۸۵ درصد بیماری‌های محیطی از طریق “مواد غذایی” منتقل می‌شوند

فروردین ۱۴۰۳

بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۸۵ درصد بیماری‌های محیطی نظیر مسمومیت‌ها، بیماری‌های تب‌دار، و عفونت‌های گوارشی و تنفسی از طریق آب و مواد غذایی می‌شوند.

سعید هاشمی کار‌شناس ارشد بهداشت محیط، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان ممتاز نیوز، اظهار داشت: بسیاری از بیماری‌های عفونی و همچنین بعضی از بیماری‌های غیرواگیر می‌تواند از طریق آب و مواد غذایی به انسان منتقل گردد که بعضی از این بیماری‌ها با مرگ‌ومیر بالایی همراه بوده و می‌تواند در مدت زمان کوتاهی، طیف وسیعی از اشخاص جامعه را مبتلا کند. 

وی با بیان اینکه بیشترین سهم بیماری‌های منتقله توسط محیط مربوط به آب و موادغذایی است، تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۸۵ درصد بیماری‌های محیطی نظیر مسمومیت‌ها، بیماری‌های تب‌دار و عفونت‌های گوارشی و تنفسی از طریق آب و موادغذایی منتقل می‌شوند. 

هاشمی افزود: مسمومیت‌های غذایی بوتولیسم، استافیلوکوکسی، کلستریدیوم و پریفرینژنس با سیلوس سرئوس (نوع اسهالی و نوع تهوع‌آور)، مهم‌ترین مسمومیت‌های غذایی است که عامل بیماری به راحتی از طریق غذا به ویژه غذاهای کنسروی، فرآورده‌های گوشتی و لبنی آلوده می‌شود. 

وی یادآور شد: سالمونلوز، تب تیفوئید و پاراتیفوئید، شیگلوز، وبا، بروسلوز، توبوکلوزیس، دیفتری، عفونت استرپتوکوکی و انواع اسهال از دیگر بیماری‌های منتقله از محیط می باشند که راه معمول سرایت آن‌ها آب و موادغذایی آلوده و غیربهداشتی است. 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.