۷ خوان رستم را رد کردیم، ۱۴ خان دیگر مانده / پاسخ‌های مسعود ده‌نمکی به پرسش‌های کاربران خبرآنلاین

۱۶اردیبهشت،

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسعود ده‌نمکی که به بهانه اکران فیلم «رسوایی» مهمان کافه خبر بود، به بعضی از پرسش‌های کاربران پاسخ داد. در ادامه سوالات کاربران و پاسخ‌های کارگردان «رسوایی» را می‌خوانید.

محمد جواد پورمحمدی: آقای ده نمکی با توجه به فیلمنامه خوبی که فیلم «رسوایی» دارد، انگیزه شما از انتخاب اکبر عبدی به عنوان نقش روحانی چه بود؟ چرا اکبر عبدی رو انتخاب کردید که فیلمتان اینقدر حاشیه ساز بشه؟ به خاطر فروش بیشتر بود یا قصد دیگری داشتید؟
مسعود ده‌نمکی: همه این‌ها می‌تواند باشد. به هر حال من به توانمندی‌ها اکبر عبدی ایمان داشتم و می‌دانستم می‌تواند نقشی را که می‌خواهم در آورد. در ایران عقبه بازیگر در قابل باور بودن نقش او موثر است. مردم اکبر عبدی را از پیش دوست دارند و به خاطر همین همذات پنداری با او انجام می‌دهند. اینکه شما بازیگر کمدی را بیاوری و در نقش جدی بگذاری یعنی سینما. اما نمی‌دانم چرا این مسائل به چشم نمی‌آید.

من از فیلم آقای ده نمکی بسیار خوشم آمد و بعضی از صحنه‌ها گریه‌ام درآمد اما به نظرم منبرهای روحانی فیلم کمی پیش پا افتاده و دم دستی در حد برداشت سطحی حکایات ابوسعید و اشعار حافظ و… بود. می‌شد با استفاده از دقت بیشتر در منابر و تکیه کلام‌های آیت الله ناصری شخصیت روحانی را بهتر نمایش بدید.
ده‌نمکی: سعی من این بود که منبر و وعظی نشان ندهم. اتفاقا در فیلم منبر بسیاری نمی‌بینیم و منبر این روحانی به یک صحنه کوتاه ختم می‌شود. من فکر می‌کردم، مخاطب منبر بسیار می‌بیند، اما اینجا نمی‌خواهد منبر ببیند. به نظرم سینمایی کردن این صحنه‌ها به این شکل است که در فیلم نمایش داده شده است.

حسین از قم: از آقای ده نمکی بپرسید سبب توقف اکران فیلم رسوایی در قم چیست؟ این در حالی است که اکران خصوصی آن در مدرسه معصومیه قم مورد استقبال طلاب واقع شد و حتی از ایشان تقدیر هم به عمل آمد.
ده نمکی: در مورد مسائل قم به احترام بسیار از مسئولان سکوت می‌کنم.

آریا: «رسوایی» چه زمانی درشبکه نمایش خانگی پخش می‌شود؟ ما در شهرستانمان سینما نداریم.
ده نمکی: دو سه ماه بعد از اکران در شبکه نمایش خانگی می‌آید. نیمه اول یا دوم تابستان.

محمدرضا: نقشی که خانم شاکردوست در رسوایی بازی می‌کند از ابتدا تا انتهای فیلم یکسان هست در حالی که قرار است تغییر کند. چرا شما تغییر را در شخصیت هیچ وقت به صورت ملموس نشون نمی‌دهید؟ این ضعف جدی تمام آثار شماست.
ده نمکی: تغییر اگر ملموس باشد از مدیوم سینما خارج می‌شود. در مورد «اخراجی‌ها» هم همین حرف‌ها را می‌زدند. برای افسانه تحول یعنی اینکه تحمل صدای اذان را نداشت و بعد از اتفاقاتی که برایش می‌افتد از شنیدن صدای اذان لذت می‌برد.

