۱۰ تا ۲۰ درصد افراد دچار بیماری پوستی کهیر می شوند

دکتر مسعود داوودی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: کهیر تورم قرمز رنگ پوست و توام با خارش است که هر ضایعه کهیر بعد از چند دقیقه تا چند ساعت بدون باقی گذاشتن اثر از بین می رود و سپس ضایعات جدید در محل های قبلی یا محل های جدید به وجود می آید.

وی اضافه کرد: اندازه ضایعات کهیر از کوچکی یک عدس تا بزرگی یک بشقاب متغیر است. ممکن است ضایعات به هم پیوسته باشد و نواحی وسیعی از پوست را بپوشاند که معمولا خارش شدید وجود دارد، ولی ممکن است سوزش یا به ندرت درد نیز وجود داشته باشد.

داوودی گفت: علت کهیر، خروج پلاسمای خون از مویرگ های کوچک خونی سطح پوست است که در اثر واسطه های شیمیایی، بخصوص هیستامین رخ می دهد.

وی با بیان اینکه کهیر به طور معمول ظرف چند روز تا چند هفته بهبود می یابد، ولی در مواردی هم ممکن است سال ها و حتی دهه ها به طول انجامد و مرتبا حملات آن تکرار شود، گفت: چنانچه کهیر در نواحی خاصی مثل پلک ها و لب ها بروز کند، سبب تورم می شود که ممکن است باعث نگرانی بیمار شود، ولی این تورم ظرف ۱۲ تا ۲۴ ساعت برطرف می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا…(عج) گفت: تنقلات، شکلات، ماهی، گوجه فرنگی، تخم مرغ، توت و شیر، مواد خوراکی تازه و خام، بیش از مواد پخته شده سبب ایجاد کهیر می شود علاوه بر این افزودنی های خوراکی و نگاهدارنده ها نیز ایجاد کهیر می کنند.

وی با بیان اینکه کهیر از شایع ترین بیماری پوستی در فصل بهار و تابستان است که به دلیل افزودنی های غذایی و گرما در افراد بروز می کند، گفت: گاهی‌اوقات نیز بیمارانی که به پزشک برای تشخیص اینگونه حساسیت‌ها مراجعه می‌کنند باید از نظر بیماری‌های داخلی مثل بیماری‌های کبدی، عفونت‌های داخلی و حتی از نظر سینوس‌ها و دندان‌ها بررسی شوند که اگر علتی غیر از حساسیت‌های غذایی باعث بروز کهیر شده باشد از این طریق کشف شود.

اجتمام**۹۱۰۵**۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۲۹۹۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.