۱۰ نقطه از دریاها که محل امنی برای دزدان دریایی است

فروردین ۱۴۰۳

دزدان دریایی طی سال‌های قبل رشدی قارچ‌گونه داشته‌اند. شبکه‌های خبری روزانه خبرها یا اتفاقی تازه در اختیار دارند تا از حمله دزدان دریایی به خدمه کشتی‌ها، غارت قایق‌ها یا سرقت از کشتی‌ها و حتی آسیب وارد کردن به خدمه کشتی، زمانی که باج درخواستی برای آزادی گروگان‌ها به آنها پرداخت نشده حکایت کنند.

به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز، گسترش دزدی دریایی در دوران کنونی تنها به یک دریا یا منطقه خاص محدود نمی‌شود. این پدیده تقریبا در هر نقطه از جهان گسترش یافته است. در ادامه به ده منطقه که بیشتر از دیگر مناطق، تحت تاثیر معضل دزدی دریایی قرار گرفته‌اند و خطر و تهدید در آنها به اوج خود رسیده، پرداخته می‌شود:

تنگه مالاکا: این تنگه که در اقیانوس هند واقع شده، یکی از اصلی‌ترین مناطقی است که مورد هجوم دزدان دریایی قرار دارد. از آنجا که این تنگه دروازه‌ای تجاری برای کانال سوئز، مصر و اروپاست، یکی از مهم‌ترین مسیرهای ناوبری دریایی هند و چین به شمار می‌رود و به همین سبب بشدت در معرض حملات دریایی قرار دارد. با این همه مقامات اندونزی، مالزی و سنگاپور برنامه‌های مشترکی را برای کاهش وقوع درگیری‌ها و حملات دزدان دریایی با یکدیگر در دست اجرا دارند.

دریای جنوب چین: دزدان دریایی این منطقه که عموما مالزیایی یا اندونزیایی می باشند، از جمله خطرناک‌ترین دزدان دریایی می باشند که دست به شرارت‌های فجیعی می‌زنند. دزدی دریایی دریای جنوب چین در محدوده آبی مالزی رخ داده و سببات نگرانی شدید مقامات این کشور را فراهم آورده است.

خلیج عدن: این نام بیش از دیگر مناطق خطرناک دریایی به گوش ایرانی‌ها آشناست. خلیج عدن به عنوان ورودی دریای سرخ از مناطق اصلی و بحران‌زده تحت سلطه دزدان دریایی است. این خلیج یکی از اصلی‌ترین مسیرهای تجاری منتهی به کانال سوئز است و نزدیک بودن به سومالی آشوب‌زده، موقعیت خطرناکی برای آن رقم زده است. شرارت و غارت‌های دزدان دریایی سومالی در این مسیر ناوبری دریایی برای مقامات و شرکت‌های حمل و نقل دریایی مشکلات فراوانی به وجود آورده است تا آنجا که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای حفاظت از کشتی‌های ایرانی وارد منطقه مورد نظر شده و در درگیری با دزدها ضربات مهمی به آنها وارد کرد.

خلیج گینه: یکی از مناطقی است که بحران دزدی دریایی در آن رو به رشد است و در عین حال بخش وسیعی از شمال غرب آفریقا و آنگولا را پوشش می‌دهد. این خلیج یکی از مهم‌ترین مسیرهای تجارت نفت خام به قاره‌های اروپا و آمریکاست و همین موضوع این منطقه را تبدیل به هدفی مناسب برای تبهکاران دریایی کرده است. براساس آمار اداره بین‌المللی دریانوردی IMB، تاکنون ۲۷ حمله دریایی در این منطقه رخ داده است و با توجه به این که تعریف مشخصی از دزدی دریایی وجود ندارد، احتمال می‌رود بسیاری از حملاتی که در این منطقه رخ داده گزارش نشده باقی مانده باشند.

بنین: این منطقه در آفریقا از دیگر نقاطی است که تحت سلطه دزدان دریایی قرار گرفته است و یکی از پرخطرترین مناطق در زمینه حمل و نقل دریایی به شمار می‌رود. سازمان بین‌المللی دریانوردی یا IMO تاکنون برای مقابله با دزدی‌های دریایی در این منطقه بحران زده اقدامات بسیاری انجام داده است که البته هنوز باید در انتظار نتایج این اقدامات بود.

