۱۰ میلیون نفر بی‌سواد مطلق در کشور

وی با اشاره به این‌که «در کل کشور ۱۰ میلیون نفر بی‌سواد مطلق وجود دارد و این زیبنده کشوری متمدن و با فرهنگ مانند ایران اسلامی نیست» اضافه کرد: از مجموع ۱۰ میلیون فرد بی‌سواد، ۴ میلیون افراد زیر ۵۰ سال یعنی جمعیت مولد جامعه هستند.

ایسنا: رییس سازمان نهضت سواد آموزی کشور گفت: بنابر منویات مقام معظم رهبری تا پایان برنامه پنجم توسعه باید افراد بین سنین ۱۰ تا ۴۹ سال باسواد شوند و برای تحقق این مهم باید یک مدل متفاوت‌تر از گذشته تدوین شود.

باقرزاده شامگاه دوشنبه در گردهمایی کارکنان و آموزشیاران سواد آموزی لرستان که در سالن اجتماعات علامه طباطبایی خرم آباد برگزار شد، افزود: سال ۹۰ سال خاصی برای سواد آموزی از نظر تغییرات ساختاری، محتوایی و تغییر در حوزه مدیریت بود.

وی با بیان این‌که ۵۰۰ هزار نفر در مجموعه سواد آموزی به عنوان کارمند، کارگزار، آموزشیار و… فعالیت دارند، اظهار کرد: درصد باسوادی جامعه از ۵۰ درصد سال‌های اول انقلاب به ۹۰ درصد در پایان سال ۹۰ رسیده است.

رییس سازمان نهضت سواد آموزی کشور گفت: سواد آموزی نقش بسیار زیادی در بهبود شاخص‌های فرهنگ عمومی، تحکیم بنیاد خانواده، افزایش پوشش تحصیلی خانواده‌ها در تعلیم و تربیت و…در طول این ۳۰ سال داشته است.

وی با بیان این‌که «مجموعه سواد آموزی با جمعیت بیسواد و کم سواد جامعه ارتباط ارگانیک فعال و پویا داشته است» بیان کرد: در ‌برخی از مناطق کشور ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان هزینه می‌کنیم تا دانش آموز به مدرسه بیاید در صورتی که تعداد کلاس‌های تک نفره در مناطق مختلف کشور زیاد هستند.

رییس سازمان نهضت سواد آموزی کشور با اشاره به این‌که «عنصر اصلی هویت بخشی به هر جامعه تعلیم و تربیت است» گفت: آموزش و پرورش وجهه اصلی هر کشوری است دو عامل دسترسی و کیفیت برای امر تعلیم و تربیت ضروری است.

باقرزاده ادامه داد: در کشور ورودی نهضت تا حد زیادی مسدود شده و عده زیادی از افراد بدون در نظر گرفتن مدرکشان نمی‌توانند متون ساده فارسی، حساب و قرآن را بخوانند و بنویسند در حالی که در دنیا سوادهایی از جمله سواد اقتصادی، فرهنگی، هنری، دیجیتالی و رسانه‌ای آموزش داده می‌شود.

وی با اشاره به این‌که «در کل کشور ۱۰ میلیون نفر بی‌سواد مطلق وجود دارد و این زیبنده کشوری متمدن و با فرهنگ مانند ایران اسلامی نیست» اضافه کرد: از مجموع ۱۰ میلیون فرد بی‌سواد، ۴ میلیون افراد زیر ۵۰ سال یعنی جمعیت مولد جامعه هستند.

رییس سازمان نهضت سواد آموزی کشور یادآور شد: بنا بر منویات مقام معظم رهبری تا پایان برنامه پنجم توسعه باید افراد بین سنین ۱۰ تا ۴۹ سال باسواد شوند و برای تحقق این مهم باید یک مدل متفاوت‌تر از گذشته تدوین شود.

وی با اشاره به این‌که «یک سواد آموز باید یکهزار و ۵۲۰ ساعت را در طی ۴ مرحله را بگذراند تا بتواند مدرک پنجم ابتدایی را اخذ کند» تصریح کرد: در حال حاضر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیسواد در کشور داریم و تنها ابزاری که می‌توانیم تشخیص دهیم فرد باسواد است فقط از طریق آزمون است.

