به ۷۳ سال افزایش یافته و براین اساس تعداد اشخاص مسن در کشور بیشتر شده اند، اظهار داشت: ایران جزو کشورهایی است که آمار موارد ابتلا به فشارخون در آن بسیار است.

در ادامه نشست خبری تازه‌های فشار خون دکتر فرخ لقا احمدی دبیر علمی همایش تازه‌های فشارخون نیز با اشاره به اینکه فشارخون در دوران بارداری، خون‌رسانی به جنین را مختل کرده و رشد جنین را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اظهارداشت: بیشترین عامل بروز فشارخون در دوران بارداری به ویژه ماه‌های پایانی، مسمومیت حاملگی است بنابراین در دوران بارداری حتماً باید فشارخون حداقل ماهی یک بار کنترل شود.

وی با بیان اینکه فشارخون در دوران بارداری یا قبل از آن وجود داشته یا بر اثر عواملی در دوران بارداری ایجاد شده است، بیان داشت: فشارخون در دوران بارداری هم برای مادر و هم برای جنین مشکل ساز است و می‌تواند سبب بروز تشنج، مشکلات کبدی و کلیوی و در طولانی مدت سبب بروز عوارض قلبی برای مادران شود.

دبیر علمی همایش تازه های فشارخون با اشاره به اینکه فشار خون یک بیماری خاموش و بدون علامت است بطوریکه اغلب مبتلایان از بیماری خود مطلع نیستند، افزود: اشخاص تصور می‌کنند فشارخون دارای علائم خاصی است در حالیکه اینگونه نیست و این بدون علامت بودن فشارخون سبب نگرانی است.

وی با بیان اینکه اشخاصی که در خانواده خود دارای سابقه خانوادگی فشارخون می باشند نیاز به کنترل‌های بیشتری دارند و باید نسبت به اندازه گیری فشارخون خود حساس باشند، ادامه داد: اشخاصی که به فشارخون مبتلا نیستند باید سالانه حداقل یک بار، فشارخون خود را اندازه گیری کنند و مبتلایان فشارخون نیز بطور منظم و هفتگی یا روزانه (بنا به نظر پزشک) اقدام به اندازه گیری فشارخون خود کنند.

دکتر احمدی تصریح کرد: برآورد می‌شود تا سال ۲۰۲۵، بالغ بر ۲۹ درصد مردم جهان (معادل یک و نیم میلیارد نفر) مبتلا به فشار خون شوند و فشارخون در کودکانی که نزدیک به سن بلوغ می باشند نیز رو به افزایش است و در نهایت افزایش سن، بی تحرکی، سندرم متابولیک، چاقی، استرس و اختلال خواب را از جمله عوامل ایجاد فشارخون می باشند که بعضی از انواع فشارخون نیز به درمان مقاوم می باشند.

وی افزود: سبب ابتلا به فشارخون در دوران کودکی بیماری‌های ارثی و التهاب سیستم کلیوی و در دوران کودکی نزدیک به سن بزرگسالی، چاقی و بی تحرکی است و افزایش بی رویه وزن در کودکان یکی از علل اصلی بروز فشارخون در آنان به شمار می رود و کاهش رژیم‌های غذایی سالم مانند کاهش مصرف میوه و سبزی در وعده‌های غذایی روزانه به سبب مصرف تنقلات بی‌ارزش سبب حذف املاح موثر در تنظیم فشارخون (مانند پتاسیم و منیزیم) و در نتیجه فشارخون می گردد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.