نیجریه: این کشور در بخش غربی آفریقا به کندوی دزدان دریایی شهرت یافته است. خطر مواجه شدن با دزدان دریایی در این منطقه به حدی بالاست که نیجریه به عنوان یکی از پرخطرترین مناطق حمل و نقل دریایی رتبه‌بندی شده است. پوشش امنیتی ضعیف مقامات نیروی دریایی نیجریه نیز عاملی بر افزایش میزان وقوع دزدی‌های دریایی در این منطقه شده است. همچنین گزارش شده که به سبب شدت بالای خطر حمله دزدان دریایی، شرکت‌های حمل و نقل برای حمل کالا از میان کمربند دریایی غرب آفریقا به پوشش بیمه سنگین نیاز دارند. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها میان دزدی‌های دریایی بخش غربی آفریقا با سومالی در این است که دزدان دریایی غرب آفریقا نسبت به همتایان سومالیایی خود فعالیت‌های خفیف‌تری دارند.

سومالی: فقر شدید ناشی از جنگ‌های داخلی، ناکارآمدی دولت و دفن حجم بسیاری از زباله‌های سمی دریایی که در آب‌های سومالی بوفور یافت می‌شوند، از اصلی‌ترین دلایل بالا بودن وقوع دزدی‌های دریایی در منطقه سومالی به شمار می‌روند. این بحران در منطقه سومالی منجر به افزایش سریع حق بیمه حمل و نقل دریایی در این منطقه شده است. دزدی دریایی در سومالی به یکی از معضلات بین‌المللی تبدیل شده است زیرا ساکنان این کشور به این نتیجه رسیده‌اند که تنها گزینه برای غلبه بر فقر و دیگر دشواری‌هایی که گریبانگیر آنهاست، دزدی دریایی است.

اندونزی: این کشور نیز میان اصلی‌ترین کشورهایی قرار دارد که با بحران دزدی دریایی دست و پنجه نرم می‌کنند. بیشترین میزان حملات دزدان دریایی در مناطق آنامباس، ناتونا و جزایر مروندانگ رخ می‌دهد، مناطقی که دزدان دریایی از تاریکی شب برای حمله به کشتی‌ها استفاده می‌کنند. واکنش تنبیهی مقامات اندونزی نسبت به دزدان دریایی دستگیر شده نیز بشدت خفیف و سطحی است و همین موضوع سبب افزایش نگرانی مجامع جهانی شده است.

دریای عرب: دریای عمان یکی از بخش‌های بحران‌زده دریای عرب است که دائما مورد هجوم دزدان دریایی قرار دارد. با این همه مقامات و سازمان‌ها نسبت به پوشش امنیتی که در خلیج عدن و سواحل سومالی اجرا می‌شود، توجه چندانی از خود نشان نمی‌دهند. یکی از دلایل این سهل‌انگاری محدود بودن تعداد نیروهای دریایی برای پوشش دادن کامل و موثر این منطقه است و سبب دیگر نیز موقعیت جغرافیایی این منطقه است.

اقیانوس هند: آب‌های اقیانوس هند نیز طعمه شرارت دزدان دریایی است، دزدانی که از کشورهای غارت‌زده‌ای مانند سومالی آمده‌اند و برای هندی‌ها و کشتی‌هایی که از دیگر کشورها وارد این اقیانوس شده‌اند مشکلات فراوانی به وجود آورده‌اند. اقیانوس هند یکی از اجتناب‌ناپذیرترین مسیرهای ناوبری دریایی است و همین موضوع می‌تواند سبب گرایش دزدان دریایی به این آب‌های بیکران را کاملا توضیح دهد.

دزدی دریایی جنایتی است که بدون درنگ باید نسبت به آن چاره‌ای اندیشیده شود. کمیته دریانوردی بین‌المللی و سازمان‌های مختلف سهم خود را در حل این معضل به دوش گرفته‌اند، اما در غیاب دولت‌های مسئول و کارآمد داخلی اجرای عدالت کار بسیار دشواری خواهد شد.

چنین ضعفی به توسعه بیشتر فعالیت دزدان دریایی منجر خواهد شد. برای حفظ نه‌تنها سرمایه مجامع تجاری بلکه جان اشخاص، خدمه کشتی‌ها و اشخاصی که تحت تاثیر فقر و شرایط سخت زندگی به دزدان دریایی تبدیل شده‌اند، باید هرچه زودتر اقدامات پیشگیرانه اجرا شود./جام جم


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.