باقرزاه با بیان این‌که «با وجود پراکندگی افراد بیسوادان تشکیل کلاس با شاخص‌های قبلی را نداریم» اظهار کرد: اگر فردی بتواند یکی از اعضای خانواده خود را طی ۷ ماه باسواد کند مورد حمایت نهضت سواد آموزی قرار خواهد گرفت و این سازمان به ازای ‌هر فردی که باسواد شده است مبلغ ۳۸۰ هزار تومان پرداخت می‌کند.

وی در خصوص استخدام و تعیین تکلیف آموزشیاران نهضت سواد آموزی کشور گفت: آزمونی که نهضت سواد آموزی از آموزشیاران گرفته جهت انتخاب اصلح بوده نه استخدام؛ همچنین قانون تکلیف کرد که استخدام آموزشیاران نهضت، معلمان حق‌التدریس و مربیان پیش دبستانی طی ۵ سال انجام شود که در این راستا ۶۰ هزار نفر استخدام خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در ۱۵ مهر ماه ۸۸ قرار بود ۷ هزار نفر از آموزشیارانی که دارای مدرک دانشگاهی و ۶۰ ماه سابقه کارهستند استخدام که در این راستا ۱۵ هزار نفر یعنی دوبرابر تعهد مذکور را استخدام کرده‌ایم.

باقرزاده گفت: در کشور ۱۶ هزار آموزشیار و در لرستان نیز ۲۱۲ آموزشیار در اولویت استخدام وجود دارد؛ البته برای استخدام این افراد قانون و ضابطه‌ای وجود ندارد و پیگیر هستیم تا بتوانیم این مهم را عملی کنیم.

اختصاص ۲۴۰ میلیارد تومان به نهضت سوادآموزی در سال ۹۱

به گزارش ایسنا باقرزاده همچنین در جمع خبرنگاران افزود: ۲۴۰ میلیارد تومان به نهضت سوادآموزی در بودجه سال ۹۱ کشور اختصاص یافته است.

وی با اشاره به این‌که «مشکل سواد آموزی کمبود منابع نیست و هرچقدر بی سواد زیر پوشش برود هزینه آن را می‌دهیم» بیان کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه بنا بر دستور مقام معظم و رهبری باید بی‌سوادی در کشور ریشه کن شود، هر واجد شرایطی اعلام آمادگی کند می‌تواند در امر سوادآموزی مشارکت کند با این وجود تعداد افرادی که بخواهند دیگران را با سواد کنند تعدادشان خیلی کم است.

باقرزاده با بیان این‌که «آمار بی سوادان در شهرها و روستاهای کشور برابر است» یادآور شد: جمعیت بی‌سوادان در زنان و مردان در حال برابر شدن است با این وجود سوادآموزی در مردان سخت‌تر از زنان است.

وی بیان کرد: سال ۹۰ به آماده سازی سیستم برای اجرای برنامه جدید نهضت سوادآموزی شامل تغییر نظام آموزشی، اصلاح دوره‌ها، کتاب‌ها، برنامه درسی، اصلاح ساختار اداری و یکپارچه کردن مدیریت سواد آموزی در سطح کشور از وزارتخانه تا مدرسه، تهیه بانک اطلاعاتی اسمی جامعه هدف، اصلاح نظام ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی و بحث ساماندهی اشتغال آموزشیاران و استخدام آن‌ها بر اساس قانون اختصاص پیدا کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که «۶۰ هزار نفر هم در سال گذشته تحت پوشش فعالیت‌های سواد آموزی در کشور قرار گرفتند که قریب به ۴۰ درصد آنها از طریق ظرفیت نیروهای خرید خدمت و بخش خصوصی بوده» اظهار کرد: این یک اتفاق بی‌نظیری در کشور است که در سال ۹۰ پایه گذاری شد؛ سهم ۷ درصد بخش خصوصی در سال‌های گذشته را به حدود ۴۰ درصد افزایش دادیم.

باقرزاده با اشاره به این‌که ۴ هزار نفر از آموزشیاران نهضت سوادآموزی از سهمیه استخدامی سال ۹۱ تعیین تکلیف خواهند شد، گفت: چهار هزار نفر از آموزشیارن نهضت در اسفندماه استخدام شده‌اند و باقی مانده آن‌ها که چهار هزار نفر باشند از سهمیه استخدامی سال ۹۱ تعیین تکلیف خواهند شد.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.