فیلمنامه‌های خوبی دارید ولی‌ کاش یک نویسنده بر روی داستان‌ها کار کند تا پر محتوا‌تر باشد.
ده نمکی:
یک بخش دعوایی که با بسیار‌ها داریم این است که می‌گویند محتوای فیلمنامه‌ها بسیار است.

چرا در مورد سوء استفاده‌های مالی مدیران شرکت‌ها فیلم نمی‌سازید؟
ده نمکی:
فکر کنم نشان دادن فقر و مفاهیم اجتماعی در فیلم به همین مسائل برمی گردد و این پیامد‌ها معلول این مسائل است.

ستاره: چرا آقای تفتی اوایل فیلم لکنت دارد و به مرور این لکنت از بین می‌رود. آیا راکوردی وجود نداشته است؟
ده نمکی:
این بسیار خوب است که مردم فیلم را دقیق می‌بینند. بعضی تیک‌های عصبی موقع عصبانیت اتفاق می‌افتد. اگر به این سبب باشد لکنت‌های‌گاه و بی‌گاه درست است اما اگر راکورد حفظ نشده باشد اشکال فنی است.

آقای ده نمکی مهره مارتان را از کجا خریدید که در هرکاری پا می‌ذارید موفقیت چشمگیر کسب می‌کنید؟ ما که در هر کاری پا می‌گذاریم فقط بخور و نمیر در می‌آوریم. لطفا ارشاد فرمایید.
ده نمکی:
این چیز‌ها دست خود آدم نیست. در کار همه چیز مهم است. اسم فیلم، موضوع آن، بازیگران و… اما همه این‌ها هم نیست. زمان‌شناسی برای زدن بسیار حرف‌ها مهم است. اگر من حرف‌های روزنامه «شلمچه» را الان بزنم کسی به آن توجه نمی‌کند، چون آن موقع زمان این حرف‌ها بود، اما الان جامعه از این حرف‌ها اشباع شده است. من بسیار وقت‌ها با خدا در رودربایسی قرار می‌گیرم. به طور مثال در «اخراجی‌ها ۱» گفتم خدایا کمکم کن این فیلم داستانی است. سر «اخراجی‌ها ۲» گفتم خدایا می‌گویند اولی اتفاق بود کمک کن روسفید خارج بیایم. سر «اخراجی‌ها ۳» دیگر رویم نشد، اما گفتم خدایا می‌گویند تا سه نشه بازی نشه. این یکی دیگر ژانر سیاسی است. اما سر «رسوایی» گفتم خدایا دیگر چیزی نمی‌گویم خودت هر کاری صلاح می‌دانی بکن. نباید رویم را بسیار می‌کردم. دیگر چه چیزی از خدا می‌خواهم. برای بسیار‌ها یک فیلم پر فروش در تمام عمرشان کافی است. نیت بسیار مهم است. سر «رسوایی» گفتم خدایا می‌خواهم یک مفهوم معنوی نشان دهم و با مسائل دنیوی‌اش کاری ندارم. کل سهام فیلم را هم واگذار کردم. بحث تبلیغات فیلم بسیار مهم بود. اما گفتم مثل بقیه فیلم‌ها و بدون تبلیغات جلو برویم. برای من این مهم است، در سال ۹۲ با موضوع عرفان مخاطبی که متهم به دین گریزی است را به سینما بکشانم.

چطور با انتقادهای تندی که به بعضی مسئولان در فیلم‌هایتان دارید، اینقدر راحت مجوز می‌گیرند؟
ده نمکی: ما هفت خوان رستم را رد کردیم و تازه فهمیدیم ۱۴ خوان دیگر هم روبه رویمان است. هنوز هم داریم خوان‌ها را رد می‌کنیم که فیلم در اکران با مشکل مواجه نشود.

۵۷۲۴۶

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.