۱۰ فرمان پزشکی برای کاهش خطرات آلودگی هوا

۱۸م دیماه ،

شستشوی دهان قبل از خوردن غذا یکی از این پیشنهاد هاست. شستشوی روزانه سه مرتبه بینی با محلول سرم و یا حتی آب هم فراموش نشود چرا که بخشی از آلودگی ها جذب مخاط بینی می شوند.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، آلودگی هوای تهران موضوع تازه ای نیست و این کلانشهر دهه هاست که با این معضل دست به گریبان است. با این حال در دو سال قبل موضوع آلودگی هوا در اثر پدیده وارونگی هوا در فصل های پاییز و زمستان بسیار تشدید شده است.

با وجودی که مدیریت جامع منشا آلودگی هوا و رفع این معضل دیرپا در اختیار شهروندان نیست اما شهروندانی که مجبور به کار و زندگی در  شهرهای آلوده می باشند با عمل به پیشنهاد های زیر می توانند تاثیرات مخرب آلودگی هوا را بر بدن خود “کاهش” دهند:

۱- اولین و مهم ترین پیشنهاد در مواقع اضطراری آلودگی هوا “ترک شهر” در صورت امکان است و در صورت نبود این امکان حداقل پیشنهاد این است که اشخاص حتی المقدور به سطح شهر به ویژه به مراکز آلوده تر مرکزی نروند . پیشنهاد اکید این است که کودکان و سالخوردگان و بیماران قلبی و تنفسی اکیدا در سطح شهر تردد نکنند.

۲- شستشوی روزانه سه مرتبه بینی با محلول سرم و یا حتی آب؛ چرا که بخشی از آلودگی ها جذب مخاط بینی می شوند.

۳- بهتر است روزانه سه مرتبه چشم ها را شستشو داد چون از طریق چشم نیز آلودگی ها جذب بدن می شوند و البته خود چشم ها نیز آسیب می بینند. 

۴- شستشوی دهان قبل از خوردن غذا

۵- پس از مراجعت به خانه باید حتما دوش گرفت چون آلودگی ها همان طور که اشاره شد بر روی پوست بدن و موها می نشینند و از طریق پوست جذب بدن می شوند.

۶- شستشوی مداوم دست ها و صورت ، زیرا دست و صورت ، عمدتاً بدون هیچ حفاظی در تماس مستقیم با آلودگی است.

۷- مصرف روزانه دستکم سه لیوان شیر.

۸- برای دفع بهتر مواد آلوده که وارد بدن شده اند حتما باید روزانه دستکم دو لیوان آب پرتقال طبیعی نوشیده شود. این کار کمک به دفع آلودگی هایی که وارد بدن شده اند کمک می کند.

۹-  افزایش مصرف مایعات.

۱۰- استفاده از ماسک های فیلتردار مناسب برای کاهش نسبی ورود ریز آلاینده ها به دستگاه تنفسی بدن.

در صورت رعایت موارد فوق تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت شهروندان به حداقل خود کاهش می یابد هر چند که حتی عمل به این پیشنهاد ها نمی تواند تاثیرات مخرب آلودگی هوا را بر سلامت شهروندان به صفر برساند.
دکتر غفور بایرامزاده


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.